Tuesday, Jan 30, 2018

صفحه نخست » انتشار فهرست ثروتمندان نزدیک به پوتین

putin_013018.jpgدویچه وله - آمریکا فهرستی از نام۲۱۰ تن از میلیاردها و سیاستمداران روس را منتشر کرده که در حلقه نزدیک به پوتین هستند. روسیه به این اقدام واکنش نشان داده است. انشتار این فهرست می‌تواند برای تحت‌تاثیر قرار دادن انتخابات روسیه باشد.

وزارت دارایی آمریکا با انتشار نام گروهی ۲۱۰ نفره از قدرتمندترین افراد در روسیه که در ارتباطی نزدیک با پوتین قرار دارد، می‌خواهد میان الیت جامعه روس و ولادیمیمر پوتین رئیس جمهوری فعلی و نامزد اصلی انتخابات آتی فاصله ایجاد کند.

در این فهرست نام ۱۱۴ سیاستمدار پرنفوذ و ۹۶ تن از الیگارش‌های روسیه، مانند آلکسی میلر، مدیرعامل اجرایی گازپروم، اویگن کاسپرسکی، رئیس شرکت امنیت رایانه‌ای کاسپرسکی، دیمیتری مدودف، نخست وزیر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و رومان آبرامویچ، میلیارد روس نیز دیده می‌شود.

این فهرست هفت صفحه‌ای در چارچوب قانون "مقابله آمریکا با دشمنان از طریق تحریم" و به درخواست کنگره آمریکا ارائه شده است. ظاهرا آمریکا قصد ندارد ابتدا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کند، اما این فهرست می‌تواند زمینه‌ای برای تحریم‌های بعدی باشد.

دونالد ترامپ سال گذشته با اکراه بسیار قانون یاد شده را امضا کرد و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا این قانون را بی‌مورد دانست. او از وزارتخانه خود خواست که فهرستی از شرکت‌هایی را ارائه دهند که در ارتباط با کنسرن‌های نظامی و امنیتی روسیه هستند.

واکنش روسیه

روسیه این اقدام واشنگتن را بی‌سابقه دانست. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره به خبرگزاری تاس گفت: «به این ترتیب همه ما به عنوان دشمنان آمریکا قلمداد شده‌ایم.» او اضافه کرد که این اولین بار نیست که با اقدامات خصمانه‌ای ازاین دست ربرو می‌شویم. به همین دلیل نیز نباید براساس احساسات مهار نشده واکنش نشان دهیم.

به گفته پسکوف هنوز برای تحلیل و واکنش به این فهرست زود است. اما این اقدام می‌تواند پیامدهای ناگواری برای مناسبات تجاری با مسکو داشته باشد. او به تاس گفت: «این فهرست می‌تواند به اعتبار شرکت‌ها، سیاستمداران و سرمایه‌داران ما آسیب جدی بزند.»

آرکادی دوورکویچ، معاون نخست وزیر روسیه به رسانه‌های روسی گفته که از این اسمش در این فهرست قرار گرفته، تعجبی نکرده است. به گفته او دولت روسیه این موضوع را زیر نظر خواهد گرفت. الیت روسیه نگران این است که مبادا قصد واشنگتن فشار بر آن‌ها برای فاصله گرفتن از پوتین باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy