Tuesday, Jan 30, 2018

صفحه نخست » جلاس سوچی و ظهور روایتی خطرناک؛ مذاکراتی برای صلح یا تقویت بشار اسد؟

sochiSyria_012918.jpgاعتمادآنلاین | شهاب غدیری- کنفرانس دو روزه سوچی که قرار است امروز (دوشنبه) آغاز شود به نام «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» معروف شده و نخستین مذاکراتی است که در خاک روسیه، متحد اصلی سوریه، انجام می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین، الجزیره در گزارشی نوشت: در این اجلاس سفیر سازمان ملل در امور سوریه، استفان دی‌میستورا و نمایندگانی از سوریه، ایران و ترکیه حضور خواهند داشت.
از میان گروه‌های مخالف کمیسیون مذاکرات سوری (SNC)، که با نام کمیته ارشد مذاکرات (HNC) معروف است این گفت‌وگوها را تحریم کرد. از نظر این گروه اپوزیسیون مذاکرات سوچی به دنبال برهم زدن تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدن به توافق ملی است که پیش‌تر در مذاکرات ژنو طرح آن ریخته شده بود.
عمر کوش، تحلیل‌گر سوری مستقر در ترکیه در مصاحبه با الجزیره گفت: این مذاکرات می‌خواهد مسیر گفت‌وگوهای ژنو را منحرف کند.
کوچ در ادامه افزود: هدف این مذاکرات از میان بردن امکان رسیدن به راه حلی سیاسی است. دولت سوریه چند روز پیش از مذاکرات، آتش بس غوطه شرقی را زیر پا گذاشت. مذاکرات سوچی تلاشی است برای «به دست آوردن کنترل بیشتر خاک سوریه [...] و در روزهای اخیر شدت درگیری‌ها در این منطقه بیشتر شده است».
به رغم درخواست‌های مکرر سازمان ملل دولت بشار اسد و روسیه از انتقال آزاد افراد زخمی و بیمار جلوگیری کرده است. سوریه اکنون به کمک متحدانش موضع قوی‌تری در مذاکرات پیدا کرده و همچنان تلاش می‌کند به قدرت خود بیافزاید.
به گفته کوش، تنها 10 نماینده از میان اپوزیسیون می‌خواهند در این مذاکرات شرکت کنند.
اپوزیسیون دولت بشار اسد جناح‌های متعددی دارد. شکاف اصلی داخل مخالفان بشار میان SNC و دوگروه معارض دیگر است که با روسیه رابطه خوبی دارند و بشار اسد با آن‌ها مشکلی ندارد.
روایت خطرناک جدید
کوش معتقد است که اجلاس «سوچی تلاشی خطرناک است برای تبدیل کردن مسئله سوریه به یک مشکل داخلی. ماجرای سوریه از انقلابی آغاز شد که خواستار آزادی و کرامت انسانی بود، و اکنون به جنگ نیابتی تبدیل شده است... آن‌ها می‌خواهند طوری نشان دهند که مسئله سوریه کاملاً داخلی است.»
مذاکراتی که درباره انتخابات در چارچوب حکومت فعلی انجام می‌شود شامل انتخابات ریاست جمهوری نیست. کوش با انتقاد از ابهامات قطعنامه UNSC 2254 گفت: «انتخابات ریاست جمهوری برای [رژیم] خط قرمزی است که کسی حق عبور از آن را ندارد».
به طور مشابه، آرون لاند، کارشناس سوریه و عضو «بنیاد سنچری» معتقد است که روسیه - در اجلاس آستانه و همچنین سوچی - تلاش کرده سوریه را به چارچوبی دیپلماتیک هدایت کند که بیش از هر چیز با واقعیات نظامی همخوانی دارد.
لاند در ادامه افزود ورود ترکیه به مذاکرات آستانه به سرعت نیروهای مخالف بشار را تضعیف کرد، اجلاس سوچی نیز همین مسیر را دنبال می‌کند.
اعتراضات دموکراتیک سوریه، همانند تونس و مصر با تظاهراتی صلح‌آمیز و ضد دولتی در مارس 2011 آغاز شد اما به جنگ نیابتی تمام عیاری بدل شد که جان 400 هزار تن را گرفت و نیمی از جمعیت 22 میلیونی سوریه را آواره کرد.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy