Sunday, Feb 18, 2018

صفحه نخست » دست رد جامعه مدنی به سینه کارگردانان حکومتی

hokoomati_021718.jpgبهروز مفید - شبکه بیان

مدتی پس از انتشار گفتگوی مرضیه برومند در برنامه «بین خودمان باشد»، سیل انتقادات به سوی او روانه شد تا جاییکه وی در مصاحبه دیگری اعلام کرد با حجاب اجباری مخالف است و تنها با مصادره حرکت دختران خیابان انقلاب مخالفت کرده.

در جریان جشنواره فیلم فجر، ابراهیم حاتمی کیا پس از دریافت سیمرغ بلورین، با انتقادات تندی، رضا رشیدپور را خطاب قرار داد چراکه در برنامه هایی که صدا و سیما تدارک دیده، آنطور که مورد نظر حاتمی کیا بوده به تعریف و تمجید از فیلم پرداخت نشده است.

بیان این مساله که طیف وسیعی از کسانی که سالها در تلویزیون و سینمای ایران پس از انقلاب 57 فعال بوده اند، سمت و سوی جناحی دارند، موضوع تازه ای نیست اما همیشه می بایست واکنش های بعضا تند و تیزی خطاب به این دست اندرکاران داده شود تا اثبات شود جامعه آگاه است و در رخوت به سر نمی برد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

انتشار سخنان این دو فرد، از این روی مورد توجه قرار گرفت چراکه شاید کمتر از ایشان انتظار می رفت که خود را وابسته به حکومت بدانند. این موضوع در ارتباط با خانم مرضیه برومند بیشتر صادق است. در ارتباط با آثار ابراهیم حاتمی کیا، جامعه مدنی کمتر حساسیت نشان می داد و موضوعاتی چون دریافت بودجه های میلیاردی، آنچنان بولد نبود گرچه همگان از این موضوعات اطلاع داشتند. اما تصوری که در ذهن عامۀ مردم صلح طلب ایرانی از او نقش بسته بود، این بود که وی شخصی است که گرچه فیلم هایش تبلیغی پررنگ در راستای اهداف جمهوری اسلامی است اما نمایش "از کرخه تا راین" و "آژانس شیشه ای" آنچنان به مذاق هنردوستان خوش آمد که سازنده این آثار را نکوهش نکرده و تنها گفتند که اعتقاداتش را به تصویر کشیده است. مضاف بر آنکه حاتمی کیا، سوابق زد و خوردهای امنیتی و نظامی با اقشار مختلف جامعه همچون مسعود ده نمکی را نداشته است.

همکاری با سازمان «اوج»

در بررسی های خبرگزاری مهر مشخص شد که موسسه «اوج»، یک سازمان غیر دولتی است که پروژه های تبلیغاتی سپاه و بسیج را انجام می دهد و ریاست آن را فردی 37 ساله به نام احسان محمد حسنی عهده دارست که روابط نزدیکی با "نادر طالب زاده" از اعضای جبهه پایداری و قرارگاه "عماریون" دارد. (روزآنلاین؛ آبان 92)

فیلم «به وقت شام» آخرین اثر ابراهیم حاتمی کیا (1396) با حمایت همه جانبه موسسه اوج ساخته شده است. موسسه ای که در اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مورد حمایت همه جانبه حاتمی کیا قرار گرفت و آنان را سربازان گمنام امام زمان خواند.

برومند و انتقادات تند همه جانبه!

برای مرضیه برومند نیز، موضوع به سادگی نگذشت و پس از آن گفتگوی مورد مناقشه، کاربران شبکه های اجتماعی به انتقادات گسترده علیه او دست زدند.

محسن الوان ساز -مدیر کانال تلگرامی ابزورد- در این کانال و در حمله ای تند به مرضیه برومند مطلبی با عنوان "در پاسخ به هذیانات مرضیه برومند" نوشت که مورد توجه بیش از نیمی از اعضای این کانال قرار گرفت. الوان ساز در قسمتی از این یادداشت اینگونه می نویسد:

سرکار خانم مرضیه برومند بسیار برای خودم متأسفم که کودکی ام را با تولیدات شما سپری کردم زیرا نمی دانستم پشت آن لطافت و هنر زنی زشت خو ، متعصب ، بد دهن و بداندیش قرار دارد. بهتر است قبل از نقد اندیشه دیگران ، راهی که رفته اند ، زجری که کشیده اند و میلیون ها انسانی که چون همان اسمش را نبر فکر می کنند و هزینه می پردازند را ببینید و بعد راجع به چهره و پوشش ایشان نظر دهید زیرا اگر بنا به مقابله به مثل باشد شما زشت ترین عروسکی هستید که این سیستم سفله پرور برای ما بینندگان ساخته است...

...خانم برومند ما که نمی دانیم کار جدیدی داری و برای اخذ مجوز یا بودجه این طور خوش رقصی می‌کنی و انسانی را تمسخر می کنی یا واقعا عقیده ات این است اما خوردن ساندیس و شکر بیش از حد برای سلامتی ات ضرر دارد!

همچنان باید به انتظار نشست و دید این اعتراضات چقدر می تواند در نگرش این افراد تاثیرگذار باشد و حقیقت جامعه خود را آنگونه که هست نظاره گر باشند نه آنطور که به انحاء مختلف دریافت کرده اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy