Friday, Mar 16, 2018

صفحه نخست » کشاورزان معترض به امام جمعه اصفهان پشت کردند

رادیو زمانه - کشاورزان معترض اصفهان در اعتراض به انتقال حق‌آبه‌شان به یزد برگزاری نماز جمعه اصفهان را به تعویق انداختند. مجتبی میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان وعده به رحمت الهی و نزول باران از آسمان داد، اما کشاورزان معترض به تریبون نماز جمعه پشت کردند. آن‌ها در همان حال شعار می‌دادند: «رو به میهن، پشت به دشمن». از ۴ اسفند تاکنون این دومین بار است که معترضان از تریبون نماز جمعه برای بیان اعتراضاتشان استفاده می‌کنند.

keshes01222.jpgهزار نفر در شرق استان اصفهان از طریق کشاورزی گذران می‌کنند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. این امر سبب شده که کشاورزان اصفهان از یک ماه پیش به این سو در اعتراض به انتقال حق‌آبه‌شان به یزد تجمعاتی را برگزار کنند. ۱۸ اسفند عده پرشماری از کشاورزان معترض به سوی تأسیسات انتقال آب به راه افتاده بودند که یگان ضد شورش وارد عمل شد و کار به درگیری کشید.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

جمعه ۲۵ اسفند دامنه اعتراض کشاورزان به نماز جمعه کشید. کشاورزان با سر دادن شعارهایی مانع از شروع نماز جمعه شده بودند: «تکلیف ما روشن شه، نماز جمعه شروع شه»

آن‌ها با کف زدن‌ها و سوت‌زدن‌های پیاپی مانع از آن می‌شدند که امام جمعه اصفهان خطبه اول نماز جمعه را آغاز کند. کشاورزان شعارهایی هم بر ضد صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دولت روحانی سر دادند. «صدا و سیمای ما، ننگ ما ننگ ما» و همچنین «روحانی دروغگو، زاینده‌رود ما کو»، «عزا عزاست امروز، زندگی کشاورز روی هواست امروز» از دیگر شعارهای کشاورزان بود.

مجتبی میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان وعده به رحمت الهی داد و از کشاورزان خواست که «غذا سر سفره دشمن» نگذارند. او گفت خداوند صدای ناله کشاورزان را می‌شنود و با بارش رحمت الهی آن‌ها را سیراب می‌کند. کشاورزان معترض اما به تریبون نماز جمعه پشت کردند و شعار دادند:

«رو به میهن، پشت به دشمن»

از فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چنین برمی‌آید که کشاورزان معترض در مرکز شهر اصفهان هم راهپیمایی کردند. معترضان شعار می‌دادند:

«عزاست عزاست امروز، روز عزاست امروز»

«روحانی دروغگو، زاینده‌رود ما کو»

کشاورزان با سر دادن شعار «احمدی‌‌نژاد خطا کرد، طرح تو رو اجرا کرد» اعتراضاتشان به بحران آب در مرکز ایران را از دایره دولت روحانی فراتر بردند. ضمیر «دوم شخص» در این شعار ظاهراً به «شخص اول» نظام اشاره دارد.

مهاجرت از روستا به شهرها یکی از پیامدهای بحران کم‌آبی در شرق اصفهان در اثر انتقال آب به یزد است. بیش از ۵۰ هزار کشاورز در اصفهان در اثر کم‌آبی بیکار شده‌اند.

وزارت نیرو سال گذشته برای حل این بحران کارگروهی به نام کارگروه «ملی سازگاری با کم آبی» تشکیل داد. سامان دهی رودخانه زاینده رود، جایگزینی کشت‌های صنعتی به گلخانه‌ای، اجرای پروژه‌های فنی برای برداشت از زاینده‌رود، جایگزینی پساب در مصرف کشاورزی و صنعت و طرح‌های اضطراری تامین آب در دستور این کارگروه قرار گرفت که تاکنون به جایی نرسیده است.

جمعه ۴ اسفند هم صدها کارگر معترض گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با در دست داشتن پلاکاردهایی وارد محل نماز جمعه شدند و دست به اعتراض زدند. مأموران امنیتی در صدد مقابله با کارگران برآمدند، اما موفق نشدند با خاموش کردن اعتراض کارگران آرامش را برقرار کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy