Friday, Mar 16, 2018

صفحه نخست » زندان و اعتصاب غذا؛ عاقبت «سفر عشق» کامران قادری با پای پیاده از سوئد تا ایران

SwedenPeace_031618.jpgدماوند - سیدجواد متولی

۸ هزار کیلومتر پیاده‌روی کامران قادری از سوئد تا ایران که در غالب ایده «سفر عشق» انجام شد، پس از گذشت از ۱۱ کشور اروپایی و ترکیه در پی ورود وی به ایران ناتمام ماند و قادری توسط مقامات امنیتی بازداشت شده است.

کامران قادری شهروند ۴۶ ساله ایرانی مقیم سوئد، پس از ۳۲ سال دوری از وطن، با پای پیاده با پیمودن ۸۰۰۰ کیلومتر، همراه با یک چرخ‌دستی و پرچم شیر و خورشید نشان ایران، فروردین ماه سال جاری آغاز و در طول ۱۱ ماه زندگی در چادر و کنار جاده‌ها از سوئد تا ایران؛ قرار بود در ایران تا پاسارگاد و سپس تا خلیج فارس ادامه یابد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او پس از ورود به ایران و گذر از اورمیه و تبریز، سه‌شنبه گذشته در شهرستان بستان‌آباد، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و در پی برگزاری یک جلسه دادگاه بدون حضور وکیل با تفهیم اتهام اقدام علیه امنیت ملی و بدون صدور قرار وثیقه به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

قادری که دارای همسری سوئدی، دو فرزند و یک نوه است؛ هدف خود از این سفر را که تحت هشتگ #سفر_عشق در شبکه‌های اجتماعی معرفی شده بود، «مهرورزی ایرانیان به یکدیگر و بخشش و همدلی و وحدت ملی برای اعلام درخواست انتخابات آزاد» بصورت مسالمت‌آمیز عنوان نموده بود. دستگیری کامران قادری به عنوان یک شهروند ایرانی که در اقدامی فردی و فارغ از دسته بندی‌های سیاسی صورت گرفته بود، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در تحمل منتقدان و مخالفان کمترین همراهی را دارد.

مهدی میرقادری، فعال سیاسی که سفر او را دنبال کرده و پیش از ورود او به ایران با وی تماس داشته درباره سابقه کامران قادری به دماوند می‌گوید: «کامران قادری یک شهروند ایرانی مقیم سوئد است که پاسپورت سوئدی ندارد و ۳۲ سال در این کشور زندگی کرده اما تابعیت سوئدی دریافت نکرده و همچنان خود را با هویت ایرانی معرفی می‌نموده است. او علی رغم ازدواج با همسرش که سوئدی است و داشتن دو فرزند و یک نوه، با توجه به قوانین آن سالها در این کشور که بایست تنها یک تابعیت را حفظ می‌کرده‌اند؛ ترجیح داده بود هویت ایرانی خود را حفظ نماید. اما او به هیچ یک از گروههای سیاسی گرایش و وابستگی نداشت و این سفر نمادین را هم با هدف ترویج همبستگی و اتحاد میان ایرانیان "سفر عشق" نامیده بود.»

این فعال سیاسی می گوید: «کامران قادری در این سفر با پای پیاده، حامل پرچم سه رنگ با نشان شیر و خورشید بوده که در بدو ورود به ایران، پس از بازداشت در گمرک مرزی توسط پلیس امنیت این پرچم توسط ماموران گمرک ضبط شده و به او هشدار داده می‌شود که در صورت استفاده مجدد از این پرچم او با زندان مواجه خواهد شد.»

به گفته مهدی میرقادری، کامران در پی آزادی از بازداشت اولیه ۲۴ ساعته خود، به سفر خود ادامه داده و با عبور از ارومیه و تبریز در مسیر بستان آباد این بار توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و بعد از برگزاری یک دادگاه بدون حضور وکیل، اتهام اقدام علیه امنیت ملی به او تفهیم شده و سپس به مکان نامعلومی منتقل شده است. برخی گمانه‌ها از انتقال او به یکی از زندانهای تبریز یا شهرستان میانه خبر داده‌اند.

این فعال سیاسی ساکن ترکیه اعلام کرد که در آخرین خبری که از کامران قادری به دست آورده، او در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

میرقادری می‌گوید صفحات اجتماعی متعلق به کامران قادری از دسترس خارج شده و خانواده ایشان ضمن درخواست کمک از همه فعالان حقوق بشری در تلاش هستند تا با گرفتن وکیل از وضعیت او کسب اطلاع نموده و آزادی او را پیگیری کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy