Wednesday, Jan 31, 2018

صفحه نخست » مخالفت روسیه با اقدام سازمان ملل علیه ایران به خاطر حمله موشکی حوثی‌ها

UN.jpgرادیو فردا ـ سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۱ بهمن پس از سفری به واشینگتن برای بازرسی از تسلیحاتی که آمریکا مدعی است حکومت ایران به حوثی‌های یمن داده است گفت هیچ دلیلی برای اقدام سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا از ماه‌ها پیش در تلاش است تا شورای امنیت به نوعی ایران را محکوم کرده و یا مجازات کند و در عین حال تهدید کرده که اگر «معایب فاجعه‌بار» توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران اصلاح نشوند از این توافق خارج خواهد شد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گفت: «ما فقط حرف‌های مبهمی در مورد اقدام علیه ایران شنیده‌ايم. اگر پیشنهاد مشخصی ارائه شود آن را بررسی خواهیم کرد. قبل از اینکه بدانیم ماجرا چیست چگونه می‌توان در مورد آن قضاوت کرد».

وقتی از او سئوال شد که آیا در سازمان ملل پرونده‌ای علیه ایران وجود دارد آقای نبنزیا گفت: «نه!»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، چند روز پیش ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت را برای بازدید از باقیمانده موشک بالستیکی که آمریکا مدعی است ساخت ایران بوده و روز چهارم نوامبر توسط حوثی‌ها به سمت ریاض شلیک شد به یک انبار نظامی در حومه واشینگتن برد.

جنگ یمن به صحنه نبرد نیابتی بین عربستان سعودی و ایران بدل شده است. ایران دادن چنین موشکی به حوثی‌ها را تکذیب کرده و باقیمانده موشکی را که در واشینگتن به نمایش گذاشته شد «جعلی» توصیف کرده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: «در یمن تسلیحات متنوع و گوناگونی وجود دارد. در دوران حکومت علی عبدالله صالح (رییس‌جمهوری سابق یمن) بسیاری از کشورها برای صدور اسلحه به آن کشور رقابت می‌کردند. من در این زمینه کارشناس نیستم که بتوانم قضاوت کنم».

کارشناسان مستقل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت در ماه ژانویه گفتند که ایران قطعنامه‌های این سازمان در مورد یمن را نقض کرده چون «نتوانسته است از انتقال مستقیم و یا غیرمستقیم، فروش و ارسال موشک‌های بالستیک و سایر تسلیحات به حوثی‌های یمن جلوگیری کند».

واسیلی نبنزیا در مورد وجود شواهد قانع کننده اظهار تردید کرد. او افزود تصمیم‌گیری در مورد گزارش کارشناسان سازمان ملل به عهده کمیته تحریم یمن است که اعضای آن دیپلمات‌های ۱۵ کشور عضو شورای امنیت هستند.

نیکی هیلی گفته است آمریکا در حال بررسی اقدامات گوناگونی علیه ایران از جمله تشدید محدودیت‌های مربوط به برنامه‌های موشکی و تحریم شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy