Sunday, Mar 4, 2018

صفحه نخست » درخواست هواپیمایی مسافری اسرائیل برای استفاده از حریم عربستان

C3322B95-4BCF-4309-887E-42E4FF50D0F2.jpegخطوط هواپیمایی اسرائیلی العال، رسماً از عربستان سعودی خواسته است به هواپیماهای این شرکت امکان دهد برای پرواز به سوی شرق، و مشخصاً هند، از حریم هوایی سعودی استفاده کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری رویترز، درخواست رسمی اسرائیل این هفته از سوی گونن اوسیشکین، مدیر عامل العال و با توسل به الکساندر دویونیاک، رئیس سازمان جهانی هوانوردی غیرنظامی ارسال شده است.

مدیر عامل العال در نامه دیگری نیز از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، خواست که در این قضیه کمک کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

شرکت العال با درخواست از سازمان جهانی هوانوردی غیرنظامی برای دخالت، تأکید کرده که هواپیماهایش با پرواز در آسمان عربستان، در مسیر پروازی به سوی هند، با برخوردار شدن از «حق رقابت» آزادانه خواهند توانست با شرکت ایر ایندیا رقابت کنند.

سازمان جهانی هوانوردی چتر فعالیت برای ۲۸۰ شرکت هوایی از ۱۲۰ کشور دنیا است.

به تازگی بعد از سفرهای متقابل بنیامین نتانیاهو و ناراندرا مودی، نخست‌وزیران اسرائیل و هند به کشور مقابل، اعلام شد که ایر ایندیا به زودی خط مستقیم پروازی به سوی تل‌آویو برقرار می‌کند.

ماه گذشته خبر رسید که ایر ایندیا برای آغاز همکاری هوایی با اسرائیل، از عربستان خواسته است به هواپیماهای این شرکت امکان دهد از آسمان سعودی استفاده کنند.

در حالی که برخی از مقام‌های اسرائیل ماه گذشته گفتند که عربستان مجوز لازم را به ایر ایندیا داده تا در پرواز دهلی نو- تل‌آویو و بالعکس وارد آسمان سعودی شود، اما مسئولان شرکت هندی گفته‌اند با وجود آنکه خط پروازی ایر ایندیا میان دهلی‌نو و تل‌آویو ۱۵ اسفند گشایش می‌یابد، مذاکرات ایر ایندیا با عربستان هنوز در جریان است.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شواهد نشان می‌دهد که موافقت عربستان با پرواز هواپیماهای ایر ایندیا بر فراز سعودی «قطعی» است، هر چند که سعودی‌ها در روزهای اخیر «سکوت» را ترجیح داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، شرکت العال که از سال‌ها پیش چهار پرواز هفتگی به بمبئی هند دارد، و خود را رقیب ایر ایندیا در پروازهای به سوی شرق و به‌ویژه هند می‌داند، با آغاز پروازهای ایر ایندیا میان هند و اسرائیل، خواهان استفاده مشابه از حریم هوایی سعودی شده است.

هواپیماهای اسرائیلی در هفتاد سال اخر در مسیر خود به سوی کشورهای شرقی به دلیل تحریم کشورهای عربی و اسلامی، ناچار هستند ابتدا از فراز دریای سرخ پرواز کرده و سپس به سوی شرق تغییر مسیر دهند؛ امری که پروازها را دو تا سه ساعت طولانی‌تر می‌کند.

کوتاه شدن مسیر پروازها به سوی شرق، به ارزانی بلیت هوایی و افزایش مسافران کمک خواهد کرد؛ اما در کنار این مزیت مالی و گردشگری، دادن مجوز از سوی عربستان به پروازهای به مقصد اسرائیل یا از مبدأ این کشور، مزیت بزرگ سیاسی برای اسرائیل و شکستن یکی دیگر از تابوهای بزرگ در روابط دنیای عربی و اسلامی با این کشور خواهد بود.

عربستان سعودی در هفتاد سال موجودیت اسرائیل ظاهراً با این کشور رابطه نداشته و هنوز نیز تأکید می‌کند که اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد اما نخست‌وزیر و شمار زیادی از مقام‌های رسمی اسرائیل در دوره اخیر پیوسته از نزدیکی چشمگیر دیدگاه‌های دو کشور خبر می‌دهند.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که جبهه‌گیری مشترک علیه برنامه هسته‌ای و عملکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، دلیل اصلی نزدیکی عربستان و شمار دیگری از کشورهای مهم اسلامی و عربی به اسرائیل است.

ژنرال گادی آیزنکوت، فرمانده ارتش اسرائیل، سه ماه پیش در اولین مصاحبه با وبسایت سعودی ایلاف گفت که کشورش آماده همکاری اطلاعاتی با عربستان بر سر مواضع مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy