Monday, Feb 26, 2018

صفحه نخست » نگرانی شدید مقامات جمهوری اسلامی از احتمال تحریم ایران به دلیل مداخله در یمن

iranYemen_022618.jpgرادیو فرانسه - در آستانه رأی‌گیری برای تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه نقش ایران در ارسال اسلحه به ویژه موشک به شورشیان یمن، جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصویب این قطعنامه شدیدا ابراز نگرانی کرد. پیش‌بینی می‌شود روسیه این قطعنامه را وتو کند.

خبرگزاری‌ رویترز از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گزارش داده که این قطعنامه از سوی بریتانیا و با مشورت فرانسه و آمریکا و پس از ابراز نگرانی این کشورها درباره گزارش اخیر سازمان ملل متحد نوشته شده است.

در گزارش آمده بود که ایران تحریم‌های سازمان ملل متحد درباره ارسال سلاح به یمن را نقض کرده و به شورشیان حوثی شیعی یمن سلاح رسانده است.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است که روز دوشنبه در یک نشست این تحریم‌ها را تمدید کنند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

این تحریم‌ها که در قالب یک قطعنامه در سال 2015 به تصویب رسید، ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را ممنوع کرده و عبدالمالک الحوثی، رهبر شبه‌نظامیان حوثی و احمد صالح، رئیس پیشین گارد جمهوری و پسر رئیس جمهوری پیشین یمن را نیز در فهرست سیاه قرار داده است.

به طور همزمان، روسیه نیز یک قطعنامه دیگری پیشنهاد داده که تحریم‌ها علیه ارسال سلاح به یمن را تمدید می‌کند اما در طرح قطعنامه پیشنهادی روسیه، از ایران نامی برده نشده است.

آمریکا از ماه‌ها پیش و پس از موشکپرانی حوثی‌ها به عربستان، در تلاش است تا ایران را در این زمینه تحریم کند.

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، روز دوشنبه، در واکنش به قطعنامه قدرتهای غربی گفت: "چنین قطعنامه ای کمکی به وضعیت یمن نکرده و وضعیت را پیچیده تر خواهد کرد."

وی مدعی شد که آنچه در یمن اتفاق می افتد نتیجه "صدور تسلیحات" بریتانیا و آمریکا به عربستان سعودی است که به گفته این مقام جمهوری اسلامی "بر سر مردم یمن آوار می‌شود."

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی اطلاعات درباره ارسال سلاح از سوی ایران به یمن را رد کرد و گفت که ایران در روزهای گذشته در گفتگو با چند عضو شورای امنیت، سعی کرد توجه آنها را به "فاجعه ای که قطعنامه می تواند در منطقه ایجاد نماید"، جلب کند.

***

در همین زمینه...

دو قطعنامه درباره یمن در شورای امنیت؛ آمریکا و بریتانیا خواستار برخورد با ایران هستند

صدای آمریکا - شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قرار است پیش‌نویس دو قطعنامه جداگانه روسیه و بریتانیا را درباره یمن به رای بگذارد که در قطعنامه پیشنهادی بریتانیا به روشنی از ایران به عنوان ناقض تحریم تسلیحاتی یمن نام برده شده و خواستار برخورد با ایران می شود.

قطعنامه پیشنهادی بریتانیا که حمایت ایالات متحده آمریکا و همچنین فرانسه را دارد، با اشاره به نقش ایران در ارسال سلاح به حوثی ها، این اقدام جمهوری اسلامی ایران را نقض تحریم تسلیحاتی یمن دانسته است.

پیشتر بریتانیا در قطعنامه پیشنهادی خود خواستار محکومیت جمهوری اسلامی ایران شده بود اما بعد، برای اینکه روسیه به همین بهانه قطعنامه را وتو نکند، این درخواست محکومیت حذف شد و به جای آن ضمن ابراز نگرانی،‌ تاکید شد که ایران از قطعنامه های شورای امنیت پیروی نکرده است.

موضع آمریکا

در حالی دو قطعنامه امروز در شورای امنیت به بحث گذاشته می شود که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل از مدتها پیش بر نقش ایران در حمایت گروه های تروریستی خاورمیانه تاکید داشت و خواستار برخورد با جمهوری اسلامی بود.

خانم هیلی در اول اسفند در حاشیه یک نشست شورای امنیت درباره اسرائیل و فلسطینی‌ها بار دیگر جمهوری اسلامی را پشت بحرانهای خاورمیانه دانست و گفت: به بحران‌های یمن، سوریه، لبنان، مصر و ریشه‌کن نشدن داعش نگاه کنید؛ در پشت بحران‌هایی که نام بردم، رژیم حامی تروریسم ایران قرار دارد.

واکنش او به گزارش اخیر کارشناسان سازمان ملل درباره نقش ایران در تامین سلاح حوثی های یمن بود و در اینباره او در یادداشتی در نیویورک تایمز موضع خود را شرح داد.

وال استریت جورنال نیز ۲ اسفند گزارش داد دیپلمات‌های اروپایی به دنبال محدود کردن فعالیت ایران در یمن و سوریه هستند.

ایالات متحده از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، انتقاد از جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده است.

آمریکا می گوید جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای دو سال پیش را نقض کرده است. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام را اجرایی کرد، ایران از آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

ایران در دو سال اخیر چند آزمایش موشکی داشته و می گوید این آزمایش ها جنبه دفاعی دارد. با این حال، برد موشک های آزمایش شده بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر بوده و نمونه هایی از موشک های ساخت ایران در دست گروه هایی چون حوثی های یمن و حزب الله لبنان دیده شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

طرح روسیه بدون اشاره ایران

اما در روز دوشنبه پیش‌نویس یک قطعنامه دیگر به رای خواهد گذاشته شد که روسیه آن را تهیه کرده و برخی تحلیلگران می گویند که شاید روسیه پیش‌نویس بریتانیا را وتو کند تا پیش‌نویس خود رای بیاورد.

پیش‌نویس روسیه خواستار تمدید تحریم ارسال سلاح به یمن تا فوریه سال آینده میلادی (۲۰۱۹) شده و در آن هیچ اشاره ای به نقض تحریم‌های سازمان ملل از سوی ایران نشده است.

هرچند ده روز پیش کارشناسان سازمان ملل بر ارسال موشک و تسلیحات از سوی ایران گواهی دادند اما روسیه این ادعا را رد کرده و می گوید یافته های این کارشناسان دلیل کافی برای ارسال سلاح توسط ایران به حوثی‌های یمن نشان نمی دهد.

بعد از دو حمله موشکی حوثی های یمن به داخل خاک عربستان، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در پنتاگون بخش هایی از باقیمانده این موشک ها را به رسانه ها نمایش داد که تولید کننده آن قطعات جمهوری اسلامی ایران بود.

همچنین ماه گذشته پرزیدنت ترامپ در دیدار با دیپلمات های شورای امنیت به نقش ایران در یمن اشاره کرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy