Tuesday, Mar 6, 2018

صفحه نخست » کره شمالی آماده است درباره دست برداشتن از تسلیحات هسته ای گفتگو کند

030618A_top.jpgصدای آمریکا، نیویورک تایمز در گزارش مفصلی درباره دیدار هیات بلندپایه کره جنوبی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، می نویسد «اون» به هیات کره جنوبی گفته است آماده است با آمریکا درباره دست برداشتن از تسلیحات هسته ای گفتگو کند و در جریان چنان گفتگوهایی تمامی برنامه های موشکی و هسته ای را به حال تعلیق درخواهد آورد.

دیدار و گفتگوهای هیات کره جنوبی دو روز در پیونگ یانگ طول کشید و این هیات روز سه شنبه به سئول بازگشت. دو کشور موافقت کردند «مون جا این»، رئیس جمهوری کره جنوبی با رهبر کره شمالی در اواخر ماه آوریل در «خانه صلح» ساختمانی در کره جنوبی در شهر مرزی پانمونجوم، دیدار و گفتگو کنند.

هیات نمایندگی کره جنوبی گفته است «کره شمالی آشکارا از تمایل به پاک سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای سخن گفته و این نکته را روشن ساخته است که در صورت پایان یافتن تهدید نظامی علیه این کشور، و دریافت ضمانت های امنیتی، هیچ دلیلی برای نگاهداری سلاح هسته ای وجود ندارد.»

چنانچه اظهارات هیات کره جنوبی مورد تایید پیونگ یانگ قرار گیرد این نخستین بار است که کیم جونگ اون از گفتگو درباره دست برداشتن از برنامه تسلیحات هسته ای در ازای دریافت تضمین امنیتی از سوی واشنگتن سخن گفته است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

تاکنون کره شمالی تاکیدش بر این بوده که بر سر دست برداشتن از جنگ افزارهای هسته ای اش معامله نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی پس از علنی شدن اظهارات مقام های کره نوشت «بینیم چه پیش خواهدآمد.»

در اظهارات مقامات کره ای جنوبی به تصمیم پیونگ یانگ در مورد پایان دادن کامل برنامه های موشکی و تسلیحات هسته ای در آینده نزدیک اشاره ای نشده است.

پیشتر مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا آمادگی بی قید و شرط واشنگتن را برای مذاکره با پیونگ یانگ اعلام کرده بود.

معاون ریاست جمهوری آمریکا در همراهی با شرایط کره جنوبی در راهبرد دیپلماتیک، با گفتگوی بی قید وشرط با کره شمالی موافقت کرد. مایک پنس در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد دولت ترامپ به استراتژی حداکثر فشار همزمان با تعامل با پیونگ یانگ ادامه خواهد داد ضمن اینکه برای گفتگوی بدون قید وشرط با کره شمالی آماده است.

معاون ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد که «فشارها بر پیونگ یانگ کاهش نخواهند یافت تا زمانی که حرکتی نشان داده شود که به باور آمریکا و متحدان منطقه ای، علامت گام معنی داری به سوی پاک کردن شبه جزیره کره از جنگ افزارهای هسته ای باشد. از همین رو حداکثر فشار ادامه می یابد و شدت می گیرد اما اگر کره شمالی می خواهد گفتگو کند ما آماده گفتگو هستیم.»

مایک پنس که از سفر کره جنوبی و شرکت در مراسم المپیک زمستانی به واشنگتن باز می گشت، در هواپیما با خبرنگاران گفتگو می کرد. با آنکه مقام های بلند پایه کره شمالی همزمان با حضور مایک پنس و هیات نمانیدگی آمریکا در پیونگ چانگ حضور داشتند اما هیچ گفتگویی میان آنها انجام نشد.

وقتی از مایک پنس سوال شد کره شمالی چه حرکتی باید نشان دهد تا آمریکا تحریم ها علیه پیونگ یانگ را لغو کند پاسخ داد نمی داند؛ و ادامه داد: «به همین سبب می خواهیم گفتگو کنیم.»

مایک پنس سپس در توئیتر نوشت سخنان دو شنبه او تغییری در سیاست دولت ترامپ در قبال پیونگ یانگ نیست و تحریم های شدیدتری بزودی اعلام خواهد شد.

پرزیدنت ترامپ از آغاز حضور در کاخ سفید به خاطر برنامه موشکی و تسلیحات هسته ای، موضع سختی علیه مقام های کره شمالی اتخاذ کرده بود؛ اما بتازگی مواضع مقام های این دولت قدری نرم تر شده و برای گفتگو با پیونگ یانگ اعلام آمادگی کرده اند. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم در ماه دسامبر سال گذشته گفت: «ما آماده گفتگوی بی قید وشرط هستیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy