Saturday, Feb 10, 2018

صفحه نخست » چندین استاد دانشگاه و حقوقدان از سراسر دنیا از سرکوب و آزار بهائیان در ایران انتقاد کردند

bahaii_021118.jpgصدای آمریکا، بیست و پنج استاد دانشگاه، وکیل و قاضی برجسته از سراسر دنیا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمدجواد لاریجانی، رئیس شورای عالی حقوق بشر در ایران، خواستار اذعان وی به آزار و سرکوب بهائیان ایران و اقدام برای بهبود وضعیت این اقلیت دینی شده‌اند.

آنان در این نامه، که در روزنامه تایمز بریتانیا نیز چاپ شده است، توجه وی را به وب سایت موسوم به «خانۀ اسناد بهائی‌ستیزی در ایران» جلب کرده‌اند که به تازگی توسط جامعۀ جهانی بهائی راه‌اندازی شده و مدارک و شواهد آزار و سرکوب بهائیان در دهه‎های گذشته را ارائه می‌دهد.

این نامه از آقای لاریجانی می‌خواهد ضمن مطالعه محتوای وب سایت، در اظهارات خود و سایر مقامات ایرانی مبنی بر انکار تبعیض علیه بهائیان ایران را بازنگری کند. نامه اشاره می‌کند که مدارک و اسناد موجود در وب سایت، خلاف آن اظهارات را ثابت می‌کند .

نامه همچنین نمونه‌هایی از آزار و سرکوب متکی به مدارک منعکس در وب سایت را نقل می‌کند که شامل موارد متعددی از نقض حقوق بشر، از جمله اعدام، زندان، سرکوب اقتصادی، تخریب و خشونت، و نفرت‌پراکنی است.

امضا کنندگان نامه با نقل بخشی از قانون اساسی که می‌گوید «دولت‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مسلمانان‏ موظفند نسبت‏ به‏ افراد غیرمسلمان‏ با اخلاق‏ حسنه‏ و قسط و عدل‏ اسلامی‏ عمل‏ نمایند و حقوق‏ انسانی آنان‏ را رعایت‏ کنند» پرسیده‌اند: «منع هزاران جوان از تحصیل در دانشگاه چگونه می‌تواند عادلانه باشد؟ محروم نگاه داشتن کل یک جامعه از مشارکت در حیات اقتصادی کشورشان چه نشانی از عدل اسلامی دارد؟»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

امضا کنندگان در ادامه نامه پرسیده اند: «در جایی که افراد بی‌گناه خودسرانه دستگیر، شکنجه و سال‌های طولانی زندانی می‌شوند و یا قربانیان جرائم حق قانونی برای دادخواهی ندارند، و متخلفان مصون از مجازات‌اند، چگونه می‌توان تصور کرد حقوق انسانی رعایت می‌شود؟»

نهادهای مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده بارها اقدامات ایران در سرکوب و آزار اقلیت‌های دینی و قومی را محکوم کرده و خواستار پایان این رفتارها شدند.

در آخرین واکنشها، مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا حمله به معتقدان دینی در جهان امروز را «مایه دل شکستگی» خواند و گفت که حمایت و پیشبرد آزادی دینی، اولویت سیاست خارجی دولت ترامپ است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy