Monday, Jan 22, 2018

صفحه نخست » آیا رهبری علی خامنه‌ای قانونی است؟ گفتگو با محسن کدیور و حسن شریعتمداری

mashrooiat_012018.jpgرادیو فردا - در روزهای گذشته فیلم‌هایی از جلسه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای بعنوان رهبر دوم جمهوری اسلامی در روز ۱۴ خرداد ۶۸ در اینترنت منتشر شده است.

در این فیلم‌ها توسط خود علی خامنه‌ای و دیگر اعضای مجلس خبرگان تأکید شد که او مرجع نیست و حتی رهبر کنونی جمهوری اسلامی در یک سخنرانی در همین جلسه گفت که ولی فقیه نیست و بر جامعه‌ای که احتمال رهبری او مطرح شود باید خون گریست.

در مقابل بعضی اعضای مجلس خبرگان رهبری ازجمله آیت‌الله امینی و احمد جنتی خواستار آن شدند که شورایی از فقها و مجمع تشخیص مصلحت نظام به آقای خامنه‌ای مشورت فقهی و نظری بدهند. در این جلسه بر مخفی ماندن این انتخاب تاکید زیادی شده و مساله رهبری موقت آقای خامنه‌ای تا زمان برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی به صورت عمومی اعلام نشد.

در برنامه دیدگاه‌های این هفته این سوال را مطرح کرده‌ایم که منتشر شدن این فیلم‌ها نزدیک به سی سال بعد به چه معناست و آیا رهبری آقای خامنه‌ای قانونی و شرعی است؟ همراه با دو کارشناس: محسن کدیور، اسلام شناس و استاد مطالعات دینی دانشگاه دوک در آمریکا، و حسن شریعتمداری، فعال و تحلیلگر سیاسی در آلمان.

عضو مجلس خبرگان: انتشار فیلم جلسه انتخاب رهبری، خیانت بود

ک عضو مجلس خبرگان و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتشار فیلم جلسه مجلس خبرگان درباره انتخاب آیت‌الله علی خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی را «خیانت» خواند و گفت که این جلسات باید همیشه محرمانه باقی بماند و انتشار آن « به مصلحت نیست».

آیت‌الله مرتضی مقتدایی روز یکشنبه اول بهمن، با اعلام این موضوع در مصاحبه با وب‌سایت «اعتماد آنلاین» گفت که انتشارفیلم نشست مجلس خبرگان درباره انتخاب رهبر جمهوری اسلامی« برای عموم مصلحت نیست» و« شاید خلاف مصالح عامه باشد».

وی سخنان آیت‌الله خامنه ای در این نشست را ناشی از« یک تواضع اخلاقی» دانست و افزود: «پخش اینگونه امور در جامعه باعث می‌شود آن کسانی که در وادی این نوع اظهارات نیستند، فکر کنند که فرد، خودش در حال اقرار است».

نایب رئیس سابق جامعه مدرسین انتشار فیلم نشست مجلس خبرگان درباره انتخاب آیت‌الله خامنه ای را «خیانت» دانست و افزود که این موضوع باید پیگیری شود.

وی تاکید کرد: «اینگونه مطالب محرمانه باید محرمانه باقی بماند و این محرمانگی، همیشگی است و تاریخ هم ندارد. چون این مطالب را نمی‌شود به طور علنی برای کسانی که خودشان این روحیه را دارند مطرح کرد».

پیش از این نیز آیت‌الله احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، اعلام کرده بود که انتشار این فیلم «جای سوال است».

انتشار ویدئوهایی از نشست مجلس خبرگان، بعد از درگذشت آیت‌الله خمینی،‌ بنیانگذار جمهوری اسلامی، و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان جانشین او بازتاب گسترده‌ای داشته است.

او در یکی از این ویدئوها ضمن اذعان به نداشتن شرایط رهبری جمهوری اسلامی گفته است که «واقعا باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال [رهبری] کسی مثل بنده در آن مطرح شود».

وی افزوده است که «مسئله، اشکال فنی و اساسی دارد».

این ویدئوها را شاهد علوی، روزنامه‌نگار ساکن واشینگتن، در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است.

در جریان این جلسه مجلس خبرگان، آیت‌الله ابراهیم امینی و آیت‌الله احمد جنتی خواستار آن می‌شوند که شورایی از فقها و مجمع تشخیص مصلحت نظام به آقای خامنه‌ای مشورت فقهی و نظری بدهند.

دراین جلسه همچنین برای پذیرش استعفای آیت‌الله منتظری از سمت قائم مقامی رهبر جمهوری اسلامی رای گیری می‌شود درحالی که آیت‌الله خمینی پیش از این با این استعفا موافقت کرده بود.

برخی از تحلیل‌گران موافقت مجلس خبرگان رهبری با استعفای آیت‌الله منتظری را نشانه ای از غیر قانونی بودن موافقت آیت الله خمینی با استعفای قائم مقام رهبری دانسته اند.

درهمین ارتباط، محسن کدیور،روحانی و پژوهشگر دینی، در وب‌سایت خود نوشت که «رای گیری نود ثانیه‌ای با عنوان تصنعی پذیرش استعفای ایشان از رهبری در ابتدای جلسه مورخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، سیمایی غیراخلاقی از اکثر اعضای مجلس خبرگان به نمایش می‌گذارد. فایل تصویری این اجلاسیه سند افتضاح روحانیون حکومتی است تا آنجا این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند: آقایان، دین کیلویی چند؟!».

براساس این فیلم، همچنین مشخص می‌شود که انتخاب آیت‌الله خامنه ای به سمت رهبری جمهوری اسلامی به صورت موقتی بوده و بنا بوده است که پس از همه‌پرسی قانون اساسی، مجلس خبرگان دوباره در این باره تصمیم‌گیری کند اما موقت بودن این انتخاب در آن زمان به مردم اعلام نشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy