Friday, Jan 19, 2018

صفحه نخست » کنگرۀ آمریکا برای سخت‌تر کردن شرایط در توافق هسته‌ای وارد عمل شد

congress_011918.jpgیورونیوز، همزمان با اقدام کنگره، روسیه اعلام کرد که فروپاشی احتمالی توافق هسته‌ای ایران، پیامد جدی برای بحران کره به همراه خواهد داشت.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه طرحی را ارائه داد تا بر اساس آن شرایط سختگیرانه‌‌تری در توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت بزرگ جهان لحاظ شود و چنانچه تهران این الزامات و شرایط جدید را نپذیرفت، بار دیگر تحریم‌های لغو شده علیه این کشور به اجرا گذاشته شود.

بر اساس این طرح که توسط پیتر روسکام، نماینده جمهوریخواهان ارائه شد، توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان «باید دست‌کم اجازۀ انجام بازرسی‌ها، از جمله بازرسی از تاسیسات نظامی، در هر جا و در هر زمان را بدهد».
ضرورت انتشار گزارش فعالیت‌های هسته‌ای نظامی و غیرنظامی اکنون و گذشتۀ ایران، همچنین ممنوعیت غنی‌سازی هسته‌ای برای مقاصد نظامی و ممنوعیت توسعۀ موشک‌های بالستیک از دیگر بخش‌های این طرح است.

در این طرح آمده است که تحریم‌های ایران تنها زمانی کاسته خواهند شد که تهران به این «شرایط اساسی» احترام بگذارد.

همزمان با ارائۀ این طرح در پارلمان آمریکا، سناتورهای این کشور نیز طرح دیگری را برای سخت‌تر شدن شرایط در توافق هسته‌ای با ایران به بحث گذاشتند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هفتۀ گذشته بار دیگر تعلیق تحریم‌های مرتبط با فعالیتهای هسته‌ای ایران را تمدید کرد اما از نمایندگان کنگره و متحدان اروپایی آمریکا خواست تا «تناقضات وحشتناک» در متن این توافق را اصلاح کنند.

واشنگتن معتقد است که این توافق که پس از ۱۲ سال مذاکره حاصل شده است، نمی‌تواند از برنامۀ توسعه موشکهای بالستیک ایران و دخالتهای این کشور در درگیری‌های منطقه‌ای، همچنین نقض حقوق بشر در داخل ایران جلوگیری کند.

سرگئی لاوروف دربارۀ فروپاشی توافق هسته‌ای هشدار داد

همزمان با اقدام قانونگذاران آمریکا برای بازنگری در توافق هسته‌ای، روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که فروپاشی توافق هسته‌ای ایران «پیام هشدار دهنده‌ای» به جهان است و تلاش‌ها در متقاعد سازی کرۀ شمالی برای غیرهسته‌ای کردن این کشور را به خطر می‌اندازد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه روز پنج‌شنبه پیش از آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «واضح است که شکست برجام بویژه با خطای یکی از شرکت کنندگان در گروه ۵+۱، یک پیام هشدار دهنده برای کل معماری امنیت بین‌المللی، از جمله چشم انداز حل و فصل مشکل هسته‌ای در شبه جزیرۀ کره خواهد بود.»

او تاکید کرد که برجام یک دستاورد دیپلماتیک بسیار مهم بوده است و افزود: «ما نمی‌توانیم صرفا برای نفع دستور کار سیاسی برخی از کشورها، یک دستاورد واقعی در دیپلماسی بین‌المللی را کنار بگذاریم.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy