Sunday, Jan 28, 2018

صفحه نخست » «شرایط نامساعد جوی» مانع بازدید ۱۰ نماینده مجلس از زندان اوین شد

Evin.jpgرادیو فردا ـ یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از به «تعویق» افتادن زمان بازدید نمایندگان از زندان اوین به‌دلیل آنچه «شرایط نامساعد جوی» عنوان شد٬ خبر داد.

محمدعلی وکیلی روز یکشنبه هشتم بهمن، با اعلام این موضوع در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفت که هنوز زمان انجام این بازدید مشخص نشده است و به‌زودی در این رابطه اطلاع‌رسانی می‌شود.

قرار بود پیش از ظهر روز یکشنبه٬ ۱۰ نماینده به بازدید از زندان اوین، محل نگهداری شماری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه، بروند.

پایگاه خبری جماران روز شنبه هفتم بهمن این نمایندگان را عبدالکریم حسین زاده، محمد کاظمی، حسن نوروزی، محمدجواد فتحی، محمد دهقان، محمدعلی وکیلی، الله‌یار ملکشاهی، فاطمه سعیدی، ولی الله نانواکناری و محمد برومندی معرفی کرده بود.

خبرگزاری ایلنا و روزنامه ایران نیز نوشته‌اند که فاطمه سعیدی، تنها نماینده زنی‌ است که در جمع بازدیدکنندگان از اوین، حضور خواهد داشت.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره کشته شدن شماری از بازداشت‌شدگانِ اعتراض‌های اخیر در بازداشتگا‌ه‌ها، گروهی از نمایندگان مجلس درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کردند.

اخبار کشته‌شدن بازداشت‌شدگان، هشدار شماری از نمایندگان در مورد تکرار «کهریزک دوم» را در پی داشت.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی درباره مرگ وحید حیدری و شهاب ابطحی‌زاده در اراک، سینا قنبری در اوین، محسن عادلی در دزفول، سارو قهرمانی و کیانوش زندی در سنندج، منتشر شده‌ است.

این در حالی است که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی می‌گویند آن‌ها «خودکشی» کرده‌اند یا مرگ آن‌ها با تجمع‌های اعتراضی ارتباطی نداشته‌ است.

به‌دنبال انتشار این گزارش‌ها٬ پروانه سلحشوری، نماینده مجلس از تهران،‌ با اعلام اینکه تعداد کشته شدگان در زندان‌ها نگرانی‌ نمایندگان در مورد شرایط زندانیان را بیشتر کرده، گفته بود که سازمان زندان‌ها مسئول جان زندانی است و باید پاسخگو باشد.

خانم سلحشوری در گفت‌وگو با وب‌سایت «جامعه نو» افزوده بود که «هر روز نام جدیدی از کشته‌شدگان منتشر می‌شود و همین موضوع به شدت ما را نگران کرده است و به همین دلیل ما پیگیر هستیم که هر چه زودتر از زندان‌ها بازدید داشته باشیم».

چند روز پس از آنکه محمود صادقی از ارسال نامه امضاشده از سوی ۴۰ تن از نمایندگان به رئیس مجلس، مبنی بر درخواست برای تشکیل یک گروه مستقل برای بررسی علل مرگ تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌ها خبر داد٬ علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز اعلام کرد که دادستان تهران با بازدید نمایندگان از زندان اوین موافقت کرده‌ است.

بازدید از اوین در شرایطی قرار است انجام شود که کمیته پیگیری بازداشت‌های معترضان دی‌ماه، هفته پیش در گزارش تازه‌ای گفته بود شماری از بازداشتی‌ها «شدیدا مورد ضربوشتم» قرار گرفتهاندو در میان آنها «متادون» توزیع شدهاست.

سازمان زندان‌ها اتهام خوراندن قرص متادون به بازداشت‌شدگان را رد کرده‌ است.

«درخواست خانواده سینا قنبری برای تحقیق درباره مرگ او»

محمد کاظمی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس از ملایر، که از جمله نمایندگانی است که از زنداناوین بازدید خواهد کرد، در گفت و گویی با روزنامه شرق، که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که «خانواده سینا قنبری از مجلس درخواست کرده‌اند که به طور شفاف درباره گزارش مرگ او تحقیق شود».

این نماینده مجلس با اعلام اینکه هیئت اعزامی مجلس به اوین، آنچه وظیفه‌شان باشد، در این مورد انجام خواهند داد، افزود: «روابط‌ عمومی دادسرای تهران و روابط‌عمومی سازمان زندان‌ها باید این ماجرا را با جزئيات برای مردم توضیح دهد».

وی در این ارتباط، گفت: «چون دسترسی به اطلاعات نداشتم اصل بر صحت گزارش مسئولان است؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود».

پیش از این، کمیته پیگیری بازداشت‌های تجمع‌ها و تظاهرات اخیر در گزارشی از کتک خوردن سینا قنبری، و کبود بودن بدن او و «ضرب و شتم شدید» تعداد دیگری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان اوین خبر داده بود.

به گفته این کمیته، پیکر سینا قنبری صبح روز ۱۵ دی، در حالی که «کیسه زباله به دور گردنش بسته شده بود، در کف سرویس بهداشتی قرنطینه زندان اوین توسط زندانیانی که وظیفه نظافت کردن را بر عهده داشته‌اند، پیدا شده است».

محمد کاظمی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با روزنامه شرق، با اشاره به اینکه هدف ۱۰ نماینده مجلس، «دیدار با زندانیان و بازداشتی‌های اخیر و پرسش درباره وضعیت رفتاری مأموران و نحوه رفتار مرجع قضایی در بازداشتگاه‌ها» است،‌ در مورد احتمال بازدید کمیسیون قضایی مجلس از زندان های شهرها و شهرستان های دیگر گفت:‌ «در شهرستان‌ها و شهرها، نمایندگان، خودشان پیگیر ماجرای بازداشت‌ها، روند رسیدگی‌ها و برخوردها بوده‌اند. برای نمونه هم در ملایر بازداشتی داشتیم و هم در همدان. با مسئولان قضایی و زندان‌های آنجا در ارتباط بودیم و پیگیری‌ها به درستی صورت گرفت. اما باز اگر کمیسیون قضایی صلاح بداند، این بازدیدها را در شهرهای دیگر ادامه خواهیم داد».

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، پیش‌تر اعلام کرده بود که در اعتراض‌های دی ماه در شهرهای مختلف ایران، دست‌کم ۳۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy