Friday, Feb 2, 2018

صفحه نخست » بنا کردن امامزاده در مکان آثار باستانی توهین به مقدسات است

fazelMeybodi_020218.jpgمسئولان باید همانطور که به اعتقادات دینی مردم احترام می‌گذارند، به میراث فرهنگی هم اهمیت دهند

دیروز خبرجنوب از بازسازی بقعه‌‌ای در تخت جمشید گزارش داد و به نقل از مسئولان نوشت که هدف از بازسازی بقعه‌ای در محدوده تخت جمشید ایجاد فضای معنوی برای گردشگران است هر چند این مسئله تکذیب شده اما این موضوع فعالان میراث فرهنگی را حسابی نگران کرده است. محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم نسبت به این حرکت خوش بین نیست و آن را مناسب نمی‌داند.

اعتمادآنلاین | دیروز خبری درباره ساخت یک امامزاده جدید در محوطه تخت جمشید منتشر و بعد به سرعت از سوی رئیس اداره اوقات و امور خیریه شهرستان مرودشت تکذیب شد. بعد هم اعلام شد که موضوع فقط بازسازی بنای قدیمی یک امامزاده بوده است.
امامزاده ابراهیم، نام بقعه‌ای است که با ساخت‌وسازهای تازه قرار است در آینده در محوطه اصلی تخت جمشید بیشتر از پیش نمایان شود. هرچند نسب این امامزاده به باور مردم به امام موسی کاظم(ع) برمی‌گردد اما به قول یکی از کارشناسان، شجره‌نامه‌ای از این امامزاده در دست نیست. با این حال، به قول اداره اوقاف و امور خیریه استان فارس از آنجایی که بنای این امامزاده قدیمی است بازسازی آن در دستور کار قرار دارد تا از طریق آن فضای معنوی برای گردشگران نیز ایجاد ‌شود. اما گفته می‌شود برای بازسازی این امامزاده 3 هکتار از محوطه اصلی تخت جمشید تحت‌ شعاع قرار می گیرد.
این موضوع باعث نگرانی فعالان میراث فرهنگی شده است. محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم، نظر دین را نسبت به این مسائل چندان مثبت نمی داند. او در این‌باره به اعتمادآنلاین می‌گوید: «ساخت و پررنگ نشان دادن امامزاده‌ای که نسب آن مشخص نیست آن هم در مکانی که جزو آثار باستانی و فرهنگی کشور به شمار می‌آید و از مفاخر ملی محسوب می‌شود، می‌تواند باعث بدبینی بسیاری از مردم به ویژه جوانان ‌شود. برای همین چنین اقداماتی توهین به مقدسات دین، مذهب و اعتقادات مردم است».

او ادامه می‌دهد: «امامزاده محترم است به شرط اینکه نسب و تاریخ آن صحت داشته باشد. مانند حرم حضرت معصومه(س)، شاه‌عبدالعظیم و بقعه‌های متبرک قدیمی که وجود دارد. اما اینکه هر سال به بقاع‌ اضافه کنیم آن هم مثلا بر اساس اینکه فردی خواب می‌بیند، زمین را می‌کاوند که فردی دفن شده باشد، کار درستی نیست».
فاضل میبدی می‌گوید: «برخی جعلیات در حوزه مذهب، آفتی برای دین و مذهب به شمار می‌آید. در نهایت اگر جلوی آن هم گرفته نشود، این آفت بخشی از اعتقادات مردم را در تعارض با میراث فرهنگی قرار می‌دهد. یعنی ما اگر اعتقاد را در هر فضا و موضوعی دخالت بدهیم باعث می‌شود تا مردم کاملا از دین و مذهب جدا شوند و در جامعه دو دستگی ایجاد شود».
او ادامه می‌دهد: «بناهای فرهنگی و آثار باستانی محترم هستند و باید حفظ شود چون جزو مفاخر ما محسوب می‌شوند و در جهان شناخته شده‌اند. از طرفی وقتی ما روی تمدن ایرانی متمرکز می‌شویم و برای معرفی و بازدید مردم جایگاه ویژه‌ای تعریف می کنیم دیگر نباید، اقدامی برای مخدوش کردن آن انجام دهیم زیرا این امر باعث توهین به مقدسات هم خواهد شد. قطعا اگر امامزاده‌ای در تخت‌جمشید بنا شود و فضایی هم به اختصاص یابد ممکن است هتک‌ حرمت‌هایی توسط برخی جوانان پرشور و احساسی و ایران‌دوست صورت گیرد. برای همین تاکید می‌کنم مسئولان باید مراقب اقداماتی که انجام می‌دهند، باشند».
او ادامه می‌دهد: «از سویی دین اسلام هم چنین رفتاری را نمی‌پذیرد که میراث فرهنگی و فکری در تعارض همدیگر قرار گیرند چون این کار باعث نابودی هر دو آنها می‌شود. در هرصورت معتقدم مسئولان کشور همان‌طور که در حفظ معتقدات مردم کوشا هستند به همان اندازه در حفظ میراث فرهنگی هم باید توجه و نشان دهند و اهمیت قائل باشند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy