Monday, Mar 5, 2018

صفحه نخست » استیون هاوکینگ پیش از آغاز جهان را توضیح داد

hawkings_030418.jpgیورونیوز، بر اساس نظریه دانشمندان، تمام ذرات جهان در هنگام بیگ بنگ (انفجار بزرگ) به یک ذره بی‌نهایت متراکم و پرحرارت تبدیل شد. اما پیش از آن چه اتفاقی افتاد؟

استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری روز شنبه در شبکه نشنال جئوگرافیک با حضور در برنامه نیل دگراس تایسون، یکی دیگر از فیزیکدانان و کیهان‌شناسان مشهور آمریکایی به این سوال با تکیه بر نظریه معروف خود با نام «طرح بی‌مرزی» (no-boundary proposal) پاسخ داد.

استیون هاوکینگ می‌گوید که پیش از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ چیزی بعنوان بعد زمان همانند شکل کنونی آن وجود نداشته است.

او اینگونه توضیح می‌دهد: «برای درک این تئوری ریموت کنترل جهان را بردارید و دکمه به عقب رفتن را فشار دهید. همانطور که دانشمندان می‌گویند، جهان به‌طور مداوم در حال منبسط شدن است و همینطور که شما دکمه عقب را می‌زنید جهان نیز منقبض‌تر و منقبض‌تر می‌شود. اگر به اندازه کافی عقب بروید یعنی نزدیک به ۱۳/۸ میلیارد سال (لحظه محاسبه شده تقریبی پیدایش جهان) می بینید که جهان به اندازه یک اتم کوچک شده است.»

این دانشمند آمریکایی می‌گوید که در داخل این ذره زیراتمی بسیار کوچک و بی‌نهایت متراکم و با انرژی بالا که بعنوان «تکینگی» شناخته می‌شود، قوانین فیزیک نظیر بعد زمان و مکان فاقد عملکرد هستند و معنایی ندارند.

هاوکینگ معتقد است که زمان به صورت معنای شناختی نوع بشر، پیش از آغاز جهان وجود نداشته است بلکه حالتی خمیده(منحنی) داشته. از نظر او زمان «همیشه به هیچ نزدیک و نزدیک‌تر می‌شده است اما هیچ‌گاه تبدیل به هیچ نشده است.» در نتیجه «بیگ‌بنگ هرگز از عدم به وجود نیامده و تنها این موضوع از دیدگاه نوع بشر پیچیده بنظر می‌رسد.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او در جای دیگری درباره نظریه خود گفته است که رخدادهای قبل از بیگ‌بنگ مشخص نیستند زیرا عواقب قابل مشاهده ای ندارند و هیچ راهی برای اندازه‌گیری آن اتفاقات وجود ندارد و برای همین است که ممکن است آن را از تئوری خارج کرده و بگویند که زمان با بیگ بنگ آغاز شده است.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy