Saturday, Jan 27, 2018

صفحه نخست » "تصرف" مقر دولت یمن در عدن به دست جدایی‌طلبان

adan.jpgدویچه وله ـ درگیری شدیدی میان ارتش یمن و جدایی‌طلبان جنوب این کشور در جریان است. در این درگیری‌ها ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که مقر دولت عبد ربه منصور هادی به تصرف نیروهای جدایی‌طلب جنوب یمن در آمده است.

پس از تصرف پایتخت به دست حوثی‌ها دولت عبد ربه منصور هادی مجبور به انتقال پایگاه خود از صنعا به عدن شد
نمایی از شهر عدن

روز یکشنبه (۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن) در شهر بندری عدن، محل استقرار دولت عبد ربه منصور هادی، درگیری شدیدی منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. دولت پرزیدنت هادی از طرف جامعه بین‌الملل به عنوان دولت قانونی یمن به رسمیت شناخته می‌شود.

درگیری میان ارتش وفادار به عبد ربه منصور هادی و نیروهای موسوم به "شورای انتقالی جنوب یمن" در جریان است. نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن را جدایی‌طلبانی تشکیل می‌دهد که خواستار استقلال جنوب این کشور هستند. جنوب یمن خود تا سال ۱۹۹۰ میلادی کشوری مستقل بود.

خبرگزاری فرانسه شمار کشته‌شدگان را با استناد به نمایندگان "نیروهای امنیتی"، ۶ تن و زخمی‌ها را "ده‌ها" نفر اعلام کرده است. خبرگزاری آلمان با استناد به کارکنان بیمارستان‌های محلی از دست‌کم یک کشته و ۸ مجروح خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از عدن، جدایی‌طلبان توانسته‌اند مقر دولت پرزیدنت هادی را به تصرف خود در آورند.

احمد بن دغر، نخست‌وزیر یمن، روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای از "کودتا"ی جدایی‌طلبان سخن گفته، آن را محکوم کرده و خواستار حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از دولت هادی شده است.

ارتش وفادار به آقای هادی و شورای انتقالی جنوب، سال‌ها در کنار هم با حوثی‌های مورد حمایت ایران جنگیده‌اند. حوثی‌ها بخش بزرگی از شمال یمن را در کنترل خود دارند.

شورای انتقالی جنوب یمن طی هفته‌های گذشته از پرزیدنت هادی خواسته بود که نخست‌وزیر بن دغر و چند وزیر دیگر را به خاطر فساد مالی برکنار کند. امروز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت ضرب‌الاجل شورای انتقالی برای پرزیدنت هادی، درگیری‌ها میان دو طرف آغاز شد.

پس از تصرف پایتخت به دست حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت عبد ربه منصور هادی مجبور به انتقال پایگاه خود از صنعا به عدن شد.

از زمان آغاز ورود ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به جنگ یمن تاکنون، بیش از ۹ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده و حدود ۵۳ هزار نفر مجروح شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy