Tuesday, Mar 13, 2018

صفحه نخست » استیضاح وزیر کشاورزی در مجلس رأی نیاورد

Mahmoud_Hojati.jpgرادیو زمانه ـ پس از آن‌که روز سه‌شنبه وزیر کار و وزیر راه استیضاح شدند اما با رأی نمایندگان مجلس بر سر کار ماندند، روز چهارشنبه نوبت به استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی رسید. «ضعف و یا سوء مدیریت در وزارتخانه»، «ابهام در فرآیندکاری و نوع هزینه کرد شرکت‌های زیر نظر وزیر جهاد کشاورزی»، «استفاده از بازنشستگان در وزارتخانه»، «عدم محقق نشدن بخش قابل توجهی از برنامه وزیر جهاد کشاورزی»، «عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی»، «ورشکستگی کارخانه‌های شکر» از دلایل استیضاح حجتی بود. او سرانجام با ۱۱۷ رأی مخالف استیضاح، ۱۰۵ رأی موافق استیضاح و هفت رأی ممتنع وزیر کشاورزی باقی ماند. حجتی در سخنانش عملکرد وزارتخانه خود را مثبت توصیف کرد و «دستاوردها»ی آن را «بی‌سابقه» خواند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

چهارشنبه ۲۳ اسفند نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی رسیدگی کردند. فراکسیون امید مجلس با این استیضاح مخالف بود، فراکسیون ولایی تصمیم‌گیری در این‌باره را به هر نماینده عضو خود سپرده بود و فراکسیون مستقلین نیز اعلام کرد که موضعی درباره استیضاح وزیر کشاورزی ندارد.

محمود حجتی در سخنانی که در دفاع از خود در جلسه علنی مجلس بیان کرد، از «دستاوردها» و «موفقیت‌های» وزارت کشاورزی گفت و به‌رغم مشکلات عظیمی که هم‌اکنون در عرصه آب و محصولات کشاورزی در ایران حاکم است، عملکرد وزارتخانه خود را مثبت دانست.

جمعه ۱۸ اسفند، گروه پرشماری از کشاورزان ورزنه اصفهان در اعتراض به سیاست‌های آبی دولت حسن روحانی دست به تظاهرات زدند. آن‌ها که مهم‌ترین خواسته‌شان سهم حق‌آبه اصفهان بود، با سر دادن شعارهایی دولت حسن روحانی را به دروغگویی متهم کرده بودند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است.

وزیر کشاورزی حجم پروژه‌های انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی طی شش سال گذشته را نسبت به چهار دهه گذشته بی‌سابقه دانست و گفت در طول شش سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه آب و خاک انجام و اجرا شده است که در هیچ دوره‌ای انجام نگرفته بود.

محمود حجتی گفت با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور «یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی» را تحقق بخشیده تا «جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشکسالی بلندمدت دستاوردهای موفقی در تاریخ کشاورزی کشور رقم بزند.»

به‌گفته او با رفع برخی موانع تولید و صادرات «رشد بخش کشاورزی طی پنج سال گذشته بر اساس گزارش بانک مرکزی به صورت مستمر مثبت بوده است». حجتی این رشد را «چیزی در حدود چهار تا پنج درصد» عنوان کرد.

در بخش تولید محصولات کشاورزی وزیر کشاورزی از «افزایش رشد ۲۵ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی به ۱۲۲ میلیون تن» و کاهش واردات محصولات کشاورزی تا «چهار تا پنج میلیون تن» خبر داد و گفت تولید شکر به «بیش از ۷۰ درصد» در کشور افزایش یافته است.

او از پرداخت بخش‌ زیادی از طلب کشاورزان و طلب بیمه‌گذاران محصولات کشاورزی نیز خبر داد و گفت ‌بیش از ۷۰ درصد طلب کشاورزان از سوی کارخانه‌ها پرداخت شده و وزارت کشاورزی ۸۰ درصد طلب بیمه‌گذاران محصولات کشاورزی را نیز پرداخت کرده است.

محمود حجتی همچنین از تقاضای بسیار زیاد برای ویلاسازی در زمین‌ها انتقاد کرد و گفت این مشکل باید حل شود.

مجلس روز گذشته، سه‌شنبه ۲۲ اسفند به طرح استیضاح علی ربیعی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی رسیدگی کرد. این دو به ترتیب با یک رأی و دو رأی اختلاف از مجلس رأی اعتماد گرفتند و در سمت خود باقی ماندند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy