Wednesday, Feb 28, 2018

صفحه نخست » گزارش نیویورک تایمز از تاثیر فشار آمریکا بر اروپا برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران

EU_022818.jpgصدای آمریکا - یک روزنامه آمریکایی نوشت: چنین به نظر می رسد که هشدارهای پرزیدنت ترامپ در مورد این که اگر توافق اتمی موسوم به برجام اصلاح نشود، ایالات متحده از آن خارج خواهد شد، بر تغییر موضع کشورهای اروپایی که عضو گروه ۱+۵ بوده اند موثر واقع شده و آن ها اکنون راه حلی را پیشنهاد می کنند که از یک سو برجام را به صورت کنونی آن حفظ می کند و از سوی دیگر یک توافق الحاقی به آن افزوده می گردد که شامل بسیاری از معیارهایی خواهد بود که پرزیدنت ترامپ ماه گذشته اعلام کرده بود.

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این گزارش در شماره دوشنبه ٧ اسفند ماه نوشت: توافق الحاقی دو هدف عمده را تامین خواهد کرد که یکی محدود کردن برنامه های موشکی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و دیگری ماده ای است که به موجب آن، منع فعالیت های گسترده اتمی ایران که ممکن است آن کشور را به مرحله تولید بمب هسته ای برساند، حذف خواهد گردید.

به موجب توافق برجام به صورت کنونی آن، برخی محدودیت ها پس از هشت سال باطل می شود و برخی دیگر ده ساله و بعضی نیز پانزده ساله است و در پایان این مدت، ظاهرا رژیم ایران می تواند برنامه های هسته ای خود را دنبال کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که حاضر به باز کردن توافق برجام نخواهد بود و برنامه های موشکی خود را متوقف نخواهد ساخت و به محدودیت های جدیدی تن در نخواهد داد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به نوشته نیویورک تایمز، اروپایی‌ها می خواهند از دولت آمریکا تعهد بگیرند که پس از رسیدن به توافق الحاقی، ایالات متحده آن را بپذیرد و «بهانه» های بیشتری عنوان نکند.

پرزیدنت ترامپ که برجام را «فاجعه بار» خوانده ١٢٠ روز مهلت تعیین کرده که کاستی ها و کژی های برجام برطرف گردد.

نیویورک تایمز نوشت که نمایندگان ارشد ایالات متحده و کشورهای اروپایی قرار است ماه آینده در برلین دیدار کنند و در این مورد به توافق برسند. به گزارش این روزنامه، هم اکنون رشته تماس هایی برای ترتیب دادن این گفتگوها جریان دارد.

سامانه خبرز «وای نت نیوز» در اسرائیل، در همین رابطه نوشت که هدف اروپایی‌ها آن است که جمهوری اسلامی ایران را متقاعد سازند که ادامه برنامه موشک های بالیستیک خود را محدود کند و محدودیت زمانی در موردتعطیل برنامه های اتمی ایران نیز حذف شوند.

وای نت نوشت که اروپایی‌ها می خواهند اطمینان حاصل کنند که اگر چنین توافقی با ایران به دست آید، پرزیدنت ترامپ آن را رد نکند، بلکه از پیش تعهد بسپارد که چنین توافقی را خواهد پذیرفت و از اندیشه خروج از برجام منصرف خواهد شد.

به نوشته این سایت خبری، محدود ساختن برنامه موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی ایران یکی از معیارها و شرایط عمدۀ پرزیدنت ترامپ در نطق ماه گذشته او بوده است.

نیویورک تایمز در مورد مشکلات رسیدن به چنین هدفی نوشت که ابتدا اروپایی‌ها باید با ایالات متحده به چنین توافقی برسند و پس از آن روسیه و چین را متقاعد سازند که به توافق بپیوندند. ولی مهره اصلی جمهوری اسلامی ایران است که باید به این تغییرات تن در دهد، که بی آن، توافقی به دست نخواهد آمد.

ولی در همین رابطه، نیویورک تایمز از قول یک مقام آمریکایی که نامش را نبرد، نوشت که دولت واشنگتن از این که دولت تهران اصلاحات پیشنهادی را بپذیرد و یا آن ها را رد کند، نگران نیست.

به گفته این مقام، حتی مخالفت روسیه و چین نیز نمی تواند مانع اجرای توافق بین ایالات متحده و کشورهای اروپایی درباره تغییرات و برقراری محدودیت های جدید شود.

استدلال مقام مزبور آن است که ایالات متحده و کشورهای اروپایی این توانایی را دارند که اگر ایران، روسیه و چین به مخالفت ادامه دهند، جبهه متحدی از کشورهای دیگر برپا کنند که قادر به برقراری تحریم های جدید باشند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy