Friday, Mar 16, 2018

صفحه نخست » نتانیاهو: آمریکا در آستانه خروج از برجام است

Benjamin_Netanyahu.jpgرادیو فردا: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «احتمال بسیار قوی» می‌دهد که آمریکا به‌زودی از توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی با ایران خارج شود. به گفته وی، آمریکا در مرز خروج از برجام ایستاده است.

آقای نتانیاهو که از سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به کشورش بازگشته است، این ارزیابی را در نشست هیئت دولت خود عنوان کرد و از این احتمال پیشاپیش استقبال کرد.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه، ۲۴ اسفندماه، گزارش داد که نخست وزیر این کشور در آخرین نشست هیئت دولت گزارشی از سفر هفته گذشته به آمریکا و مذاکراتش با دونالد ترامپ را به وزیران ارائه کرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

بر اساس گزارش این شبکه به نقل از آقای نتانیاهو، ترامپ در دیدار کاری با او در کاخ سفید گفت، تغییراتی که کشورهای اروپایی در صدد انجام آن در برجام بر اساس ضرب‌الاجل آمریکا هستند «بسیار اندک» بوده و آقای ترامپ به او گفته است، «این تغییرات ظاهری او را راضی نمی‌کند و در این وضعیت، آمریکا از برجام خارج می شود».

نخست وزیر اسرائیل یادآور شده که رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق، ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع، ژنرال هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا و جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید نیز در این دیدار کاری حضور داشتند.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل در گزارش خود به گفته «دو مقام ارشد و آگاه از مذاکرات نخست وزیر با رئیس جمهوری آمریکا»، بدون ذکر نام آنها استناد کرد؛ دفتر نخست وزیری اسرائیل گزارش این شبکه را تکذیب نکرد، اما جزئیات بیشتری نیز ارائه نکرد.

بر اساس این گزارش، آقای ترامپ به نخست وزیر اسرائیل گفت که «بزک کردن» همان توافق و اضافه کردن متمم به آن را قبول ندارد، بلکه اصل و اساس برجام باید تغییر کند و اگر این اتفاق نیفتد، آمریکا پای خود را از توافق بیرون می کشد.

ضرب‌الاجل چهار ماهه‌ای که رئیس جمهوری آمریکا دو ماه پیش برای انجام چهار تغییر مشخص در برجام تعیین کرد روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۷ به پایان می رسد.

آقای ترامپ برجام را به شکل کنونی آن بارها «فاجعه» و «بدترین توافقی که درعمرش دیده» نامیده و به از سرگیری تحریم‌ها علیه تهران هشدار داده است.

دونالد ترامپ این هفته تاکید کرد که اختلاف نظر با رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌اش، بر سر برجام از جمله دلایل برکناری آقای تیلرسون از این سمت بوده، و سپس خود در سخنرانی در ایالت کالیفرنیا بار دیگر از برجام و جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و از اینکه دولت باراک اوباما بر اساس برجام، میلیاردها دلار پول نقد به ایران فرستاد شدیدا گلایه کرد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته در سخنرانی در همایش ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در واشینگتن، با حضور بنیامین نتانیاهو، گفت: «آخرین شانسی که به ایران داده شده بود، دیگر تکرار نمی شود.»

بنیامین نتانیاهو نیز در سخنرانی در ایپک و همچنین سایر برنامه های کاری در سفر روزهای گذشته‌اش به آمریکا گفت اگر برجام «تغییر کلی نکند، بهتر است که لغو شود».

نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفند، در رم، پایتخت ایتالیا، گرد هم آمدند تا مذاکرات برای اجرای خواسته های رئیس جمهوری آمریکا را دنبال کنند.

اما به گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل، آلمان، فرانسه و بریتانیا بر این باور هستند که نخواهند توانست آمریکا را به ماندن در برجام متقاعد کنند و این مذاکرات «یک مسئله از دست رفته است»، ولی با وجود این، آنها آخرین تلاش های خود را برای بقای آمریکا در برجام به کار می برند.

این گزارش می افزاید، «تنها پیشرفتی» که فعلا در مذاکرات دو ماه اخیر در برلین و رم میان آمریکا با بریتانیا، فرانسه و آلمان به دست آمده تفاهم چهار کشور برای برقراری تحریم ها علیه ایران به دلیل برنامه موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی ایران است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، که خود در طول مذاکرات هسته‌ای میان قدرت های جهانی و ایران مذاکره کننده ارشد دولت ایران بود روز پنج‌شنبه با دادن این احتمال که آمریکا از برجام خارج شود، گفت، در آن صورت ایران نیز در این توافق باقی نمی ماند.

آقای عراقچی تاکید کرد که ایران مذاکره بر سر اصل برجام و افزودن الحاقیه به آن را نیز رد می کند.

نخست وزیر اسرائیل در حالی خروج آمریکا از برجام را یک «احتمال بسیار قوی» دانست که این هفته نیز در بیانیه‌ای از انتصاب مایک پومپئو، به جای رکس تیلرسون در مقام وزارت خارجه آمریکا استقبال کرد و در بیانیه ای نوشت اطمینان دارد که او و آقای پمپئو، با اشتراک نظر در مسائل مهم برای آمریکا و اسرائیل دارد، همکاری موثر خواهند داشت.

اشاره تلویحی آقای نتانیاهو، از جمله به اشتراک دیدگاه خود با آقای پومپئو در مخالفت با برجام و انتقاد از دولت وقت آمریکا در ارتباط با ایران اشاره تلویحی دارد.

آقای پومپئو پیشتر از عملکرد نخست وزیر اسرائیل برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» «قدردانی عمیق» کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy