Sunday, Jan 21, 2018

صفحه نخست » خامنه‌ای خواستار خروج نیروهای ارتش و سپاه از فعالیت‌های اقتصادی غیر مرتبط شد

sepah_012018.jpgزیتون - به گفته امیر حاتمی٬ وزیر دفاع٬ رهبر جمهوری اسلامی به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده تا واگذاری بنگاه‌های اقتصادی «غیرمرتبط» در سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع را پیگیری کند.

حاتمی در گفت‌وگو با روزنامه ایران اعلام کرد که ستادکل نیروهای مسلح بر اساس این دستور آیت‌الله خامنه‌ای، پیگیری خواهد کرد تا نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی «غیرمرتبط خارج شوند.»

اگرچه او تاکید کرد که فعالیت‌های نیروهای مسلح در حوزه «سازندگی» از جمله فعالیت‌های قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران، بر اساس نیاز دولت ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر دفاع از اعلام اسامی شرکت‌ها و بنگاه‌های درحال واگذاری وزارت دفاع خودداری کرد و تنها گفت که بخش‌های «مربوط به بازار سرمایه» در این وزارتخانه واگذارخواهند شد.

به گفته امیر حاتمی برای واگذاری این فعالیت‌ها نیازی به سازمان خصوصی‌سازی نیست و «این کار در بازار سرمایه قابل انجام است.»

نیروهای مسلح ایران طی سال‌های پس از پایان جنگ با عراق مؤسسات مالی و اقتصادی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده‌اند. از جمله مؤسسات اقتصادی سپاه پاسداران، بنیاد تعاون سپاه و بانک انصار است.

شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج نیز سهام برخی از شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه، ایرالکو، تراکتورسازی تبریز، صدرا، تکنوتاز، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی و داروسازی جابربن حیان را خریداری کرده است.

وزارت دفاع ایران نیز به جز شرکت‌های صنایع نظامی، شرکت‌های متعددی دارد که از جمله آنها صنایع الکترونیک ایران، شرکت شمس عمران و توسعه منابع انرژی است.

ارتش ایران نیز در سال‌های گذشته نهادهایی اقتصادی تأسیس کرده است که از جمله آنها بانک حکمت، قرارگاه سازندگی قائم، کارخانه‌های گروه صنعتی اسپادانا و بنیاد بیمه صبا است.

ارتش ایران همچنین تعدادی کارخانه تولیدی نیز تأسیس کرده که از جمله آنها کارخانه‌های تولید شیشه و درب و پنجره است.

حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد٬ دو رییس جمهوری بودند که به فعالیت اقتصادی سپاه اعتراض داشتند.

حسن روحانی در آذرماه گذشته، در جریان یک گفتگوی زنده تلویزیونی گفته بود که بخش‌های عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح باید بنگاه هایشان را واگذار کنند. یکی از هدف های ما در دولت این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود.

او همچنین اوایل تیرماه سال جاری با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم.»

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌‌جمهور پیشین نیز تیرماه سال ۹۰ در انتقاد از واردات بدون ضابطه کالا از معابر غیرقانونی، از اصطلاح «برادران قاچاقچی خودمان» استفاده کرد که به گفته او هرجا را که خواسته‌اند سوراخ کرده‌اند و از آنجا کالا به کشور وارد می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy