Sunday, Jan 21, 2018

صفحه نخست » پولیتیکو: چگونه مردی که پیشنهاد حمله به ایران را می داد امروز می‌خواهد برجام زنده بماند؟

JamesMattisپولتیکو نوشت: احتمال می رود تغییر رویکرد وزیر دفاع ایالات متحده در خصوص ایران چندان پایدار نباشد، با این وجود همین چرخش نسبی در دوره کنونی حائز اهمیت بسیاری است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه انگلیسی زبان ادامه داد: طی دورانی که جیمز متیس در کابینه دولت پیشین ایالات متحده به عنوان فرمانده ارشد نیروهای مسلح حضور داشت، بارها و بارها از باراک اوباما درخواست کرد تا در اعتراض به حضور شبه نظامیان ضد آمریکایی در عراق، به خاک ایران حمله نظامی انجام دهد. شبه نظامیانی که به اعتقاد او وابستگی هایی به نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند.

اما جالب است که مواضع وی در دولت فعلی، یعنی به عنوان وزیر دفاع کابینه دونالد ترامپ کاملا سمت و سویی خنثی به خود گرفته و خواستار پیگیری مواضعی معتدلانه در قبال تهران است.

اگرچه احتمال طولانی بودن این چرخش موضع اندک است (چرا که برخی کارشناسان معتقدند به زودی جنگ علیه داعش تبدیل به جنگ بین آمریکا و متحدانش از یک سو و ایران از سوی دیگر برای توسعه نفوذ خود در منطقه خواهد شد)، اما کماکان تغییر موضع جیمز متیس را می توان بسیار مهم ارزیابی کرد، چرا که وی همان فرمانده اسبق نظامی دولت اوباماست که بارها و بارها ریاست جمهوری پیشین آمریکا را بر سر مواضع دیپلماتیکی که اتخاذ می کرد، به چالش کشیده است. افزون بر این ها جیمز متیس همان فردی است که 3 تهدید اصلی خاورمیانه را ؛ ایران، ایران و ایران تلقی می‌کرد!

علیرغم مخالف های متیس با باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری وی، اکنون مواضع متیس کاملا تغییر کرده، تا جایی که طی سال گذشته میلادی، او، نه تنها از دستاوردهای دولت اوباما برای توافق هسته ای با ایران دفاع می کرد، بلکه هر نوع اعمال تغییر در این مواضع را اشتباه تلقی می کرد.

وی به طور ویژه دلیل اصلی این موضع گیری جدید در خصوص توافق هسته ای را ، حضور همزمان ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش در خاک عراق و سوریه عنوان می کرد. مهم ترین بخش این تغییر رویکرد را می توان تغییر سیاست های فکری متیس در حوزه حمله نظامی دانست. در واقع وی از مواضع تند اسبق خود در راستای حمله نظامی به ابران فاصله گرفته و اکنون معتقد است، جنگ با ایران راهکاری نادرست خواهد بود.

اما چرا مواضع متیس تا این حد تغییر کرده است ؟

پاسخ نخست را برخی از نزدیکان و هم رده های متیس که از وی به عنوان بزرگ ترین فرمانده غیرنظامی پنتاگون یاد می کنند، می دهند ، به اعتقاد آن ها، تغییر رویکرد متیس تابعی از تغییر شرایط وی نسبت به سال های 2010 تا 2013 میلادی است . سال هایی که متیس صرفا عنوان فرمانده اصلی نیروهای مسلح آمریکا را به دوش می کشید و تعداد چالش های پیش روی وی ، محدود تر بودند.

پاسخ دوم نیز ، شاید این باشد که تغییر رویکرد متیس تا حد زیادی وابسته به تفاوت نگرش دیپلماتیک 2 ریاست جمهوری پیشین و فعلی آمریکا است؛ اوبامایی که اغلب به سازش کاری بیش از اندازه در قبال ایران متهم می شد و ترامپی که هر دم بر طبل جنگ نظامی علیه ایران می کوبد.

جمیز جفری که همزمان با فرماندهی نظامی متیس، سفیر دولت اوباما در عراق بود، در خصوص تغییر موضع متیس می گوید ؛ زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود ، مواضعی بسیار معتدل در قبال ایران در پیش گرفته بود، دیپلماسی اوباما به سرعت منجر به افزایش هیجان و تنش متیس شد و حتی در نهایت با کدورت بین اوباما و متیس خاتمه یافت.

اما اکنون ورق برگشته و متیس در کابینه رئیس جمهوری کار می کند که مواضعی همراستا و حتی تند تر از خود او دارد. در نتیجه متیس باید بیش از گذشته به نیروی تفکر خود متکی باشد. در واقع وی ماموریت دارد تعادل دولت را حفظ کند و مهار تندروی ها را در قبال سیاست های خارجی در دست بگیرد. همانطور که اکنون همین کار را در برابر سیاست های ترامپ انجام می دهد خواه این سیاست ها در خصوص ایران باشد و خواه در خصوص کره شمالی .

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy