Tuesday, Feb 13, 2018

صفحه نخست » سخنگوی شورای نگهبان: روحانی از مدار انقلاب خارج نشود

Abbasali_Kadkhodaei.jpgرادیو زمانه ـ حسن روحانی در سخنانی که در ۲۲ بهمن به مناسبت سالگرد انقلاب ایراد کرده بود دو پیشنهاد مطرح کرده بود: تسهیل برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی و برگزاری همه‌پرسی برای حل اختلافات بین جناح‌های سیاسی. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به کنایه به روحانی می‌گوید که گاهی به نعل و گاهی به میخ می‌زند و اظهار امیدواری می‌کند که او با تفسیر به رأی قانون اساسی از مدار انقلاب خارج نشود: آنان که به قانون اساسی اعتقاد و التزام ندارند، انقلابی نیستند و نمی‌توانند در پست‌های سیاسی قرار گیرند.

حسن روحانی در سخنانی در مراسم حکومتی ۲۲ بهمن از شورای نگهبان خواسته بود برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی را ساده‌تر کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در متنی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، می‌گوید هنگامی که روحانی این سخنان را ایراد می‌کرد عده‌ای به دلیل تأیید صلاحیت برخی کاندیداها، شورای نگهبان را سرزنش کرده بودند. کدخدایی می‌پرسد دو سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعدی، طرح موضوع انتخابات چه ضرورتی دارد؟

روحانی در سخنرانی ۲۲ بهمن با استناد به اصل ۵۹ قانون اساسی پیشنهاد داده بود که برای حل اختلاف بین جناح‌های سیاسی در ایران یک همه‌‌پرسی برگزار شود. روحانی گفته بود:

«اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است. اگر در دو مسأله اختلاف نظر داریم، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل ۵۹ قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم.»

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ می‌گوید که رئیس جمهوری اسلامی اصل ۵۹ قانون اساسی را که مربوط به قوه مقننه است با اصل دیگری از قانون اساسی اشتباه گرفته. او می‌گوید پرسش از رئیس جمهور اسلامی بر اساس قانون اساسی از حقوق مجلس است، اما مجلس تاکنون به خاطر کمبودها و ناکارآمدی‌ها از استیضاح رئیس جمهور غافل مانده است.

کدخدایی، بدون آنکه به اصل ولایت فقیه (اصل ۵۷) اشاره کند، می‌گوید قانون اساسی جمهوری اسلامی یک مجموعه یکپارچه است. به همین جهت بی‌اعتقادی به بخشی از آن «افراد را از مدار انقلاب» خارج می‌کند:

«آنهایی که پیاده شدند به دلیل آن بود که قانون اساسی را تفسیر به رأی نموده و اعلام می‌کردند برخی از اصول آن را قبول ندارند. آنان که به قانون اساسی اعتقاد و التزام ندارند، انقلابی نیستند و نمی‌توانند در پست‌های سیاسی قرار گیرند. جمله‌ای منسوب به انیشتین است که می‌گوید: آنان که گاهی به نعل می‌زنند و گاهی هم به میخ، عاقبت چکش واقعیت روی انگشتانشان می‌خورد.»

گروهی از فعالان سیاسی و مدنی ایران همزمان با سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ اعلام کرده‌اند که به نظر آنان نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از چهار دهه که از تأسیس آن می‌گذرد اصلاح‌ناپذیر است. فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‌ای خواهان برگزاری رفراندم برای تعیین نوع حکومت آینده ایران و تغییر مسالمت‌آمیز حکومت به دموکراسى سکولار پارلمانى شده‌ بودند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy