Thursday, Jan 25, 2018

صفحه نخست » دو مهندس نیروگاه همدان تحت فشار برای اعتراف اجباری

hamedan_012518.jpgرادیوزمانه، جواد و امین اشرفی، دو مهندس نیروگاه همدان دو هفته است در مکانی نامعلوم در بازداشتند. بنا بر اطلاع منابع نزدیک به خانواده‎های آنها، این دو برای اعتراف‌ اجباری زیر فشار هستند.

یک منبع آگاه درباره روند بازداشت و شرایط این دو مهندس بازداشت شده به زمانه می‎گوید: «ماموران امنیتی ساعت هشت صبح روز ۲۱ دی‌ ماه، این دو را بدون ارائه‌ حکم بازداشت و همراه با ضرب‌ و شتم و از محل کارشان ربوده و به مکانی نامعلومی منتقل کردند.»

جواد و امین اشرفی بعد از چندین روز بی‌خبری سرانجام در تماسی کوتاه با خانواده‌های‎شان گفته‎اند برای اعتراف‌ اجباری تحت فشار بازجوها قرار دارند: «آنها در این تماس گفته‌اند چند روز اول بعد از بازداشت را تحت بازجویی‌های سنگین بوده‌اند و بعد از چند روز به زندان همدان تحویل شده‌اند.»

با وجود این اما چند روز بعد، نهادی که نام و نشانش برای خانواده‎های این دو بازداشت شده روشن نیست، آنها را از زندان همدان خارج و به مکانی نامعلوم منتقل کرده است.

منبع نزدیک به خانواده‎های این دو به زمانه می‎گوید: «جواد و امین اشرفی در این تماس کوتاهی گفته‌اند همراه با انواع فشارهای روانی و ضرب‌ و شتم ساعت‌ها بازجویی می‌شوند تا حاضر شوند به آنچه بازجوها می‌خواهند اعتراف کنند.»

خانواده‌های این دو بازداشت شده در طول روزهای گذشته به زندان همدان و دادگاه انقلاب این شهر مراجعه کرده‌اند اما پاسخی به آنها داده نشده است. آنها تنها یک‌ بار توانسته‌اند با یکی از قضات دادگاه انقلاب صحبت کنند و او هم خطاب به ایشان گفته است: «هر کس بی‎گناه بود را آزاد کرده‌ایم ولی پرونده‌ این دو نفر سنگین است و با آنها کار داریم.»

با توجه به اخبار منتشر شده در مورد تفهیم اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ماه در همدان، این اظهارات موجب نگرانی خانواده‌های جواد و امین اشرفی شده است.

محاربه و افساد فی‌الارض اتهام‎هایی هستند که در صورت محکومیت متهم، ممکن است به صدور حکم اعدام منجر شوند.

بر اساس اطلاعاتی که به زمانه رسیده است، جواد و امین اشرفی فرزندان خانواده‌هایی تهیدست هستند که پدران‎شان کارگر بوده‌اند اما دیگر قادر به کار کردن نیستند و به همین دلیل تامین معاش خانواده بیشتر بر عهده‌ این دو بوده است: «پدر جواد اشرفی که با وجود سن بالا به عنوان نگهبان یک ساختمان نیمه‌کاره مشغول به کار بوده، به علت پیگیری وضعیت فرزند بازداشت‌ شده‌اش از کار اخراج شده. مادر جواد اشرفی نیز به بیماری قلبی دچار است و در این مدت چند بار دچار حمله‌‎های خفیف قلبی شده است.»

برخی گزارش‎ها از وضعیت بحرانی بازداشت‎شدگان شهرستانی اعتراضات سراسری دی ماه خبر می‎دهند. نگاه مرکزگرای رسانه‌ها و توجه ویژه به پایتخت، احتمال بدرفتاری با بازداشت‌شدگان در شهرستان‌ها را تشدید می‌کند. به همین دلیل بسیاری از فعالان حقوق بشر بر ضرورت توجه رسانه‌ها به بازداشت شدگان شهرستان‌ها تاکید می‌کنند و از لزوم اطلاع‌رسانی درباره این افراد که اغلب گمنام و بی‌نام و نشان هستند خبر می‌دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy