Monday, Mar 5, 2018

صفحه نخست » وزیر خارجه فرانسه در تهران از ادامه اختلاف‌ها خبر داد

030518B_top.jpgبی بی سی - ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، که برای مذاکره درباره برنامه موشکی و سیاست ایران در کشورهایی مثل یمن و سوریه به تهران سفر کرده، از ادامه شکاف بین مواضع دو طرف خبر داده و گفته "کار زیادی" باقی مانده است.

وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در آستانه این سفر هشدار داده بود که اگر جمهوری اسلامی به نگرانی‌های آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن درباره برنامه موشک های بالستیک ایران توجه نکند، ممکن است با تحریم‌های تازه‌ای روبرو بشود.

ژان ایو لودریان روز دوشنبه پس دیدارهای فشرده با مقامات ارشد حکومت ایران گفت که گفتگوهای دو طرف ادامه خواهد یافت. او گفت ضرورت دارد که ثبات به منطقه بازگردد.

وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی شمخانی نماینده رهبر و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

حسن روحانی به وزیر امور خارجه فرانسه گفته است: "هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق برای حل بحران سوریه وجود ندارد."

این در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز یکشنبه در تماس تلفنی با آقای روحانی از او خواسته بود که حکومت بشار اسد را برای پایان دادن به حملات هوایی مرگبار حکومت سوریه به منطقه غوطه شرقی در حوالی دمشق تحت فشار قرار بدهد.

این اولین سفر یکی از مقامات بلندپایه امضاکنندگان اروپایی برجام به ایران از زمان تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به خروج از این موافقتنامه است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

فرانسه می گوید که برنامه ایران شامل موشک‌هایی است که برد آنها "هزاران کیلومتر" است و این برنامه‌ "با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سازگار نیست و از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش فراتر می‌رود."

محمدجواد ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه از اظهارات مقامات اروپایی در مورد برجام و نیز "تاثیرپذیری" آنان از فشار آمریکایی‌ها انتقاد کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای ظریف گفت که برجام "دستخوش بازی‌های غیر منطقی و سیاسی‌کاری‌های آمریکایی‌ها شده است. اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین‌المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علیرغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح نماید."

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: "موضوع موشکی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ است."

در پی توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد که ایران را به مدت هشت سال از فعالیت در عرصه موشک‌هایی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شوند، منع کرده است.

علی شمخانی نیز درد دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه درخواست پایبندی از یک طرف و "بی‌تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر" را غیر قابل قبول دانست.

به گزارش خبرگزاری تسینم، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: "سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه‌داشتن این کشور در برجام نادرست و به‌معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy