Tuesday, Jan 30, 2018

صفحه نخست » "ایران باید از دیپلماسی نومنطقه‌گرایی روسیه بیاموزد"

falahatpishe_013018.jpgدویچه وله - یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید ایران نباید در تشکیل "ائتلاف ضدآمریکایی" روی حمایت روسیه حساب کند، زیرا مسکو به "نومنطقه‌گرایی" روی آورده. او می‌خواهد که ایران هم در راستای "نومنطقه‌گرایی" با منطقه تنش‌زدایی کند.

حشمت‌الله فلاحت‌‌‌پیشه، نماینده اصولگرا در توضیح مخالفت روسیه با تلاش ایران برای ایجاد ائتلافی ضدآمریکایی، سیاست کرملین را در راستای "نومنطقه‌گرایی" توصیف می‌کند که سنخیتی با سیاست‌های ضدآمریکایی ندارد.

طرح یک ائتلاف ضدآمریکایی برای مقابله با حضور ایالات متحده در شمال سوریه را سرلشکر رحیم صفوی، مشاور و دستیار ارشد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده است. او ایران، عراق و پاکستان را اعضای بالقوه این ائتلاف می‌داند.

فلاحت‌پیشه اما تلویحا حمایت روسیه از این ائتلاف را منتفی دانسته و در رابطه با آن در مصاحبه‌ای با سایت مجلس (خانه ملت) توضیح داده است. او می‌گوید: «کشورهایی که به دنبال جهانی شدن بوده نیز خواهان تحولات نومنطقه‌گرایی هستند که با منطقه‌گرایی گذشته تفاوت دارد. در گذشته منطقه‌گرایی رویکردی تهاجمی، جغرافیایی و موضوعی (سیاسی و نظامی) داشت ولی در شرایط کنونی تحولات نومنطقه‌گرایی با رویکرد تعامل است.»

فلاحت‌پیشه تصریح می‌کند که کشورهایی که به دنبال "نومنطقه‌گرایی" هستند به دلیل همین رویکرد تعامل‌گرا "کشورهای دچار چالش با دنیا را در میان خود راه نمی‌دهند". او اضافه می‌کند که روسیه هم رویکرد تعامل با دنیا را برای تحقق تحولات نومنطقه‌گرایی در پیش گرفته و بنابراین به دنبال افزایش تعامل با کشورهایی است تا قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهد.

روسیه در سال‌های اخیر با همه کشورهای منطقه، از جمله کشورهایی که جمهوری اسلامی در چالش و ستیز با آنهاست، مانند عربستان و اسرائیل نیز مناسبات خوبی داشته است. به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، مسکو گرچه با بازی با کارت و امکانات ایران توانسته حضور و نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی خود را تحکیم و گسترش ببخشد، ولی امتیاز چندانی به ایران نداده و از نزدیکی بیش از حد به تهران امتناع کرده تا مناسباتش با کشورهای دیگر منطقه دچار اختلال نشود.

"ایران باید تنش‌زدایی کند"

فلاحت‌پیشه در مصاحبه خود در همین راستا می‌گوید: «روسیه از تبدیل سامانه‌های سیاسی به چالشی در جریان روابط خود با دنیا پرهیز می‌کند... ایران با امضای برجام امکان پیوستن‌اش به سازمان همکاری شانگهای و آ.سه.آن فراهم شد اما با چالشی شدن این سند توافق برای پیوستن به گروه بریکس و دیگران یا ایجاد اتحادهای منطقه‌ای دچار مشکل شد.»

اتحادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس، اتحادهایی هستند که روسیه و چین در آنها تاثیر و نفوذ بالایی دارند. ایران مشتاق پذیرفته‌شدن در اتحاد شانگهای است، ولی چین و روسیه هنوز به این خواست روی خوش نشان نداده‌اند که یکی از دلایل عمده‌اش چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران عنوان می‌شود.

افزایش تنش میان ایران و آمریکا در دوران ترامپ نیز مزید بر علت شده است و به عقیده کارشناسان مسکو و پکن نمی‌خواهند با پذیرش ایران در سازمان شانگهای این تلقی را تقویت کنند که این سازمان جهت‌گیری ضدآمریکایی دارد.

فلاحت‌‌پیشه در جریان مناقشه هسته‌ای مخالف حساب ‌بازکردن ایران روی حمایت روسیه بود.

او همچنین اولین کسی بود که در مجلس بحث مغایرت استفاده روسیه از پایگاه نوژه برای عملیات در سوریه را کلید زد.

با این همه، او در مصاحبه تازه‌اش با سایت مجلس به جای انتقاد از روسیه می‌گوید که این ایران است که باید شرایط جدید را درک کند و به تغییر سیاست‌هایش روی بیاورد: «در این شرایط جمهوری اسلامی باید رویکردهای همسو و مشارکت‌جویانه خود را در قالب نومنطقه‌‍‌گرایی و برای رسیدن به زبان و فهم مشترک تعریف کند، و بنابراین باید مقدمه آن که تنش زدایی است را در دستور کار قرار دهد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy