Wednesday, Mar 14, 2018

صفحه نخست » حمله تند ترزا می به روسیه + فیلم

theresaMay_031418.jpgیورونیوز، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه با حضور در مجلس عوام بریتانیا اعلام کرد که کشورش ۲۳ دیپلمات روسیه را بدلیل عدم پاسخگویی کرملین در مهلت معین دربارۀ ترور جاسوس سابق روس در خاک بریتانیا به وسیله گاز اعصاب، اخراج خواهد کرد.

او تاکید کرد که بریتانیا در مقابل هر نوع تهدیدی که از سوی روسیه متوجه این کشور شود، خواهد ایستاد. وزارت خارجه بریتانیا نیز به شهروندان بریتانیایی که به روسیه سفر می‌کنند هشدار داد که در قبال هر نوع احساسات ضدانگلیسی یا آزار و اذیت احتمالی هشیار باشند.

ترزا می گفت: «شب گذشته دیدم که از سفیر روسیه نقل قول شده بود که روسیه کشوری نیست که اولتیماتومی را بپذیرد. من در پاسخ می‌گویم که پادشاهی بریتانیا نیز کشوری نیست که تهدیدات را قبول کند و ما مقابل این تهدیدات می‌ایستیم.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

خانم می افزود دیپلمات‌های روسیه که در واقع به‌عنوان «افسران اطلاعاتی غیررسمی» کشورشان در بریتانیا فعالیت می‌کردند، یک هفته برای ترک خاک این کشور مهلت دارند.

نخست وزیر بریتانیا همچنین از احتمال مسدود کردن اموال روسیه توسط پارلمان بریتانیا در صورت مشاهده هرگونه شواهد از تهدید شهروندان یا منافع پادشاهی بریتانیا خبر داد.

رئیس کابینه بریتانیا همچنین اعلام کرد کشورش در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه حضور کمرنگ‌تری خواهد داشت و هیچ وزیر یا عضو خانواده سلطنتی برای این جام جهانی به روسیه سفر نخواهند کرد.

سفارت روسیه در واکنش به این موضع سخت ترزا می اعلام کرد که مسئولیت وخیم شدن روابط میان لندن و مسکو بر عهده رهبران سیاسی بریتانیا خواهد بود.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی «تاس» روسیه روز گذشته به نقل از لوری بریستوف، سفیر روسیه در بریتانیا گزارش داده بود که نخست وزیر بریتانیا امروز «چهارشنبه» مسئول ترور جاسوس سابق روس را معرفی خواهد کرد.

یک مقام آگاه در دولت بریتانیا روز چهارشنبه و ساعتی پیش از سخنرانی ترزا می اعلام کرد که در پی ترور جاسوس سابق روس در یک مرکز خرید در شهر سالزبری و عدم پاسخگویی کرملین در مهلت مقرر، سفیر روسیه به وزارت خارجه بریتانیا احضار شده است.

علاوه بر این ساعاتی پیش از اعلام موضع نخست وزیر بریتانیا، این کشور خواهان تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل شد تا موضوع حمله به جاسوس سابق روسیه توسط عامل شیمیایی گاز اعصاب بررسی شود.

اگرچه خانم می در روزهای گذشته گفته بود که دولتش به این نتیجه رسیده که به «احتمال قوی» روسیه مسئول حمله به سرگئی اسکریپال است، اما او روز چهارشنبه از اطمینان کشورش دربارۀ نقش روسیه در این ترور سخن گفت.

2ndRussian_031418.jpgمرگ مشکوک تاجر روس در لندن

ایران اینترنشنال، پیکر بی‌جان نیکولای گلوشکوف، تاجر ۶۹ ساله روسی، شامگاه روز دوشنبه ۲۱ اسفند در خانه‌اش در منطقه نیومالدن لندن پیدا شد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند، پلیس ضدتروریسم بریتانیا از آغاز عملیات بررسی مرگ مشکوک گلوشکوف خبر داد.

گلوشکوف شریک بوریس برزوفسکی، یکی از مخالفان اصلی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، بود. برزوفسکی در سال ۱۹۹۲ (۲۰۱۳) به طرز مشکوکی در خانه‌اش در بریتانیا جان داده بود. دوستان برزوفسکی تاکید می‌کنند که او به دستور مستقیم ولادیمیر پوتین به قتل رسید.

مرگ گلوشکوف تنها ۸ روز پس از مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روسی، با استفاده از ماده سمی اعصاب در بریتانیا باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. با این حال، مقامات پلیس بریتانیا گفته‌اند که تاکنون به مدرکی دال بر ارتباط این مرگ و مسمومیت اسکریپال دست نیافته‌اند.

در بیانیه پلیس آمده است: «تحقیقات در خصوص مرگ مردی ۶۹ ساله در ناحیه کینگستون لندن در حال انجام است. در ساعت ۱۰:۴۶ شامگاه روز دوشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، پلیس از طریق سازمان اورژانس لندن، برای تحقیق در خصوص مرگ مردی در خانه‌اش فراخوانده شد.»

پلیس در این بیانیه علت مرگ را نامعلوم عنوان کرده و گفته است که بررسی‌های بیشتر در خصوص ادامه دارد.

گلوشکوف، تاجر روسی، در سال ۲۰۰۶ پس از آن که دادگاهی در مسکو او را به جرم کلاهبرداری به ۲ سال حبس محکوم کرده بود روسیه را ترک کرد.

سال گذشته نیز او به صورت غیابی به هشت سال زندان و پرداخت جریمه‌ به دلیل تخلف ۱۲۲میلیون دلاری در زمانی که مدیریت مالی شرکت هواپیمایی «ائروفلوت» روسیه را در سال ۱۹۹۰ بر عهده داشت، محکوم شد.

گلوشکوف اتهامات وارده از سوی دولت روسیه را انکار می‌کرد.

UNSC_031418.jpg

نشست فوری شورای‌امنیت برای بررسی مسمومیت جاسوس روسیه

شبکه بیان، وزارت امور خارجه انگلستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که برای بررسی مساله مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش جولیا از سوی روسیه تشکیل جلسه فوری دهد.

روابط روسیه و انگلستان پس از اظهارات ترزا می، نخست وزیر این کشور در خصوص دست داشتن کرملین در ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش وهمچنین دادن مهلت دو روزه به روسیه برای ارائه توضیح در این خصوص به سردی گراییده است.

تراز می گفته بود که مدارکی در دست دارند که ثابت می‌کند ماده‌ای که موجب مرگ اسکریپال و دخترش شده گاز اعصاب بوده و جزو گروه شیمیایی «نویچوک» است.

همزمان دولت انگلستان تصمیم گرفت در واکنش به این حادثه 23 دیپلمات روس را اخراج کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

گفتنی است سرگئی اسکریپال و دخترش یکشنبه گذشته در شهر سالیبوری انگلستان در حالی که هوشیاری خود را از دست داده بودند روی یک نیمکت پیدا شده بودند.

بر اساس گزارش‌ها حال عمومی سرگئی اسکریپال و دخترش جولیا وخیم گزارش می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy