Monday, Feb 5, 2018

صفحه نخست » احمد جنتی: نگران سال آینده‌ام که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد

020518_top.jpgرادیو فردا، دبیر شورای نگهبان می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی نمی‌توانند توقع داشته باشند که کسی اعتراض نکند، فقط اینکه اعتراضات باید مطابق قانون باشد. وی در عین حال گفته است: «نگران سال آینده‌ام که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد».

یک ماه پس از اعتراضاتی که سراسر ایران را فراگرفت، احمد جنتی با اشاره به دشواری‌های معیشتی خانواده‌های ایرانی از به رسمیت شناختن اعتراض به شرایط اقتصادی سخن می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان روز دوشنبه ۱۶ بهمن اظهار داشت: «مسئولان باید با وضع فقیرانه زندگی کنند تا فقرا از غصه دق نکنند؛ وقتی وضع معیشتی بد باشد همین فقرا در خیابان اعتراض می‌کنند چرا که نمی‌توانند زندگی را تحمل کنند».

وی افزود: «ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که صدای اعتراض کسی بلند نشود. صدای اعتراضات باید بلند باشد، اما باید طبق موازین قانونی صورت گیرد».

آقای جنتی می‌گوید: «وضعیت معیشتی مردم بسیار بد است البته من وارد این حوزه نمی‌شوم چون کاری از دستم بر نمی‌آید اما زمانی که غذا می‌خورم ناراحتم که چرا ما دست‌مان به دهان‌مان می‌رسد ولی برخی دیگر از مردم این امکان را ندارند».

دبیر شورای نگهبان در عین حال گفته است: «من نگران سال آینده‌ام که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد چرا که باید احتمالات را بررسی کرد و مدنظر قرار داد».

اعتراضات اخیر در ایران با شعارهای اقتصادی شروع شد، اما با گسترش اعتراضات سمت‌ سوی شعارها هم به سرعت تغییر کرد و رهبر جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه را هدف قرار داد.

در این میان مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعتراض و راهپیمایی را حق شهروندان دانسته‌اند منتها تاکید داشته‌اند که باید قانونی باشد.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است». اما در عمل وزارت کشور ایران مجوزی برای تجمعات صادر نمی‌کند و از سوی دیگر، اعتراضات مسالمت‌آمیز منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی به‌طور معمول با خشونت نیروهای حاکمیت مواجه شده است.

اعتراضات دی‌ماه گذشته دستکم ۲۵ برجای گذاشت و نزدیک به پنج هزار نفر بازداشت شدند که صدها تن از آنها هنوز زندانی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفته است که «مسئله امروز جمهوری اسلامی» تلاش برای براندازی نظام است. وی اظهار داشت: «باید توطئه‌ها را خنثی کرد و مسئله ‌براندازی را جدی گرفت».

به گفته وی، «قرار شده وزرا و مسئولان با مردم صحبت کنند و به مردم بگویند که چه کرده‌اند و چه می‌توانند بکنند تا مردم آرام شوند. باید مردم را قانع کرد تا متوجه شوند که به فکرشان هستیم و اگر هم نتوانسته‌ایم کاری کنیم تصمیم داشته‌ایم ولی موفق نشده‌ایم».

مقامات جمهوری اسلامی اعتراضات اخیر را به ریاض، تل‌آویو و واشینگتن نسبت داده‌اند، اما حتی صداهایی از دل حاکمیت ایران نیز شنیده می‌شود که این مسئله را رد می‌کنند و ناکارآمدی‌ها و عدم آزادی‌های سیاسی و اجتماعی را از علل این اعتراضات می‌دانند.

چهره‌های اصولگرا در تحلیل خود از اعتراضات بیشتر بر شرایط اقتصادی تاکید دارند، اما شماری از اصلاح‌طلبان با انتشار بیانیه‌ای ریشه مسئله را در عدم اصلاحات سیاسی و آزادی‌های مدنی و رسانه‌ای در کشور دانسته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy