Friday, Mar 16, 2018

صفحه نخست » روابط ایران و آمریکا به روایت بازیگران و نقش عربستان کنونی

US_IRI_031518.jpgبهروز مفید - شبکه بیان

نیروی دریایی آمریکا با اعلام بهتر شدن "رفتار ایران" در خلیج فارس نقل می کند که نیروی دریایی آمریکا از تاریخ 14 آگوست 2017 به این طرف، با ایرانی ها در خلیج فارس هیچگونه تعامل خطرناک و غیر حرفه ای نداشته است.

از سویی دیگر، بسیاری از تحلیلگران، انتخاب مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا را که در ارتباط با برجام، نظراتی همسو با دونالد ترامپ دارد، جهت فشار خارجی بیشتر به ایران توصیف می کنند.

درگیری های غیر مستقیم ایران و آمریکا در چند جبهه وجود دارد. یکی از آنان حضور نظامی ایران در سوریه با همراهی روسیه است که از دید آمریکا، دخالت این کشور(ها) در امور سوریه و بدتر از آن، تقویت نیروهای دولتی و تضعیف نیروهای ارتش آزاد است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

یورونیوز گزارش می دهد سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام با چاپ یک مقاله در روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که در پی سفر جدیدی که به خاورمیانه داشته است متوجه شده است که « ایران برنده اصلی » منطقه است در حالی که «متحدان» ایالات متحده همچنان در مقابل این کشور عقب نشینی می کنند.

یکی از این متحدان عربستان سعودی است که به تازگی ایران نیز تلاش کرده تا پس از حوادث منا و سخنرانی تند علی خامنه ای، آن کشور را مجددا به سوی خود بکشاند اما همچنان بر طبل دشمنی با آمریکا بکوبد.

محمدجواد ظریف که در اسلام آباد به سر می برد، در اظهار نظری گفت اگر به عربستان حمله شود، ایران نخستین کشوری خواهد بود که از سعودی پشتیبانی می کند. وی نگفت در حال حاضر کدام کشورها به جز ایران و یمن، تهدیدی برای عربستان سعودی هستند. در عین حال وی اعلام کرد که تروریست های داعش از واشنگتن به سوی افغانستان هدایت می شوند! گفته هایی که سالهاست مقامات جمهوری اسلامی مطرح می کنند و تمامی گروه های افراطی را به آمریکا و اسراییل متصل می نمایند. اگرچه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تنها در یک پیام توییتری به این سخنان واکنش نشان داد و اعلام کرد که آمریکا اکنون در حال محو کردن داعش از کره زمین است.

اظهارات تازه جواد ظریف به نظر می رسد نوعی عقب نشینی در جهت متعادل کردن فضای منطقه است. این گفته ها درست زمانی مطرح می شود که شب گذشته، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا، ضمن آنکه علی خامنه ای را با هیتلر مقایسه کرده بود که به دنبال توسعه نفوذش در منطقه است، اعلام کرد که ایران رقیب عربستان سعودی نبوده و ارتش ایران جزو پنج ارتش بزرگ جهان اسلام هم نیست.

وی همچنین افزود: ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، اما اگر ایران بمب اتم بسازد، ما هم در اسرع وقت این کار را خواهیم کرد.

به نظر می رسد این گفته ها برای سناتورهای تندروی جمهوری خواه مطرح شده باشد تا با نزدیک تر کردن روابط اسراییل و عربستان، بیش از پیش به اقدامات ماجراجویانه ایران در منطقه پاسخ دهند. در همین راستا به نقل از بلومبرگ، شرکت صنایع دفاعی انگلیس، هفته گذشته اعلام کرد عربستان سعودی با انگلستان تفاهم نامه ای برای خرید 48 فروند هواپیمای جنگی یوروفایتر تایفون امضا کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy