Thursday, Feb 22, 2018

صفحه نخست » مایک پنس: دیگر توافق فاجعه‌بار ایران را تایید نمی‌کنیم

pence_022218.jpgصدای آمریکا - مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه که در کنفرانس محافظه کاران آمریکا سخنرانی می کرد، در بخشی از سخنان خود به توافق هسته ای دو سال پیش کشورهای پنج به علاوه یک با ایران اشاره کرد و گفت آمریکا دیگر توافق فاجعه بار هسته ای با ایران را تایید نمی کند.

آقای پنس روز پنجشنبه در منطقه «نشنال هاربر» در ایالت مریلند و نزدیک شهر واشنگتن، در جمع محافظه کاران آمریکا به توافق هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: آقای ترامپ پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید نکرد و آمریکا دیگر فعالیت های بی ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران را قبول نخواهد کرد.

ایالات متحده از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، انتقاد از جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده است.

آمریکا می گوید جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای دو سال پیش را نقض کرده است. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام را اجرایی کرد، ایران از آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

ایران در دو سال اخیر چند آزمایش موشکی داشته و می گوید این آزمایش ها جنبه دفاعی دارد. با این حال، برد موشک های آزمایش شده بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر بوده و نمونه هایی از موشک های ساخت ایران در دست گروه هایی چون حوثی های یمن و حزب الله لبنان دیده شده است.

عراقچی: با شرایط فعلی ایران از برجام خارج می‌شود

رادیوزمانه - معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه گفته اگر شرکت‌ها و بانک‌های عمده همچنان از همکاری با ایران خودداری کنند، برجام نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

عباس عراقچی که سوم اسفند در موسسه چتم هاوس در لندن سخن می‌گفت، هشدار داد:

«حتی اگر ضرب الاجل‌های آمریکا سپری شود و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران بر اساس برجام تمدید شود، ولی بانک‌ها از معامله با ایران خودداری ورزند، توافق هسته‌ای با این وضع نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد».

به گفته این عضو تیم مذاکرات هسته‌ای، اگر توافق هسته‌ای منفعتی برای ایران نداشته باشد، این کشور از آن خارج خواهد شد.

بعد از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی لغو شد. با این‌حال بسیاری از بانک‌های اروپایی به دلیل معاملات بانکی‌شان با ایالات متحده آمریکا از همکاری با ایران پرهیز می‌کنند.

ترامپ ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی گفت برای «آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تمدید کرد. او گفت که در صورت برآورده‌ نشدن شرط‌هایش و تصحیح نشدن «نقایص فاجعه‌بار توافق»، به طور یک جانبه از این توافق بیرون خواهد رفت. برنامه دونالد ترامپ این است که در طی ۱۲۰ روز با همکاری شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا درباره مکمل برجام به توافق برسد.

ایران اما مذاکره مجدد بر سر برجام را غیرقابل قبول می‌داند و از کشورهای اروپایی انتظار دارد تا برای حفظ برجام تلاش کنند.

اوسط بهمن ماه امسال عباس عراقچی در گفت‌وگو با رپوبلیکا گفته بود اتحادیه اروپا اگر به برجام به عنوان یکی از دستاوردهای سیاست خارجی‌اش علاقه دارد، باید برای حفظ آن تلاش کند.

در آخرین تحولات آلیستر برت، وزیر خاورمیانه بریتانیا از تلاش این کشور برای نجات برجام خبر داد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy