Thursday, Mar 15, 2018

صفحه نخست » بازداشت پس از ورود به خاک ایران؛ به خاطر انتخابات آزاد و پیاده‌روی از سوئد تا پاسارگاد

ghaderi_031418.jpg-کامران قادری که نوروز گذشته از سوئد پیاده راهی پاسارگاد، با خواست برگزاری انتخابات آزاد شده بود، پس از ورود به خاک ایران بازداشت شد.
-همسر سوئدی کامران قادری به کیهان لندن می‌گوید اطلاع دقیقی از محل نگهداری او ندارد و سخت نگران وضعیت اوست که گویا دست به اعتصاب غذا زده است.

احمد رأفت - کیهان لندن

کامران قادری که نوروز گذشته سفری پیاده سوئد را به مقصد ایران با خواست برگزاری انتخابات آزاد آغاز کرده و اواخر بهمن از مرز ترکیه وارد ایران شده بود، روز ۱۵ اسفند در بستان‌آباد، در نزدیکی تبریز، بازداشت شد. قاضی بستان‌آباد روز ۲۱ اسفند کامران قادری را متهم به توهین به رهبری و اقدام علیه امنیت ملی کرد.

آنا بریگیتا قادری، همسر سوئدی کامران، به کیهان لندن می‌گوید آخرین بار توانست با او لحظاتی قبل از بازداشت مکالمه تلفنی کوتاهی داشته باشد. بریگیتا می‌افزاید از آن زمان تا کنون دیگر نتوانسته با همسرش صحبت کند و از وضعیت کنونی او و دلایل بازداشت وی اطلاعی ندارد. آنا بریگیتا قادری به کیهان لندن می‌گوید‌ «از طریق دوستی که پیگیری وضعیت کامران را تقبل کرده با خبر شدم که او را به زندان تیریز منتقل کرده‌اند و احتمالا در روزهای آینده به تهران خواهند فرستاد». آنا بریگیتا می‌گوید که از طریق همین دوست با خبر شده که کامران بلافاصله پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

آخرین ویدئوی کامران قادری پس از ورود به خاک ایران:

جرم: درخواست انتخابات آزاد

کامران قادری تا کنون، به گفته همسرش، نتوانسته وکیلی برای خود انتخاب کند و تفهیم اتهام هم نشده است. آنا بریگیتا می‌گوید: «من از قوانین جمهوری اسلامی ایران بی‌اطلاع هستم، ولی فکر نمی‌کنم پیاده‌روی با خواست برگزاری انتخابات آزاد حتی در این کشور هم جرم به حساب آید». همسر کامران قادری، که از ۳۳ سال پیش در سوئد زندگی می‌کند، می‌گوید که وی تنها تابعیت ایران را دارد. آنا بریگیتا می‌افزاید «کامران با وجود اینکه می‌توانست تابعیت سوئد را به دست آورد، ولی همیشه می‌گفت تا زمانی که در ایران وضعیت تغییر نکند، نمی‌خواهم سوئدی بشوم و به همین خاطر مقامات این کشور نمی‌توانند رسما اقدامی برای پیگیری وضعیت و آزادی وی انجام دهند.»

کامران قادر در گفتگویی با کیهان لندن در شهریورماه گذشته، زمانی که در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه بود، گفته بود: «خودم را به اقیانوسی می‌اندازم که نمی‌دانم مرا به کجا خواهد برد، آنچه در آن شک ندارم این است که باید دل به دریا بزنم». او هدف این سفر را، در همان گفتگو، چنین برشمرده بود: «هدف من از این راهپیمایی زنده کردن امید در قلب جوانانی است که باید برای آزادی ایران مبارزه کنند.»

مقصد نهایی پاسارگاد

کامران قادری از سولنتونا واقع در سوئد پیاده‌روی طولانی خود را آغاز کرد و مقصد نهایی او به گفته خودش پاسارگاد بود. او در همان گفتگو با کیهان لندن گفته بود: «می‌خواهم پس از ورود به خاک ایران راهی شیراز و آرامگاه کورش بشوم که در این سال‌ها به نماد حقوق بشر و دمکراسی تبدیل شده است.»

کامران قادری در گفتگو با کیهان لندن امکان بازداشت به محض ورود به خاک ایران را منتفی نمی‌دانست و حالا همسرش آنا بریگیتا که به شدت نگران وضعیت اوست در خاتمه گفتگوی تلفنی کوتاه با کیهان لندن می‌گوید «با اخباری که از ایران دریافت می‌کنم، با وجود اعتقاد کامل به بی‌گناهی کامران، نمی‌توانم زیاد امیدوار باشم.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy