Tuesday, Feb 13, 2018

صفحه نخست » واکنش فیروزآبادی به بازداشت فعالان محیط زیست: با سوسمار و آفتاب‌پرست جاسوسی اتمی می‌کنند

firoozabadi_021318.jpgیورونیوز - سردار فیروزآبادی گفت غربی‌ها در گذشته با استفاده از مارمولک، سوسمار و آفتاب‌پرست قصد داشته‌اند از فعالیت‌های اتمی ایران جاسوسی کنند.

سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در واکنش به خبر دستگیری برخی از فعالان محیط زیست و معاون رئیس این سازمان به اتهام جاسوسی گفت: «غربی‌ها در سه سال گذشته در اروپا جمع شدند و به این نتیجه رسیدند که جنگ با ایران نمی‌تواند جنگ نظامی، جنگ فرهنگی یا جنگ سیاسی باشد به همین دلیل گفتند که باید با هر چیزی که داریم با ایران بجنگیم و اسمش را هم گذاشتند "جنگ هیبریدی".»

سردار فیروزآبادی در تشریح جزئیات «جنگ هیبریدی» افزود: «در جنگ هیبریدی ممکن است ایرانگرد بفرستند که جاسوس باشد. ممکن است فعال محیط زیستی بفرستند که جاسوس باشد، ممکن است دانشمند فعال در تحقیقات کشاورزی بفرستند که جاسوس باشد. در دورانی که من خدمت می‌کردم همه این موارد با دلیل و مدرک پیدا می‌شد.»

در روزهای اخیر تعدادی از کنشگران محیط زیست بازداشت شده و یکی از آنان به نام کاووس سید امامی روز جمعه ۱۹ بهمن در زندان اوین درگذشت. مقام‌های رسمی ایران علت فوت این استاد دانشگاه را خودکشی ذکر کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دوران جنگ ایران و عراق ادامه داد: «به طور مثال یک خانم و آقایی را از آلمان به عنوان جاسوس استخدام می‌کنند، بعد از دوبی و کویت آنها را سوار کشتی ماهیگیری کرده و به خلیج فارس می‌فرستند تا سیستم‌های دفاعی ما را شناسایی کنند، اما وقتی آنها را دستگیر می‌کنیم می‌گویند آنها برای ماهیگیری آمدند و جهانگرد بوده‌اند.»

سردار فیروزآبادی به نمونه دیگری از موارد «جاسوسی» اشاره و تصریح کرد: «برای مثال افرادی چندین سال پیش به عنوان فعالیت برای جمع‌آوری کمک به فلسطین به ایران آمدند از تهران شروع کردند بعد به ورامین رفته و از آنجا به سمت نایین و یزد راه افتادند. ما به مسیری که انتخاب کرده بودند شک کردیم اگر کسی می‌خواهد برای فلسطین کمک جمع کند باید به تهران و اصفهان بیاید جایی که مردم هستند و پول دارند نه وسط کویر راه بیفتند. آنها این مسیر را ادامه دادند و تا جیرفت کرمان رفتند، زمانی که به تهران رسیدند، خودشان را اجازه دادیم از کشور خارج شوند، اما اموال همراهانشان را نگه داشتیم.»

او ادامه داد: «در اموالشان انواع جانوران صحرایی را خریده بودند مثل سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست. سپس بررسی کردیم که این موارد به چه دردشان می‌خورد، بعد متوجه شدیم که پوست آنها امواج اتمی را جذب می‌کند و اینها جاسوس اتمی بودند که می‌خواستند با این بهانه در داخل جمهوری اسلامی از طریق پوست این جانوران صحرایی به این نتیجه برسند که ما در چه مکان‌هایی معدن اورانیوم داریم و کجا در حال کار اتمی کردن هستیم.»

سردار فیروزآبادی با بیان اینکه دشمن جمهوری اسلامی دارای توانایی‌های فراوانی است، افزود: «در آمریکا، انگلیس و فرانسه صدها پژوهشکده وجود دارد که در حال مطالعه روی مسائل ایران و شیعیان هستند و سعی می‌کنند نقاط قوت و ضعف ما را مطالعه کرده و برای زدن نقاط قوت ما و سوء استفاده از نقاط ضعف ما برنامه‌ریزی می‌کنند.»

او با اشاره به «روش‌هایی که دشمن برای نابودی کشور اتخاذ کرده» و نیز شیوه‌های جاسوسی خارجی‌ها زیر پوشش فعالیت‌های دیگر گفت: ‌« بسیاری از ایرانی‌هایی که جاسوس هستند و بسیاری از جاسوسان خارجی که در ایران فعالیت جاسوسی می‌کنند، خودشان هم حتی نمی‌دانند که در حال جاسوسی هستند.»

کانادا خواستار توضیح ایران درباره مرگ کاووس سیدامامی شد

دولت کانادا روز دوشنبه از دولت ایران خواست تا درباره علت مرگ کاووس سیدامامی، جامعه شناس، فعال محیط زیست و مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» ایرانی-کانادایی توضیح دهد.

به گزارش روزنامه کانادایی گلوب اند میل، عمر الغبرا، معاون پارلمانی وزیر خارجه کانادا در جلسه پرسش و پاسخ روزانه در پارلمان این کشور، مرگ آقای سیدامامی در زندان را مشکوک خواند و از دولت ایران خواست تا در این باره تحقیق کند.

یکی دیگر از مقامات ارشد کانادا نیز گفته است که کشورش از طریق کانال های دیپلماتیک، مرگ این تبعه کانادایی را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش این نشریه، کانادا بدلیل بسته شدن سفارت خود در تهران از سال ۲۰۱۲، جمع‌آوری اطلاعات در زمینه مرگ کاووس سید امامی را به دیپلمات‌های خود در ترکیه محول می‌کند.

گرچه به گفته آقای الغبرا، تحقیقات درباره علت مرگ این جامعه شناس باید انجام شود اما وی به طور مشخص از درخواست کالبد شکافی از سوی دولت کانادا صحبتی به میان نیاورده است.

در همین حال وکیل خانواده این استاد دانشگاه، روز سه شنبه اعلام کرد که کالبد شکافی این فعال محیط زیست به درخواست خانواده وی انجام شده است و مراسم خاکسپاری وی روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در امامه لواسان انجام می‌شود.

آرش کیخسروی یکی از وکلای خانواده سیدامامی با رد ادعای علاءالدین بروجری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عدم درخواست کالبد شکافی اعلام کرد که خانواده آقای سید امامی از مقامات قضایی ایران خواسته بودند تا کالبدشکافی انجام دهند تا و علت دقیق مرگ آقای سید امامی مشخص شود. وی در گفتگو با روزنامه شرق گفت: «خانواده درخواست کالبدشکافی دادند؛ اما آقای شهرياری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحيه ٢٧ گفتند که پزشکی قانونی به طور روال درخواست کالبدشکافی خواهد داد. سخنان آقای بروجردی را مبنی بر اينکه خانواده درخواست کالبدشکافی نداشته، تاييد نمیکنم.»

آقای خسروی در این گفتگو اضافه کرد: «فیلم به خانواده آقای سیدامامی نیز نشان داده شده. در فیلم نشانه‌ای دال بر خودکشی نیست. در این پرونده مستحضریم که ابعاد پیچیده قضائی مطرح است. کالبدشکافی صورت گرفته و نمایندگان عزیز نباید در جمع‌بندی‌های‌شان عجله کنند. اجازه بدهید پرونده مسیر قانونی‌اش را طی کند. درباره پرونده مرگ آقای سیدامامی به درخواست خانواده ایشان پرونده قضائی ثبت شده و این مسئله در مراجع قضائی رسیدگی خواهد شد.»

درخواست عفو بین‌الملل برای تحویل جسد کاووس سیدامامی برای کالبدشکافی مستقیم

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار تحویل جسد آقای سیدامامی برای تحقیقات و کالبدشکافی مستقل شد. این سازمان جلوگیری مقامات ایران از انجام تحقیقات مستقل در مورد «مرگ بسیار مشکوک» این جامعه شناس و فعال محیط زیست را نشانه ای از «تلاش عامدانه» برای پنهان کردن شواهد «شکنجه و قتل احتمالی» خواند.

روز دوشنبه مگدلنا مغربی، معاون شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل درباره امتناع مقامات از تحویل جنازه به خانواده و گذاشتن پیش شرط برای برگزاری مراسم خاکسپاری بدون کالبد شکافی گفت:‌«این که بر بدن دکتر سیدامامی آثار جرم همچون علائم شکنجه وجود داشته باشد و یا به سرنخ‌های دیگر در رابطه با دلایل مرگ وی اشاره کند مورد توجه جدی ماست. ما از دولت کانادا و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا به مقامات ایران برای انجام تحقیقات مستقل در مورد شرایط پیرامون مرگ دکتر سید امامی مطابق با استاندادرهای بین‌المللی حقوق بشر فشار وارد آورند. افراد مسئول به همراه کسانی که در جایگاه ریاست و نظارت قرار دارند باید به دست عدالت سپرده شوند.»

اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس درباره ویدئوی لحظات پیش از مرگ کاووس سیدامامی

از روز گذشته اظهارات نمایندگان حاضر در این جلسه ضد و نقیض بوده است. روز گذشته پس از جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی مجلس با اطلاعات سپاه و پخش ویديوی لحظاتی پیش از درگذشت این فعال محیط زیست در این جلسه،علاءالدین بروجردی، رئیس این کمیسیون به رسانه‌ها گفته بود که در فیلم مذکور کاووس سیدامامی «پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود.» علاالدین بروجری می‌گوید: «خانواده وی نیز این اتفاق را پذیرفتند لذا درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy