Saturday, Feb 24, 2018

صفحه نخست » با وجود تحریم‌های سازمان ملل: سخنرانی وزیر دادگستری ایران در نشست ژنو

UN_humanrights_022618.jpgرادیو فرانسه، حضور و سخنرانی علیرضا آوایی، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در سی‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، موجب خشم ایرانیان مخالف حکومت جمهوری اسلامی در خارج از کشور شده است. علیرضا آوایی به خاطر نقض فاحش حقوق بشر در ایران در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳، در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا قرار دارد. با این وجود، وی از جمله یکصد مقامی است که از کشورهای جهان برای شرکت در نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو دعوت شده است.

مخالفان حکومت ایران در شورای ملی مقاومت ایران اعلام کرده‌اند که روز سه‌شنبه ۲۷ فوریه و به هنگام سخنرانی علیرضا آوایی در برابر مقر سازمان ملل در ژنو، تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که علیرضا آوایی در هنگامی که رئیس کل دادگستری تهران بوده، به خاطر نقض حقوق بشر، مشارکت در دستگیری‌های خودسرانه، انکار حقوق زندانیان و افزایش اعدام‌ها، در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

بر اساس اعضای مخالفان حکومت ایران در تبعید، علیرضا آوایی در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ نقش کلیدی داشته است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید


در این راستا، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، نزدیک به ۵ هزار زندانی سیاسی طی چند ماه اعدام شدند. شورای ملی مقاومت که سازمان مجاهدین خلق از سازمان های اصلی در بدنه این شورا است، تعداد اعدامی‌‌های تابستان ۶۷ را نزدیک به ۳۰ هزار نفر اعلام می‌کند.

شاهین قبادی، عضو شورای ملی مقاومت ایران به خبرگزاری فرانسه گفته است: «سخنرانی علیرضا آوایی در برابر شورای حقوق بشر سازمان ملل شرم‌آور است و این موضوع اقدامات سازمان ملل در زمینه حقوق بشر را بی‌اعتبار می‌کند.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید: تحریم اتحادیه اروپا علیه علیرضا آوایی، شامل ممنوعیت سفر به کشورهای این اتحادیه و مسدود شدن دارایی‌های اوست. اما مقامات سوئیسی، روز پنجشنبه ۲۲ فوریه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که تحریم‌‌های این کشور علیه علیرضا آوایی شامل ممنوعیت سفر وی به سویس نمی‌شود و صرفاً شامل مسائل مالی است.

رولاندو گومز، از سخنگویان شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که این شورا در دعوت از علیرضا آوایی برای سخنرانی، نقش نداشته است. او تصریح کرده است: «ما از دولت‌ها برای سخنرانی دعوت نمی‌کنیم، بلکه دولت‌ها را به مشارکت ترغیب می‌کنیم تا نقطه‌نظرهای آنها را بشنویم.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy