Monday, Feb 26, 2018

صفحه نخست » تهدید آمریکا به قطع بودجه شورای حقوق‌بشر به‌‌‌‌دلیل دعوت از وزیر دادگستری ایران برای سخنرانی

nikki_Haley_022618.jpgایران اینترنشنال، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، با انتقاد شدید از شورای حقوق بشر این سازمان، دعوت از علیرضا آوایی، وزیر دادگستری ایران برای سخنرانی در گردهمایی این شورا را «شرم‌آور» خواند.

روزنامه «تایمز اسرائیل»، روز دوشنبه ۷ اسفندماه، گزارش داده است که علیرضا آوایی قرار است با حضور در نشست هفته جاری این شورا، در میان یک‌صد تن از وزرای دادگستری کشورهای مختلف جهان، درباره ارزش‌های حقوق‌بشر و چگونگی پاسداری از آن‌ها سخنرانی کند.

دعوت از علیرضا آوایی با واکنش شدید نهادهای بین‌المللی حامی حقوق بشر و فعالان سیاسی مخالف حکومت ایران روبرو شده است که او را مسؤول نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران و اعدام صدها فعال حقوق مدنی کشور معرفی می‌کنند.

علیرضا آوایی در سال جاری، ازسوی حسن روحانی به‌عنوان وزیر دادگستری کابینه دوازدهم منصوب شد و این درحالیست که او به‌خاطر پیشینه‌‌اش، در فهرست افراد تحریم‌شده ازسوی دولت‌های غربی و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

نیکی هیلی در واکنش به این موضوع گفت که دعوت از علیرضا آوایی برای سخنرانی در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، آمریکا را برای قطع کمک‌های سالانه خود به این سازمان قاطع‌تر می‌کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود: «یک‌بار دیگر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، خود را بی‌اعتبار کرده و این‌بار، از یک ناقض دائمی حقوق‌بشر دعوت کرده است تا با حضور و سخنرانی خود در این شورا، موضوع دفاع از حقوق‌بشر را به تمسخر گیرد. تنها واکنش ما به این عمل، تقویت درخواست آمریکا برای اصلاح این شوراست؛ تا مطمئن شویم که سرمایه و وقتمان برای آن به هدر نرفته است».

در همین زمینه...

وزیر تحریم‌شده دولت ایران به نشست شورای حقوق بشر ملل متحد می‌رود

رادیو فردا - علیرضا آوایی، وزیر دادگستری ایران، قرار است در ۳۷مین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد در سوئیس، شرکت کند. آقای آوایی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا و کشور سوئیس قرار دارد.

نشست شورای حقوق بشر از روز هفتم اسفند ماه در ژنو آغاز می‌شود. هرچند این گردهمایی سالیانه برای مدت تقریبا یک ماه ادامه خواهد داشت، اما رهبران و مقام‌های ارشدِ ۱۰۰ کشور و سازمان بین‌المللی، میهمان سه روز نخست آن خواهند بود.

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری ایران، که قرار است در این نشست شرکت کند در مهر ماه ۱۳۹۰، همراه ۲۸ مقام دیگر در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت.

اتحاديه اروپا اين ۲۹ نفر را به «نقض جدی حقوق بشر» از جمله با صدور و اجرای حکم اعدام و شکنجه و یا صدور احکام قضايی ناعادلانه متهم کرده است.

این اتحادیه از اعضای خود خواسته است تا از صدور روادید ورود به کشورهای عضو خودداری و دارايی‌های آنها را مسدود کنند.

سوئیس نیز تحریم‌هایی را علیه آقای آوایی اعمال کرده‌است.

در زمان انتشار فهرست تحریم‌های ۲۹ نفر، آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران بود.

حضور آقای آوایی در نشست ژنو با اعتراض‌ها و انتقادهایی روبه‌رو شده‌است. از جمله یک عضو شورای ملی مقاومت، وابسته به سازمان مجاهدین خلق، به خبرگزاری فرانسه گفته هواداران این گروه دست به تظاهرات خواهند زد.

شماری از مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند علیرضا آوایی در جریان اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ «نقش کلیدی» داشته‌است. او بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۷، دادستان عمومی و انقلاب دزفول و اهواز بود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز می‌گوید حضور علیرضا آوایی در نشست شورای حقوق بشر، می‌تواند بر عملکرد این شورا سایه بیافکند؛ شورایی که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، سال گذشته از حضور «ناقضان حقوق بشر» در آن، انتقاد کرده بود.

از سوی دیگر یک مقام دولتی سوئیس به خبرگزاری فرانسه گفته است تحریم‌های آن کشور علیه وزیر فعلی دادگستری ایران، «تنها تحریم‌های مالی» است و در عین حال مقام‌های سوئیس می‌توانند برای هرآن‌که می‌خواهند «استثنا قائل شوند».

سخنگوی نشست شورای حقوق بشر روز جمعه گفته بود دولت‌ها خودشان باید تصمیم بگیرند چه کسی قرار است نماینده آن‌ها در ژنو باشد.

یک سخنگوی سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفته علیرضا آوایی در فهرست تحریم‌های آن سازمان قرار ندارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy