Monday, Feb 19, 2018

صفحه نخست » ارتش ایران: با همکاری روسیه محل تقریبی سقوط هواپیما پیدا شد

russianHelp_021818.jpgیورونیوز - یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری مسیر تهران-یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، جستجوها برای یافتن لاشۀ هواپیما همچنان ادامه دارد.

روابط عمومی ارتش بعد از ظهر دوشنبه اعلام کرد که در اقدامی هم افزا از طریق دفتر وابسته نظامی ارتش با مقامات دفاعی روسیه، مختصات تقریبی محل سقوط این هواپیما در اختیار نماینده ستاد بحران کشور قرار گرفته است.

پیش‌تر عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری اعلام کرده بود که ۷۰ درصد از مناطقی که احتمال می‌رفت هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد، به کمک پهپاد و نیروهای امداد جستجو شده است و با بی نتیجه بودن این تلاش‌ها، اکنون جستجوها به سمت منطقه «سی‌سخت» در شهرستان دنا در کهگیلویه وبویراحمد متمرکز می‌شود.

آقای آخوندی گفت: «نیروهای امداد بر اساس احتمالاتی که می‌توانستند بدهند کل منطقه‌‌ را به ۳ قسمت تقسیم و به کمک پرواز پهپادها و هلی‌کوپترها تمام منطقه را از سمیرم به سمت یاسوج تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی بررسی کامل کردند. از تمام شیارها و جاهایی که احتمال سقوط می‌رفت، چه در مسیر اصلی حرکت هواپیما و چه در مسیر آلترناتیو برای نشست، صدها عکس تهیه کردند اما هنوز در این عکس‌ها نشانی از هواپیما دیده نشده است.»

21-223a-5eb1.jpg

  • آخرین تماس خلبان با برج مراقبت

علیرضا منظری، نماینده پیشین ایران در ایکائو (سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی) در گفتگو با خبرگزاری فارس دربارۀ آخرین لحظات ارتباط خلبان با برج مراقبت می‌گوید: «خلبان هواپیمای سانحه‌‌دیده آسمان آنجا که باید با مرکز کنترل بابت کاهش ارتفاع هماهنگ کند، هماهنگی‌ها را انجام داده است و در نزدیکی فرودگاه بابت کاهش ارتفاع درست عمل کرده و شرایط عادی بوده است و درخواست کاهش ارتفاع از ۲۱ هزار پا به ۱۷ هزار پا داده است که به خلبان تأیید کاهش ارتفاع داده شده است.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او می‌افزاید: «پس از این تقاضای کاهش ارتفاع، ارتباط رادیویی‌ خلبان‌ قطع می‌شود و این مهم است بررسی شود چرا ارتباطات رادیویی قطع شده است که پس از بازگشایی و خواندن جعبه سیاه همه این ابهامات رفع می‌شود.»

  • درخواست کمک از کوهنوردان دارای سابقۀ فتح اورست، تیم یخ‌نوردان نیز به عملیات جستجو پیوستند

گروهی از یخ‌نوردان حرفه‌ای (۲۳ یخ‌نورد) به همراه شماری از ساکنان بومی زاگرس که منطقه را بخوبی می‌شناسند، برای یافتن نشانی از این هواپیما از نهاوند رهسپار کوههای دنا شدند.

عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری نیز در جریان سفر خود به یاسوج اعلام کرد که از کوهنوردان حرفه‌ای برای بررسی قله‌های رشته کوه دنا دعوت شده است. او گفت که علاوه بر نیروهای هلال احمر، ارتش، سپاه و سازمان هواپیمایی کشوری که در عملیات جستجو شرکت دارند از کوهنوردانی که سابقۀ فتح قله اورست را دارند درخواست کمک شده که آنها نیز استقبال کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، آقای آخوندی گفت: «تمام شیارهای کوه‌ها و همچنین مناطقی که احتمال دارد جایگزین فرود اضطراری هواپیما باشد نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ ضمن اینکه در جاهایی که گفته شده موبایل روشن بوده نیز تجسس انجام شد ولی به چیزی دست نیافتیم. به همین دلیل قرار است از سمت قله‌های رشته کوه دنا مورد بررسی قرار گیرد.»

او افزود: «ساکنان محلی و بومی منطقه برای شناسایی محل احتمالی سقوط هواپیما در کنار نیروهای امدادی، هلال احمر و نیروهای مسلح بسیج شده‌اند... خود من نیز با بالگرد، برای گشت زنی بهتر در منطقه حاضر خواهم شد.»

  • آغاز نمونه‌گیری از خانواده‌های مسافران هواپیمای تهران-یاسوج

بنا بر اعلام خبرگزاری مهر، اداره کل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد از بامداد دوشنبه نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده‌های مسافران این سانحه هوایی را با همکاری تیم اعزامی از پزشکی قانونی استان فارس آغاز کرده است.

دو گروه تشخیص هویت نیز از اداره کل دادگستری این استان به محل حادثه فرستاده شده‌اند.

بسیاری از خانواده‌های سرنشینان این هواپیما به دامنه کوههای دنا آمده‌اند.

  • اخبار ضد و نقیض از پیدا شدن لاشۀ هواپیما

رسانه‌های داخل ایران عصر دوشنبه حوالی ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه به نقل از مقامات حاضر در محل، اخباری را مبنی بر یافتن لاشه هواپیما در منطقه دنگزلو سمیرم منتشر کردند اما این خبر دقایقی پس از انتشار، تکذیب شد.

گفته می‌شود در منطقۀ جستجو یک لکه سیاه دیده شده است اما هنوز مشخص نیست که آیا مربوط به سقوط این هواپیما است یا خیر. روابط عمومی اورژانس کشور اعلام کرد که بالگردی برای بررسی این لکه سیاه به محل فرستاده شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از ادامه عملیات جستجو در منطقه‌ای به مساحت ۱۶ کیلومتر مربع در منطقه پادنا در ارتفاعات چهار هزار و ۵۰۰ متری خبر داده است.

بنا بر اعلام محسن مومنی، مدیر عامل هلال احمر اصفهان نیز هم اکنون بیشترین تمرکز در روستای نقل است زیرا کارشناسان احتمال می‌دهند که لاشه هواپیما در این منطقه باشد.

21-223a-5eb2.jpg

  • سفر هیات فرانسوی به ایران، ابراز تاسف شرکت هواپیماسازی «ای تی آر»

خبرگزاری ایرنا به نقل از مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، از سفر یک هیات هفت نفرۀ فرانسوی به تهران به منظور بررسی علت سقوط این هواپیما خبر داد.

رضا جعفرزاده گفت: «این هیات، امشب وارد تهران می‌شود تا در جلسات بررسی دلیل سقوط این هواپیما شرکت کند... ۳ نفر از از اعضای هیات فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی این کشور و ۴ نفر دیگر از کارخانه سازنده هواپیمای «ای تی آر» هستند.... سفر متخصصان فرانسوی به تهران بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی انجام می‌شود تا متخصصان سازنده این هواپیما دلایل سقوط آن را مورد بررسی قرار دهند.»

به گفته او «شرکت کانادایی سازنده موتورهای این هواپیما نیز اعلام آمادگی کرده در صورت نیاز کارشناسان خود را برای بررسی دلایل سقوط این هواپیما به ایران اعزام کند.»

شرکت هواپیماسازی ایتالیایی-فرانسوی «ای تی آر» با انتشار بیانیه ای از حادثه سقوط این هواپیما ابراز تاسف کرد.

  • وزیر راه و ترابری: در فرودگاه یاسوج ۳۰ میلیارد دلار هزینه شده است

عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری ایران روز دوشنبه در جریان سفر خود به یاسوج اعلام کرد که در فرودگاه این شهر۳۰ میلیارد دلار هزینه شده و این فرودگاه یکی از فرودگاههای خوب کشور است که همه سیستمها در آن نصب شده است.

او گفت که تا این لحظه علت سقوط هواپیما مشخص نیست.

21-223a-5eb3.jpg

  • درخواست کمک ایران از چین و کشورهای اروپایی برای یافتن لاشه هواپیما

خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون سازمان فضایی کشور اعلام کرد که برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست شده است که اگر ماهواره‌هایشان تصویری را رصد کردند سریعاً به ایران اطلاع دهند.
مجتبی سرادقی اعلام کرد: «تصاویر و ساعت دقیق سقوط هواپیما را نداشتیم، اما به ماهواره‌های برخی کشورها سفارش داده‌ایم که اگر از منطقه سقوط رد شدند به ما اطلاع دهند تا بتوانیم اطلاع رسانی صحیح را انجام دهیم.»

بنا بر اعلام دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی، جستجوها از ساعت ۵ بامداد دوشنبه از سر گرفته شده است.

محل سقوط این هواپیما منطقه‌ای کوهستانی در ۱۴ مایلی شهر یاسوج و در نزدیکی رشته کوه بلند دنا گزارش شده و هم اکنون علاوه بر پهپادها و هلی‌کوپترها، حدود ۲۰۰ کوهنورد نیز در سه نقطۀ مشخص شده در این منطقه مشغول جستجو برای یافتن لاشه هواپیما هستند.

  • پهپادها ناتوان از شناسایی محل سقوط

بنا بر اعلام خبرگزاری مهر به نقل از رئیس جمعیت هلال احمر استان اصفهان، از بامداد دوشنبه در چندین مرحله پهباد بر فراز کوه های دنا به پرواز درآمده اما هنوز محل سقوط هواپیما شناسایی نشده است.

  • چرا ایران از شناسایی محل سقوط هواپیما ناتوان است؟

یکی از راههای شناسایی نقطه سقوط هواپیماها، استفاده از سامانۀ «emergency locator transmitter» است که بطور اختصار «ELT» نامیده می‌شود. این سامانه به هواپیما وصل شده و با برقراری ارتباط با سیستم ماهواره‌ای، سیگنال ارسال می‌کند.

علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که باید شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری توضیح دهند که چرا این سیستم در هواپیمای مسیر تهران-یاسوج کار نکرده است؟

به گفتۀ او شرکتی که خدمات ELT ارائه می‌دهد، یک مؤسسه‌ای بین‌المللی مستقر در فرانسه است که یک ماهواره تجسس و نجات را به فضا پرتاب کرده است. این ماهواره در فضا می‌چرخد و شرکت‌های هواپیمایی عضو این مؤسسه با پرداخت آبونمان، از داده‌های این ماهواره استفاده می‌کنند. هر زمانی که سانحه‌ای برای هواپیمایی رخ دهد و یا ضربه‌ای مهلک به آن وارد می‌شود، این سیستم از هواپیما سیگنال می‌دهد و آن ماهواره این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند؛ نظیر تلفن همراه که امکان ردیابی محل فرد از طریق سیگنال آن موبایل و سیستم مرکزی وجود دارد.

باید توجه داشت که ELT ‌جزو الزامات هواپیما نیست و هر شرکتی می‌تواند آن را فعال یا غیرفعال کند.

به گفتۀ آقای منظری باید مشخص شود که چرا این سیستم در هواپیمای مسیر تهران-یاسوج کار نکرده است؟

به نظر می‌رسد یا ELT هواپیمای آسمان فعال بوده ولی پس از سانحه غیرفعال شده است، یا آنکه اصلاً این هواپیما مجهز به ELT نبوده است. برخی معتقدند که شرکت هواپیمایی آسمان، آبونمان لازم را برای دریافت این خدمات به شرکت ارائه‌دهندۀ آن پرداخت نکرده است.

همچنین ممکن است به دلیل شرایط تحریم امکان پرداخت آبونمان برای هواپیمایی آسمان فراهم نبوده باشد، بویژه آنکه عمده سهام این شرکت بین‌المللی متعلق به یک شرکت آمریکایی است.

این احتمال نیز وجود دارد که ELT سیگنال بدهد و ماهواره تجسس و نجات هم این سیگنال‌ها را دریافت کند که باید این موضوع از طریق شرکت خدمات دهندۀ آن پیگیری شود. مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی می‌توانند با مؤسسه مذکور ارتباط برقرار کنند و اگر آن مؤسسه سیگنالی دریافت کرده است، داده‌های آن را دریافت کنند.

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگوی جداگانه‌ای با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که "چرا سیستم ELT هواپیما خاموش بوده است؟" گفت: «یکی از موضوعات مبهم این سانحه خاموش بودن این سیستم است. اگر این سیستم روشن بود در همان ساعات ابتدای سانحه مکان سقوط هواپیما مشخص می‌شد باید این موضوع توضیح داده شود که چرا سیستم ELT هواپیما روشن نبوده است.»

  • ممنوعیت تردد وسایل نقلیه شخصی در منطقه

محل دقیق سقوط هواپیما مشخص نیست و به همین دلیل جستجوها بر اساس گفته‌های شاهدان محلی به پیش می‌رود.

بنا بر گزارش ایرنا به نقل از جلال پوران فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد «۱۰۰ قله در این منطقۀ کوهستانی برای جستجو وجود دارد».

ایسنا به نقل از فرمانده پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: «تردد در محور گردنه بیژن برای تسهیل در کار امدادی به منظور یافتن محل وقوع برخورد هواپیمای سانحه دیده در مسیر پروازی تهران - یاسوج برای کلیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی به جز نیروهای امدادی ممنوع است... این تدابیر برای تسریع در امداد رسانی و عملیات جستجو اندیشیده شده است.»

رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد نیز از حضور ۸۰ نفر از نیروهای امداد این مرکز در محل وقوع حادثه خبر داده است.

بدی شرایط آب و هوا عملیات جستجو را کند کرده، باد زیاد مانع حرکت درست بالگردهاست و بنا بر اعلام اورژانس کشور، بدتر شدن شرایط جوی در منطقه در پی بارش‌ها و مه غلیظ، فعالیت بالگردها را به تدریج مشکل‌تر می‌کند.

هواپیمای «ای تی آر ۷۲ - ۶۰۰» بامداد یکشنبه ۲۹ بهمن حدود ساعت ۸ فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد و حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه از صفحه رادار ناپدید شد. در نهایت نیز اعلام شد این هواپیمای دوموتوره توربوپراپ که در پروازهای داخلی کوتاه برد مورد استفاده قرار می‌گیرد، در جنوب اصفهان به کوه دنا برخورد کرده است.

این هواپیما با ۲۵ سال سن، حامل ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی بود.

روز دوشنبه استاندار و همچنین نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، در این استان سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy