Friday, Jan 19, 2018

صفحه نخست » اعلام «وضعیت بحرانی» در خوزستان

Khuzestan-pollution22.jpgرادیو زمانه: افزایش تصاعدی غلظت گرد و خاک معلق در هوا، مدارس ۱۷ شهر و بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی ۱۳شهرستان خوزستان را به تعطیلی کشاند. آلودگی هوا در خوزستان از روز گذشته(جمعه ۲۹ دیماه) شدت گرفته و تا کنون به طور تساعدی افزایش یافته است.

شاخص مجاز ریزگردها و آلاینده ها ۱۵۰ میگروگرم بر متر مکعب است. اما اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گزارش داد که تا ساعت ۱۰ شنبه، غلظت گرد و خاک در شهرستان‌های استان بدین شرح است:

  • سوسنگرد به ده هزار میکرو گرم بر متر مکعب (۶۶برابر حد مجاز )
  • شوش سه هزار و ۹۷۸ میکروگرم بر مترمکعب
  • اهواز دو هزار و ۳۲۹ میکروگرم بر مترمکعب
  • دزفول دو هزار و ۸۰۹ میکروگرم بر مترمکعب
  • سوسنگرد ۹هزار و ۹۱۵ میکروگرم بر مترمکعب
  • شادگان ۹هزار و ۹۱۵ میکروگرم بر مترمکعب

هواشناسی استان خوزستان اعلام کرده بود که منشا گرد و خاک در روز جمعه کانون‌های داخلی و در روز شنبه کانون‌های خارجی(عراق) بوده است.

از روز گذشته به دنبال تداوم پدیده ریزگردها در برنامه پروازها به خوزستان و بالعکس اختلال ایجاده شده.

بنابر اعلام روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی اهواز امروز دو پرواز ورودی به این شهر، به سبب نامساعد بودن شرایط جوی و کاهش دید افقی مجبور به بازگشت به فرودگاه مهرآباد تهران شدند.

همزمان از خوزستان گزارش می‌رسد اعلام دیر هنگام تعطیلی ادارات شهرهای شمال خوزستان موجب سرگردانی سرگردانی مراجعه کنندگان شده است. فرمانداری‌های شهرهای شمالی خوزستان تصمیم خود مبنی بر تعطیلی دستگاه‌های دولتی را تنها ساعتی پیش از ظهر اعلام کردند. این تعطیلی دیرهنگام به اعتراض کارکنان ادارات انجامیده است.

اکنون در شهر آلوده خوزستان فقط مراکز بهداشتی درمانی، امدادی، عملیاتی به کار خود ادامه می‌دهند.

آلودگی هوا در خوزستان و پدیده گردوغبار شدید چندین سال است که تکرار می‌شود و بحرانی‌تر شده است.

آبان‌ سال ۱۳۹۴ دولت حسن روحانی در جریان تدوین «سند ملی مقابله با گرد و غبار» اعلام کرده که مقابله با پدیده ریزگردها دست‌کم دو دهه و با روند فعلی تأمین بودجه ۳۰ سال به طول خواهد انجامید.

خوزستان بیش از ۱۳ سال است که با پدیده گرد و غبار مواجه است.

مسئولان در ابتدا معتقد بودند که بخشی از این طوفان شن از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه و اردن بر می‌خیزد. اما در سال‌های اخیر کارشناسان و مسئولان تصدیق کردند که بخشی از گرد و غبارهای خوزستان ریشه در کانون‌های داخلی گرد و غبار دارد و ناشی از انتقال‌آب از سرشاخه‌های کارون، سدسازی، اکتشاف نفت و در نتیجه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان است.

در سال‌های گذشته ساکنان این استان بارها در اعتراض به وضعیت ناسالم زیست محیطی و پروژه‌های انتقال آب و طوفان‌های گرد و غبار تجمعات اعتراضی برگزار کرده بودند. خوزستان در اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ نیز یکی از کانون‌های اصلی درگیری بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy