Friday, Jan 26, 2018

صفحه نخست » قیمت نفت اوج گرفت؛ هشدار «انفجار» بازار

oil_012518.jpgرادیوفردا، بهای نفت شاخص برنت، روز پنج‌شنبه ۵ بهمن ماه با افزایشی چشمگیر به حدود ۷۱ دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش ارزش دلار و افت ذخایر راهبردی نفت آمریکا برای دهمین ماه پیاپی باعث شد که قیمت نفت به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ برسد. قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به ۶۰ دلار رسید.

هر دو شاخص عمده نفت یاد شده نسبت به نیمه سال گذشته میلادی ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بر اساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر استراتژیک آمریکا در هفته جاری ۱٫۱ میلیون بشکه کاهش یافته و به حدود ۴۱۱ میلیون بشکه رسیده‌است که کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ است.

در این میان ارزش دلار نیز نسبت به ارزهای دیگر به کمترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۴ سقوط کرده‌است. معمولاً وقتی ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند، سرمایه‌داران به بازارهای کالا، از جمله خرید نفت روی می‌آورند که باعث افزایش تقاضا و در نتیجه اوج‌گیری قیمت نفت می‌شود.

فریدون فشارکی، مدیر شرکت مشاوره «گلوبال انرژی فکتز» به رویترز گفته‌است که قیمت نفت می‌تواند دوباره افزایش یابد.

وی به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت لیبی اشاره کرده و می‌گوید که قیمت نفت برنت می‌تواند تا ماه مه به ۷۵ دلار نیز برسد. تولید نفت ونزوئلا نیز ماهانه کاهش بصورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

با این‌حال افزایش تولید روزانه نفت آمریکا به نزدیک ۱۰ میلیون بشکه طی هفته گذشته، مقداری از تلاطم بازارهای جهانی نفت را کاسته‌است. تولید کنونی نفت آمریکا نسبت به نیمه سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷ درصد افزایش یافته و به سطح تولید عربستان رسیده‌است.

تولید روزانه نفت روسیه نیز نزدیک ۱۱ میلیون بشکه است. آمریکا در نظر دارد سال آینده تولید خود را به این رقم برساند.

در این میان، واحد علی‌اکبرُف، مدیر عامل شرکت غول نفتی روسیه، لوک اویل، در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس هشدار داده‌است که بایستی مراقب بود بازار نفت «منفجر» نشود.

خبرگزاری «تاس» روسیه روز پنج‌شنبه از قول وی گزارش داده‌است که کاهش تولید نفت اوپک باعث شده‌است قیمت نفت روند صعودی بگیرد، اما اگر قیمت‌ها به حدود سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۲ برسد، بایستی عرضه نفت را افزایش داد، وگرنه امکان انفجار قیمت‌ها به ۱۵۰ دلار نیز وجود دارد.

در این میان، وب‌سایت تخصصی «اویل پرایس» نیز گزارش داده‌است که در سال جاری تقاضای جهانی نفت ۱٫۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و قیمت نفت برنت حتی می‌تواند تا ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

اوپک و چندین کشور تولیدکننده نفت به رهبری روسیه، متعهد شدند که تولید روزانه خود را طی سال گذشته ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش دهند و این کاهش تا آخر سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy