Thursday, Feb 1, 2018

صفحه نخست » روحانی 2 بهمن: خیال مردم بابت دلار راحت باشد، سیف 9 بهمن: کاهش نرخ ارز ادامه خواهد یافت، 12 بهمن: قیمت دلار 4650 تومان!

dollar_020118.jpgقیمت دلار باز هم بالا رفت و امروز به 4650 تومان در بازار آزاد رسید.

به گزارش سرویس اقتصادی «انتخاب»، روز گذشته پس از حدود یک هفته کم نوسان در بازار ارز، دلار آمریکا بار دیگر به کانال 4600 تومانی صعود کرده بود و امروز بالاتر هم رفت.

دلار اواخر آذرماه به ۴ هزار و ۱۸۷ تومان رسیده بود، در دی ماه در مسیر افزایشی قرار گرفت و در ابتدای بهمن ماه با اوج‌گیری هیجانات به بالای مرز ۴هزار و ۷۰۰ تومان رسید. با این حال، پس از رسیدن به این سقف قیمتی، در جاده کاهشی قرار گرفت و تا اوایل کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آمد.

ولی‌الله سیف نهم بهمن در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازارآغاز شده، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا بر این روند نظارت دارد؛ البته به نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

او افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که بتواند آن را برساند که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

حسن روحانی رییس جمهور هم دوم بهمن در گفت و گوی تلویزیونی گفته بود: مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما از امسال انشاالله بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دلار 4 هزار و 750 تومان است، تصریح کرد: اولا دلار 4 هزارو 750 تومان نیست حالا وسط این دعوا شما نرخ تعیین نکنید. خیلی پایین‌تر از این‌ها است. همین امروز هم پایین‌تر بوده است باز هم باید پایین‌تر بیاید.این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ما یک اشکالاتی در کشور داریم برای توزیع مسئله دلار. هیچ کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولا انجام می‌گیرد کسی اسکناس دست نمی‌گیرد. حتی در ایران هم با کارت‌هایی که مردم دارند کمتر پول نقد در جیب‌شان می‌گذارند با کارتی که هست خرید می‌کنند.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا خیال‌مان بابت دلار راحت باشد، بیان داشت: بله.

آنچه دولت تا کنون نگفته دلیل افزایش قیمت دلار است. همه منابع اذعان دارند که درآمد ارزی دولت در حال حاضر حدود 20 میلیارد دلار بیشتر از مخارج آن است. از طرفی، رییس جمهور در همان گفت و گوی تلویزیونی مورد اشاره، بالا بردن عمدی قیمت دلار برای جبران کسری بودجه را با صراحت تکذیب کرد. اکنون سوال این است که پس چرا و با کدام منطق قیمت دلار بالا می رود؟

مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفته بود: مشکل این است که بانک مرکزی و دولت مشکلات و حقایق را به صورت شفاف با مردم در میان نمی‌گذارد تا از مردم کمک بخواهند و مردم نیز عکس العمل های هیجانی انجام ندهند. به گفته او، این عدم ششفافیت باعث می شود «هیجانات بازار غیرقابل کنترل شود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy