Tuesday, Jan 23, 2018

صفحه نخست » مایک پنس: اروپا باید بین ما و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند

mikePence_012318.jpgیورونیوز - معاون رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویترز با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ کشور قدرتمند گفت که اروپا باید میان آمریکا و «ماندن در یک توافق به شدت ناقص» یکی را انتخاب کند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری رویترز با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ کشور قدرتمند گفت که اروپا باید میان آمریکا و «ماندن در یک توافق به شدت ناقص» یکی را انتخاب کند.

وی در این مصاحبه که به سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه اختصاص یافته بود درباره گفتگوهای صلح فلسیطینی-اسرائیلی گفت که از سرگیری این مذاکرات به طرف فلسطینی بستگی دارد و «هر وقت آنها به پای میز مذاکره بیایند» گفتگوها از سر گرفته خواهد شد.

آقای پنس در عین حال تاکید کرد که کاخ سفید با شرکای خود در حال رایزنی است تا «راه حلی برای صلح» در منطقه بیابد. وی همچنین گفت که طرح انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت المقدس تا «چند هفته آینده» منتشر خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره احتمال انتخاب دوباره بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری اسرائیل گفت که «من طرفدار سرسخت نتانیاهو هستم اما در اسرائیل حق رای ندارم.»

رویترز: اروپا در مورد اولتیماتوم ترامپ برای ایران هنوز بلاتصمیم است

ایران اینترنشنال، خبرگزاری رویترز در تحلیلی پیرامون موضع دولت ترامپ در مورد آینده توافق هسته‌ای می‌نویسد کشورهای اروپایی متحد آمریکا هنوز در مورد چگونگی هماهنگ کردن سیاست‌های خود با واشنگتن در مورد ایران تصمیم مشخصی نگرفته‌اند.

در تحلیل رویترز آمده است: «یک روز پیش از اعلام اولتیماتوم دونالد ترامپ در روز ۱۲ ژانویه، که در صورت عدم رفع نواقص توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا از این توافق بیرون خواهد آمد، وزرای خارجه سه کشور اروپایی پشتیبانی قاطع خود را از این توافق اعلام کرده بودند. اما این موضع‌گیری قاطعانه آنها باعث نشد که واشنگتن نظر خود را در مورد این توافق هسته‌ای عوض کند. به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا، گردهمایی این سه وزیر خارجه حتی باعث شده بود که کاخ سفید در نظر خود راسخ‌تر هم بشود.

اکنون ترامپ یک فرصت ۱۲۰ روزه را به کنگره و متحدان اروپایی آمریکا داده است که یا شرایط آمریکا را در این توافق بگنجانند، یا آنکه واشنگتن این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که یک‌جانبه این توافق را ترک کند.

با این حال، سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان علیرغم آغاز گفتگو در میان خود برای یافتن یک استراتژی حمایت همزمان از توافق هسته‌ای و همسویی با نگرانی‌های آمریکا در مورد رفتار متزلزل‌کننده ایران در خاورمیانه، تردید دارند که بتوانند واشنگتن را به ماندن در این توافق ترغیب کنند.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: «ما در حال گفتگو و بررسی راه‌های مقابله با آن‌دسته از نگرانی‌های مربوط به آزمایش‌های موشکی و رفتار متزلزل‌کننده ایران در منطقه هستیم. ولی قصد نداریم آنها را در چارچوب توافق هسته‌ای اعلام کنیم. این‌ها دو موضوع جداگانه هستند.»

همزمان رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرده است که به عقیده او توافق هسته‌ای تا پایان این مهلت ۱۲۰ روزه از سوی آمریکا بازنویسی و تصحیح نخواهد شد. وی به خبرنگاران گفته است: «دولت آمریکا در زیر فشار برای بازنویسی توافق هسته‌ای است تا به خواست پرزیدنت ترامپ پاسخ گفته باشد. اما ما نمی‌توانیم برای دیگران هم مهلت تعیین کنیم.»

سفر مایک پنس به خاورمیانه بدون هیچ دیداری با فلسطینیان پایان یافت

رادیو فرانسه، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در آخرین روز سفر خود به خاورمیانه، در شهر بیت‌المقدس به پای دیوار ندبه رفت و در دفتر یادبود نوشت: "نیایش در این مکان افتخار بزرگی است. درود خداوند بر ملت یهود و دولت اسرائیل".

روز سه‌شنبه ٢٣ ژانویه/٣ بهمن، در حالی که مایک پنس برای ادای حترام و نیایش به پای دیوار ندبه رفته بود، در شهر رام‌الله که بخشی از سرزمین‌های اشغالی است، چند صد فلسطینی به سوی سربازان اسرائیلی سنگ انداختند. فلسطینان در اعتراض به ورود مایک پنس و موضع‌گیری‌های "وقیحانۀ" دولت ترامپ در قبال اسرائیل، برای اعتصاب فراخوان داده‌اند. به همین دلیل روز سه‌شنبه اکثر مغازه‌ها و کافه‌های شهرهای اصلی کرانۀ باختری - رام‌الله، نابلس و الخلیل (حبرون) - بسته بود.

مایک پنس که سفر خود را بدون هیچگونه تماس با فلسطینیان به پایان برد، در آخرین روز هم مصرانه طرفداری کامل آمریکا از اسرائیل را ابراز کرد. سخنرانی دیروز پنس در پارلمان اسرائیل چنان یکجانبه بود که خبرگزاری فرانسه می‌نویسد تاکنون هیچ شخصیت سیاسی خارجی چنین اشتیاقی به اسرائیل نشان نداده بود.

همچنین دیدار نکردن مایک پنس با هیچ مسئول فلسطینی طی سفرهای اخیرش به مصر و اردن و اسرائیل بی‌سابقه توصیف شده است. البته قبل از ورود وی به منطقه محمود عباس رهبر فلسطینی گفته بود که حاضر به ملاقات با او نیست.

مایک پنس یک مسیحی پروتستان متعلق به شاخۀ "انجیلی" (اِوانجلیست) است و با نگاهی عمیقاً مذهبی از اسرائیل طرفداری می‌کند. بعد از این که دونالد ترامپ اعلام کرد که سفارت آمریکا باید به شهر بیت‌المقدس منتقل گردد، مایک پنس گفته بود: "پرزیدنت ترامپ بی‌عدالتی هفتاد ساله را جبران کرد".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy