Tuesday, Jan 23, 2018

صفحه نخست » واکنش تند زیباکلام درباره گفتگوی صداوسیما با روحانی

Sadegh_Zibakalam.jpg

پوک و سطحی بود

انتخاب ـ صادق زیباکلام نسبت به گفتگوی تلویزیونی دیشب روحانی با مردم واکنش نشان داد.

زیباکلام در توئیتی نوشت: ایکاش آقای روحانی متوجه میشدند که هربار که با مردم صحبت میکنند بخش دیگری از ۲۴میلیون رای‌شان را از دست میدهند. ایکاش ایشان میتوانستند متوجه شوند که وقتی بجای پرداختن به مشکلات و مسائل جدی و واقعی جامعه به سئوال و جوابهای تصنعی، پوک و سطحی میپردازند در حقیقت به شعور مردم توهین میکنند.

***

موج انتقاد از سخنان رئیس جمهور

بی بی سی - گفتگوی تلویزیونی یک ساعته حسن روحانی که دیشب از دو شبکه سراسری صدا و سیمای ایران، شبکه یک و شبکه خبر، پخش شد، واکنش کاربران را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. واکنش‌هایی عموما انتقادی که از شکل مصاحبه و پرسشگری رضا رشیدپور، مجری تلویزیونی تا پاسخ‌ها و نکته‌های روحانی را در بر می‌گیرد.

دو هشتگ #روحانی و #رشیدپور از دیشب تا لحظه نگارش این گزارش بیش از ۱۲ هزار بار در توییتر استفاده شده است. شبکه‌ای اجتماعی که فیلترینگ آن، موضوع پرسش و پاسخ این گفتگو هم بود.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی، در یک نظرسنجی توییتری عملکرد رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه را به رای گذاشته است. از حدود بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفری که در این رای‌گیری شرکت کرده‌اند، ۸۳ درصد گزینه ضعیف را انتخاب کرده‌اند. نتایجی بسیار نزدیک به نظرسنجی مشابه پایگاه خبری جماران از "میزان موفقیت رئیس‌جمهور در پاسخگویی به دغدغه‌های مردم" که از حدود پنج هزار نفری که در این رای‌گیری شرکت کرده‌اند، ۷۸ درصد گزینه ضعیف را انتخاب کرده‌اند.

_99715529_ashna111.jpg_99715533_img_2041.jpg

منتقدان گفتگوی تلویزیونی چه می‌گویند؟

یکی از اصلی‌ترین انتقادها، اشاره نکردن به اعتراضات اخیر و موضوع کشته‌ها و دستگیرشده‌ها بود. مساله‌ای که مجری به آن اشاره‌ای نکرد و روحانی در خلال سخنانش با اشاره‌ای گذرا، به مجاز بودن "اعتراض مردم در خیابان در چارچوب قانون" از آن عبور کرد.

اما عیسی سحرخیز، فعال سیاسی پس از اشاره به مغفول ماندن این موضوع در گفتگو تلویزیونی توییت کرده است:

shahrkhizRJinterview11.jpg

ستاره گفت‌وگو "مجری" بود

وبسایت "فرارو" در یادداشتی درباره گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی به انتخاب یک ستاره به عنوان مجری (رضا رشیدپور) اشاره کرده و نوشته است: «احتمالا برنامه‌ریزان گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با انتخاب یک ستاره به عنوان مجری آن تلاش می‌کردند که بر جذابیت‌های آن بیافزایند تا خشکی و عدم انعطاف گفت‌وگوی‌های پیشین را نداشته باشد.»

اما به اعتقاد نویسنده یادداشت، از این نکته غافل شده‌اند که ممکن است به جای رئیس جمهور این مجری سرشناس به ستاره گفت‌وگوی تلویزیونی بدل شود. اتفاقی که عملا شب گذشته رخ داد؛ حالا اگر برنامه‌ریزان گفت‌وگو شب گذشته به دنبال تبدیل کردن روحانی به ستاره آن بودند باید گفت در این رابطه شکست خوردند، اما اگر صرفا به دنبال افزایش مخاطب بودند، به هدف خود رسیدند.

گفت‌وگو "مهندسی‌شده" بود

نویسنده یادداشت مزبور در ادامه مدعی است که گفت‌وگوی شب گذشته حسن روحانی مهندسی‌شده بوده است: «مشخص بود که به مجری برنامه حداقل در مواردی خطوط قرمز داده شده است. آنجا این مسئله روشن شد که رشیدپور هیچ سوال جدی درباره مهمترین اتفاق پس از آغاز دولت دوازدهم از رئیس جمهور نپرسید. این نقطه ضعف مهم مصاحبه روحانی بود.»

نویسنده این یادداشت می‌گوید: «اگر این گفت‌وگو مهندسی نشده بود قاعدتا باید مجری از رئیس جمهور با صراحت بسیار بیشتری درباره اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر سئوال می‌کرد.»

اما هستند کسانی که نوک انتقادها را به سمت دیگر گفتگو ببرند. عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما در کانال تلگرامش نوشته: " نتیجه بازی دیشب چیزی از ارزش‌های رضا رشیدپور کم نکرد! سخنان "تکراری"! کلیشه ای و غیر متفاوت رئیس جمهور باعث شد تا همه قضاوت ها به سمت مجری برود و این خوب نیست!"

بخش نسبتا مفصلی از گفتگوی تلویزیونی روحانی درباره بحران ریزگردها در جنوب ایران و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بود. جایی که روحانی با توضیح طرح آبرسانی به هورالعظیم و ارائه طرح اشتغالزای «جایگزینی خودرو فرسوده» تاکید کرد مقابله با این معضل‌ها "زمانبر است و احتیاج به پول دارد".

اعترافی که به مذاق عده‌ای از شهروندان که با مساله ریزگردها دست به گریبانند چندان خوش نیامد که "بالاخره کِی؟"

این اتفاق در مورد موضوع دلار هم افتاد. روحانی با اشاره به نقش نداشتن دولت در بالا رفتن قیمت ارز، از تامین بودن منابع ارزی دولت خبر داد و گفت: "هیچ مشکلی در واردات و صادرات نداریم." اما بعضی از کاربران می‌پرسند چرا روحانی اشاره‌ای نکرد که بالاخره دلیل رکوردشکنی قیمت دلار در روزهای اخیر چیست؟

سخنان روحانی درباره پروژه مسکن مهر و تعبیر "قوطی‌هایی که در مناطق دور افتاده ساخته شده‌اند" خشم عده‌ای از کاربران نزدیک به جریان اصولگرایی را برانگیخته است و حسن روحانی را متهم به برخورد اشرافی و از بالا به پایین با ساکنان این خانه‌ها کرده‌اند.

گفتگوی شب گذشته رضا رشیدپور و حسن روحانی:

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy