Monday, Feb 12, 2018

صفحه نخست » دانشگاهیان ایران خواستار توضیحات حسن روحانی دربارۀ مرگ کاووس سیدامامی در زندان شدند

seyedEmami_021218.jpgرادیو فرانسه - چهار انجمن علمی دانشگاه های ایران در نامه ای به حسن روحانی خواستار روشن شدن دلایل مرگ کاووس سیدامامی، استاد جامعه شناسی و از مدافعان محیط زیست، در زندان شدند. کاووس سیدامامی در ٢٤ ژانویه گذشته توسط مقامات امنیتی ایران دستگیر و زندانی شد و مدتی بعد مقامات زندان جمهوری اسلامی به خانوادۀ وی اطلاع دادند که آقای سیدامامی در زندان خودکشی کرده است.

مقامات ایران مدعی اند که کاووس سیدامامی، بنیانگذار بنیاد حمایت از حیات وحش در ایران، پس از دستگیری به اتهاماتش مبنی بر جاسوسی به سود قدرت های خارجی اعتراف کرده و هفت تن از اعضای بنیاد او به همین اتهام در بازداشت به سر می برند.

چهار انجمن علمی در نامه شان به حسن روحانی نوشته اند که جامعۀ علمی و طرفداران محیط زیست ایران از شنیدن خبر مرگ دکتر کاووس سیدامامی در زندان بهت زده شده اند و شایعات و اظهارات مربوط به دستگیری و مرگ کاووس سیدامامی در زندان را غیرمعتبر می دانند. آنها از حسن روحانی خواسته اند که فوراً تحقیقات جدی را برای روشن شدن دلایل مرگ کاووس سیدامامی در زندان در دستور کار قرار بدهد و نهادهای مسئول را وادار به پاسخگویی در این مورد بکند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سیدامامی دومین شهروند کانادایی ایرانی تبار است که در زندان های جمهوری اسلامی ایران جان خود را از دست می دهد. در سال ٢٠٠٣ زهرا کاظمی، عکاس-خبرنگار کانادایی ایرانی تبار، در زندان اوین کشته شد و برخی نمایندگان وقت اصلاح طلب در مجلس شورای اسلامی ایران سعید مرتضوی را عامل قتل وی معرفی کردند. این قتل برای سال های مناسبات ایران و کانادا را تیره کرد. جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را نمی پذیرد و با زندانیان دوتابعیتی همانند دیگر شهروندان ایرانی رفتار می کند.

در حالی که شنبه گذشته دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، گفت که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است، معاون اول رئیس قوۀ قضائیه ایران، غلامحسین محسنی اژه ای، از جزئیات این "خودکشی" ابراز بی اطلاعی کرده است.

درخواست کمپین حقوق بشر برای تحقیقات بین‌المللی در مورد مرگ مشکوک زندانیان در ایران

کمپین حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای قوه قضائیه را مسئول مرگ کاووس سید امامی، شهروند ایرانی-کانادایی دانست و خواستار تحقیق سازمان ملل در مورد مرگ‌های مشکوک در زندان‌های ایران شد.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، حدود دو هفته پیش به همراه چند دیگر از فعالان محیط زیست بازداشت شد و در نهایت قوه قضاییه اعلام کرد، او در زندان خودکشی کرده است.

در دو ماه گذشته اخیر این سومین فردی است که پس از بازداشت، خبر خودکشی او، از سوی مقام‌های قضایی اعلام می‌شود.

کمیپن حقوق بشر در ایران در بیانیه خود قوه قضاییه را «مسئول مرگ» آقای سیدامامی دانسته و خواستار «تحقیقات بین‌المللی» تحت هدایت سازمان مل «در خصوص سه مرگ رخ داده در زندان‌های ایران در طی چهل روز گذشته» شده است.

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر با اشاره به مرگ‌های مشکوک زندانیان در ایران گفت:‌ «مرگ فزاینده در زندان‌های ایران فاجعه‌بار است. این بازتاب‌‌دهنده نظام قضایی و اطلاعاتی ناپاسخگو است که هیچ حرمتی برای جان زندانیان قائل نیست. بازجویان و قوه قضاییه مسئول مستقیم حق جان زندان هستند و برای همین علاوه بر تحقیقات مستقل برای شناسایی دلیل مرگ و کالبدشکافی، باید افرادی که در شکل‌گیری چنین اتفاقی نقش داشته‌‌اند در روندی شفاف پاسخ دهند.»

کمپین حقوق بشر در ایران یادآور شده کاووس سیدامامی دومین شهروند ایرانی‌-کانادایی است که در زندان‌های ایران جان خود را از دست می‌دهد.

زهرا کاظمی خبرنگار-عکاس ایرانی-کانادایی، در سال ۱۳۸۲ در جلوی اوین دستگیر شد، اما زنده از این زندان بیرون نیامد. کمیته تحقیق مجلس ششم در گزارشی قاضی سعید مرتضوی را به عنوان متهم ردیف اول پرونده مرگ زهرا کاظمی معرفی کرد که به آن رسیدگی نشد.

در بیانیه کمپین حقوق بشر همچنین ذکر شده هم‌اکنون حدود ۱۱ شهروند دارای تابعیت دوگانه یا اقامت دائم دیگر کشورها در زندان اوین به‌سر می‌برند.

سینا قنبری و وحید حیدری، دو زندانی دیگر بودند که مقام‌های قضایی و انتظامی خبر خودکشی آنها را پس از دستگیری در زندان اوین و اراک اعلام کردند. این دو در اعتراض‌های اخیر دستگیر شده بودند.

در حالی که قوه قضاییه اعلام کرده بود فیلم خودکشی سینا قنبری در زندان اوین موجود است، علیرضا رحیمی، یکی از نمایندگان حاضر در هیئت بازدیدکننده اوین اعلام کرد اساساً چنین فیلمی وجود ندارد.

او در کانال تلگرامش نوشت: «از این فیلم در جاهای مختلف به اشتباه به نام فیلم خودکشی سینا قنبری نام برده می‌شود در حالی‌ که فیلم حاوی ساعاتی از وضعیت محوطه سرویس‌های بهداشتی زندان بوده و داخل سرویس یا ماجرایی که منجر به مرگ شده در فیلم وجود ندارد و اساساً فیلمی از خودکشی وجود ندارد».

روزنامه کیهان لندن یکی دیگر از بازداشت‌شدگان را نیلوفر بیانی، همسر هومن جوکار و سرپرست فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، معرفی کرده است.

همچنین به گفته محمود صادقی نماینده مجلس، کاوه مدنی، معاون بین الملل، نوآوری و مشارکت اجتماعی- فرهنگی سازمان حفاظت محیط زیست، نیز روز شنبه ۲۱ بهمن، بازداشت شده است.

قوۀ قضائیه بی‌اطلاع از علت مرگ کاووس سیدامامی است

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوۀ قضاییه جمهوری اسلامی ایران، از چگونگی مرگ کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و از مدافعان محیط زیست، در زندان ابراز بی اطلاعی کرد، هر چند وی مدعی شد که سیدامامی خودکشی کرده و "خودکشی او در حال بررسی است تا ببینیم چگونه اتفاق افتاده است."

با این حال، معاون اول قوۀ قضائیه در مورد علت مرگ کاووس سیدامامی گفته است : "من هم شنیده ام او خودکشی کرده است اما هنوز از جزئیات آن اطلاع ندارم."

یک روز پس از انتشار خبر مرگ کاووس سیدامامی در زندان توسط خانواده وی، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران با تأئید این خبر گفت : "کاووس سیدامامی با آگاهی از حجم بالای اطلاعات در مورد اتهامات وی و اعترافات دیگر دستگیرشدگان در مورد او، در زندان دست به خودکشی زد."

امروز نیز محسنی اژه ای در اظهاراتی مشابه گفت: "افرادی به اتهام دادن اطلاعات طبقه بندی شده و از مراکز حساس به سرویس های اطلاعاتی بیگانه از جمله اسرائیل و آمریکا در روزهای گذشته دستگیر شده و بعضی از آنها در بازداشت هستند."

عباس جعفری دولت آبادی نیز در بیست و یکم بهمن ماه از دستگیری چند نفر به اتهام جاسوسی خبر داده و گفته بود : "این افراد که در قالب پروژه های علمی و محیط زیستی اخبار طبقه بندی شدۀ کشور را در حوزه های استراتژیک جمع آوری می کردند، توسط یکی از نهادهای امنیتی کشور دستگیر شدند."

نهاد امنیتی مورد اشارۀ دادستان تهران سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران است که بازجویی از دستگیرشدگان را برعهده داشته است. از آغاز اعتراض های جاری در ایران دست کم شش نفر از دستگیرشدگان در جریان بازجویی ها جان خود را از دست داده اند. سازمان زندان های کشور علت مرگ سه تن از دستگیرشدگان را خودکشی اعلام کرده بی آنکه گزارشی در این مورد ارایه کند و یا شخص رئیس جمهوری به عنوان حافظ و مجری قانون اساسی اقدام روشنگرانه ای در این زمینه انجام بدهد.

کاوه مدنی معاون امور بین الملل سازمان محیط زیست ایران که از جمله دستگیرشدگان روزهای اخیر بوده، ظاهراً پس از دستگیری آزاد شده است. او امروز در صفحۀ توئیترش بدون اشاره به دستگیری اش در روز شنبه نسبت به از بین رفتن تنگ نظری ها ابراز امیدواری کرد.

امروز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه انقلاب تهران، گفت : "پروندۀ افراد دستگیر شده به اتهام جاسوسی در دادسرای امنیتی کشور در دست بررسی است و هنوز به دادگاه انقلاب منتقل نشده است."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy