Thursday, Mar 15, 2018

صفحه نخست » گزارش رویترز از مذاکرات محرمانه عربستان و حوثی‌ها در عمان

houti_031618.jpgرادیو فردا - خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها و منابع سیاسی یمنی می‌گوید حوثی‌ها و عربستان سعودی سرگرم مذاکرات محرمانه برای پایان بخشیدن به جنگ سه‌ساله در این کشور هستند.

دو دیپلمات و دو مقام یمنی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به رویترز گفته‌اند گفت‌وگوی محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، با مقام‌های سعودی در عمان به‌طور مستقیم و برای نیل به یک راه‌حل فراگیر بوده است.

یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفته است: «گفت‌گوهای میان حوثی‌ها و سعودی‌ها بدون حضور نماینده دولت به‌رسمیت شناخته شده یمن در عرصه بین‌المللی، صورت می‌گیرد؛ و مشخص است حوثی‌ها و ائتلاف (سعودی) تمایل دارند به سوی یک توافق فراگیر گام بردارند.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

با این حال یک مقام ائتلاف عربستان سعودی هرگونه مذاکره با حوثی‌ها را تکذیب کرده و در عین حال از تلاش‌های سازمان‌ ملل برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی در یمن حمایت کرده است.

این منابع به رویترز گفته‌اند مذاکرات به امید دستیابی به یک آتش‌بس در همه جبهه‌ها و دستیابی یه یک توافق صلح صورت می‌گیرد.

در طول سه سال حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن، صدها نفر از غیرنظامیان کشته شده و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور نابود شده‌اند. کمبود غذا و دارو و شیوع بیماری‌های واگیر، به میلیون‌ها نفر آسیب رسانده است.

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، پس از آنکه حوثی‌ها کنترل صنعا، پایتخت، را به دست گرفتند، به عربستان رفت و در ریاض دولت در تبعید تشکیل داد. این دولت در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

در ششم فروردین سال ۱۳۹۳ ائتلاف سعودی عملیات «توفان قاطعیت» علیه حوثی‌های یمن را آغاز کرد. با این حال پس از سه سال بمباران‌های بی‌وقفه، حوثی‌ها هنوز صنعا، پایتخت و بندر استراتژیک حدیده را در کنترل خود دارند.

ایران در جنگ یمن از حوثی‌ها حمایت می‌کند؛ عربستان و آمریکا ایران را متهم کرده‌اند که به حوثی‌های یمن موشک بالیستیک داده است. حوثی‌ها هر از چندگاه به سوی عربستان موشک پرتاب می‌کنند. ایران این اتهامات را رد کرده است.

منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مذاکرات ائتلاف سعودی و حوثی‌ها از دو ماه پیش در جریان است و به نظر می‌رسد هدف از این گفت‌وگو‌ها ارائه چارچوب یک توافق، همزمان با سفر فرستاده جدید سازمان ملل به یمن باشد.

مارتین گریفیثز، دیپلمات پیشین بریتانیایی از روز یکشنبه، به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل آغاز به کار کرد.

رویترز می‌نویسد که به نظر می‌رسد در این گفت‌وگوها دولت در تبعید عبدربه منصور هادی دور زده شده است؛ دولتی که عربستان برای بازگرداندن آن به قدرت حملات علیه حوثی‌ها را آغاز کرد.

رویترز می‌افزاید مقام‌های دولت عبدربه منصور هادی از این مذاکرات ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، این مقام‌های دولت در تبعید در چند روز گذشته از ائتلاف سعودی به خاطر اجازه ندادن به عبدربه منصور هادی و اطرافیانش برای بازگشت به یمن انتقاد کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy