Friday, Feb 9, 2018

صفحه نخست » وال استریت جورنال فاش کرد: پیشنهاد گفت و گو محرمانه آمریکا به ایران

prisoners-usa-21.jpgمقام ها و منابع آمریکایی به روزنامه وال استریت جورنال گفته اند که کاخ سفید در ماه دسامبر به ایران پیشنهاد برقراری یک کانال ارتباطی مستقیم برای مذاکره درباره زندانیان دو طرف را ارائه کرده است.

به گزارش رادیو فردا وال استریت جورنال در گزارش روز پنجشنبه ۱۹ بهمن خود از این اقدام به عنوان نخستین تلاش دیپلماتیک دولت دونالد ترامپ برای حل مساله زندانیان آمریکایی در ایران یاد کرده است.

مقام ها و منابع مطلع به وال استریت جورنال گفته اند،با وجود این که واشنیگتن تا کنون سه بار پیشنهاد خود را تکرار کرده، ایران هنوز پیشنهاد برقراری کانالی برای مذاکره در خصوص زندانیان را نپذیرفته است.

باقر نمازی، سیامک نمازی و ژیائو وانگ سه شهروندان آمریکایی هستند که در ایران در زندان به سر می برند. کارن وفاداری و همسرش آفرین نیاسری، و نزار زکا شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، نیز در ایران زندانی هستند.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، «اف بی‌ای» از ۱۰ سال پیش ناپدید شده است. گفته می‌شود آخرین بار او در جزیره کیش دیده شده است. اما دولت ایران می‌گوید، اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

استیو گلدستین، معاون وزیر خارجه در امور روابط عمومی،به وال استریت جورنال گفته است: ما از هر فرصتی که بتوانیم مساله آزادی شهروندان آمریکا که به طور ناعادلانه در ایران در زندان هستند را مطرح می کنیم و تاکنون این مساله را از طریق سازوکارهای مختلف مطرح کرده ایم.

طی روز های اخیر موضوع مرخصی باقر نمازی، شهروند ۸۱ ساله و بازگرداندن او به زندان اوین واکنش آمریکا را درپی داشت.

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران مسئول سلامتی باقر نمازی است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز از احضار باقر نمازی به زندان اوین به شدت ابراز تاسف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد ایالات متحده خواستار آزادی همه زندانیان آمریکایی در ایران است؛ که «به‌شکل ناعادلانه» در بند هستند: «از جمله سیامک نمازی، شیوئه وانگ، و همین‌طور رابرت لوینسون که بیشتر از یک دهه» از ناپدیدشدنش در ایران می‌گذرد.

شماری از تحلیل‌گران و ناظران مسائل ایران، می‌گویند جمهوری اسلامی از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای «چانه‌زنی» با شماری از کشورهای غربی بهره می‌گیرد. تهران چنین چیزی را رد کرده و می‌گوید دستگاه قضائی آن کشور «به‌طور مستقل» در مورد اتهام‌ها و محکومیت‌ها تصمیم می‌گیرد.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل، پیشتر در مصاحبه با رادیو فردا در خصوص بازداشت کارن وفاداری و همسرش آفرین نیاسری گفته بود، هدف این «گروگانگیری» «باج خواهی است همانطور که با بازداشت جیسون رضاییان و بسیاری دیگر همین کار را کردند.»

جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند ایرانی - آمریکایی بودند که همزمان با اجرای توافق هسته ای با ایران آزاد شدند.

همزمان با آزادی این زندانیان آمریکا بخش هایی دارایی‌های بلوکه شده ایران را به تهران منتقل کرد. فرستادن این پول ها به ایران باعث شد تا منتقدان دولت بارک اوباما او را به «باج دادن» برای آزادی زندانیان متهم کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy