Sunday, Jan 28, 2018

صفحه نخست » سانسور ادعای جهانگیری در باره پایان حصر، و برداشتن محدودیت ملاقات با میر حسین و رهنورد

mousavi_012818.jpgپس از هفت سال؛ محدودیت‌ ملاقات‌ دختران میرحسین و رهنورد با پدر و مادر محصور برداشته شد

کلمه، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که طی دو ماه اخیر دو بار در هفته امکان ملاقات با پدر و مادر محصور خود در زندان خانگی را داشته‌اند، حالا بر اساس اعلام ماموران امنیتی می‌توانند هر زمان که خواستند به دیدار زهرا رهنورد و همسرش نخست وزیر دوران دفاع مقدس بروند.

به گزارش کلمه، دیدارهای اعضای خانواده میرحسین و رهنورد که از دو ماه پیش، از یک بار در هفته، به دو نوبت افزایش پیدا کرده بود، حالا با اعلام مسئولان به دختران، بدون محدودیت زمان شده و اعضای درجه یک (دختران و خانواده‌شان) می‌توانند بدون زمان‌بندی هفتگی به دیدار دو محصور خانه اختر بروند.

همچنین در هفته اخیر تعداد دیگری از خانواده رهنورد، از جمله برادر و چند نفر از اعضای نزدیک نیز اجازه یافته‌اند که در منزل مادر رهنورد و هنگامی که بر بالین مادر بیمارش حاضر بوده با او دیدار داشته باشند.

خواهران میرحسین نیز توانستند به همراه همسرانشان در منزل بن‌بست اختر با وی دیدار داشته باشند.

این تغییر در ملاقات‌ها بیشترین گشایش در حصر ظالمانه طی هفت سال گذشته است؛ هفت سالی که برخی ماه‌های آن با بی‌خبری مطلق خانواده از محصوران و بالعکس همراه بوده است.

دختران میرحسین و رهنورد ضمن استقبال از امکان حضور بیشتر در کنار پدر و مادر خود می‌گویند همچنان از تماس تلفنی و ارتباط مداوم با والدین محرومند. میرحسین و رهنورد نیز کماکان در خانه اختر محصورند و امکان ارتباط و تردد آزاد و نیز دیدار آزادانه با دیگران را ندارند.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پایان هفتمین سال حصر خانگی خود به سر می‌برند. حصری که در دوره‌هایی طولانی با بی‌خبری مطلق ادامه یافت و در چند سال اخیر بالاخره ملاقات‌های دختران و برخی دسترسی‌ها مانند دریافت روزنامه و یا دیدار چند ماه یکبار با خواهران و برادران محصوران نظم و سامان پیدا کرده بود.

طی دو ماه گذشته اما در پی گشایش‌هایی اندک، مکان ملاقات از محل امن مجاور زندان اختر، به داخل خانه منتقل شده، ماموران از حضور در ملاقات منع شدند و تعداد دیدارها به دو بار در هفته افزایش پیدا کرده بود.

jahangiri_012818.jpgادعای جهانگیری مبنی بر «پایان دوران حصر» + سانسور خبرگزاری های حکومتی

رادیو زمانه، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی گفت که دوران حصر پایان یافته است. سخنان او در رسانه‌های ایران بازتاب یافت اما ساعتی بعد، بسیاری از رسانه‌های دولتی واژه «حصر» را به «حذف» تغییر دادند. او در این جلسه توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را با قطعنامه پایان جنگ ایران و عراق مقایسه کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری یکشنبه هشتم بهمن در جلسه شورای عالی اداری استان فارس با اشاره ضمنی به اعتراضات سراسری دی‌ماه گفت که «اگر کوتاهی و قصور و غفلت مدیران باعث رنجش مردم شده است، باید طلب بخشش کنیم» اما «اگر به جای نقد، نفرت و خشونت در جامعه زیاد شود، آینده کشور به خطر می‌افتد.»

معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهوری که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل مواضع انتقادی‌اش از سوی حامیان اصلاحات به «سوپرمن» تشبیه شده بود، با ستایش از علی خامنه‌ای، رهبر ایران، کارنامه رهبری او را «درخشان» خواند و خواستار وحدت اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شد.

او بدون اشاره به نام میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، چهره‌های کلیدی جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می‌برند، از حصر انتقاد کرد و گفت: «دوران حصر سپری شده و باید با یکدیگر گفتگو کنیم.»

هرچند رسانه‌های دولتی ایران همچون ایسنا و ایلنا این خبر را پوشش دادند، اما واژه حصر در آن ساعتی بعد به واژه «حذف» تغییر کرد.

سخنان جهانگیری درباره پایان دوران حصر پس از آن بیان می‌شود که زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی در اعتراض به خبر منتشرشده از سوی الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب تهران گفته بود «پایان حصر بدون میرحسین بی‌معنا است». حضرتی در توئیتی ادعا کرده بود که حصر رهنورد پایان یافته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy