Wednesday, Feb 28, 2018

صفحه نخست » احتمال تعلیق فوتبال ایران در صورت ممنوعیت حضور زنان در دربی

womenStadium_022818.jpgرادیو زمانه - فردا پنج شنبه ۱۰ اسفند، مسابقه تیم‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود اما زنان همچنن اجازه ورود به ورزشگاه آزادی را برای تماشای این مسابقه ندارند. پروانه سلحشوری، ریس فراکسیون زنان مجلس ایران می‌گوید: «در حالی‌که رئیس فیفا به عنوان مهمان در ورزشگاه حضور خواهد داشت، اگر زنان نتوانند در دربی فردا در ورزشگاه آزادی حاضر شوند، در آینده مشکلاتی برای فوتبال ایجاد می‌شود.»

او با اشاره به اینکه برای مسابقه والیبال نیز نماینده فدراسیون بین‌المللی والیبال اعلام کرده بود اگر زنان نتوانند وارد ورزشگاه شوند تیم ملی ایران تعلیق می‌شود، گفت حضور زنان در این مسابقه برای رفع این مشکل و فرمایشی بوده تا والیبال تعلیق نشود.

این نماینده مجلس تاکید کرده که اگر زنان نتوانند برای تماشای فوتبال در ورزشگاه حاضر شوند، تعلیق فوتبال در آینده قطعی است و حضور زنان به صورت فرمایشی در ورزشگاه نیز کاری از پیش نمی‌برد، چون سیل زنان علاقه‌مند به تماشای فوتبال در پشت درهای ورزشگاه‌ آزادی، نشاندهنده جلوگیری از ورود آنهاست.

سلحشوری پیامدهای تعلیق فوتبال را در جامعه «بحران‌ساز» خوانده و گفته باید در آستانه جام جهانی فوتبال برای حفاظت از موقعیت فوتبال ایران در جهان، تلاش‌ شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نادیده گرفتن حق آنها دانسته که در پی آن حس تحقیر و ناامیدی در زنان ایجاد می‌شود. او گفته: «اگرچه اجازه حضور زنان در ورزشگاه حق بسیار ابتدایی و کوچکی است اما در حفظ انسجام جامعه که یکی از ضروریات امروز است تاثیرات چشمگیری دارد.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سلحشوری گفته با تلاش‌های نمایندگان مجلس و وزارت ورزش زنان می‌توانند برای تماشای بازی‌های داخل سالن در سالن‌های ورزشی حضور یابند. یکشنبه ششم اسفند، برای اولین بار پس از شش سال، زنان توانستند بازی تیم ملی بسکتبال ایران را با تیم عراق ببینند.

سلحشوری گفته حضور زنان در این مسابقه نشان داد که تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها توسط زنان مشکلی ایجاد نمی‌کند. او ابراز امیدواری کرده که این اتفاق در مورد فوتبال نیز تکرار شود و خانواده‌ها بتوانند در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها حضور یابند و ادبیات محیط‌های ورزشی تغییر کند.

طیبه سیاوشی نماینده دیگر مجلس ایران، استقبال زنان از مسابقه بسکتبال را بیش از حد انتظار دست‌اندرکاران توصیف کرده؛ به نحوی که تقریبا جمعیت زنان با مردان برابری می‌کرد و حتی به زعم برخی تعداد زنان بیشتر بود.

مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها سال‌هاست که از سوی زنان و برخی از مسوولان مطرح می‌شود اما مراجع تقلید و گروه‌های تندرو با آن مخالفند.

مراجع تقلید در ایران، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به سبب جو نامناسب ورزشگاه‌ها و پوشش نامناسب مردان غیر ضروری و سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌دانند.

حتی تماشای مسابقات فوتبال با حضور زنان و مردان در کنار هم تحمل نمی‌شود. در سال‌های گذشته پخش مسابقات جام جهانی از سینماها به همین دلیل متوقف شد و امسال هم برخی از مکان‌هایی که اعلام کرده بودند مسابقه دربی را پخش می‌کنند، این برنامه را ویژه آقایان اعلام کرده‌اند.

با وجود پیگیری این مطالبه از سوی معاونت سابق امور زنان در دولت و برخی از نمایندگان مجلس، هنوز اجازه رسمی برای حضور زنان در استادیوم‌های بزرگ ورزشی و به ویژه برای تماشای مسابقات فوتبال صادر نشده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy