Saturday, Mar 17, 2018

صفحه نخست » انتشار متن حکم دادگاه درباره انتقال پول سپاه به بقایی

031718_top.jpgبی بی سی - قوه قضاییه ایران پس از چند روز جنجال رسانه‌ای درباره محکومیت حمید بقایی، متن کامل حکم دادگاه تجدیدنظر او را منتشر کرده که در آن یکی از مقام‌های سپاه رسیدن مبالغی از سپاه قدس به آقای بقایی را تأیید کرده است.

برمبنای حکم منتشرشده، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه گفته است آقای بقایی مبلغ سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و همچنین ۵۹۰ هزار دلار در پولی که سپاه پاسداران "برای امور مربوط به کشورهای آفریقایی" داده، اختلاس کرده است.

در همین حکم آمده است که آقای بقایی، به همراه دو متهم دیگر، در درخواست تجدیدنظر خود گفته‌اند "هیچ‌گاه جهت انجام امری در امور آفریقایی و غیرآفریقایی، نه مخاطب این نهاد انقلابی بوده‌اند و نه آن قدر مورد اعتمادشان که حسب آن مبالغ هنگفتی آن هم بدون اخذ یک برگ رسید، آن هم پس از دوره مسئولیت به ایشان داده شود."

در درخواست تجدیدنظر این افراد آمده است که مبلغ مورد اشاره "موضوعی فیمابین شخص آقای سلیمانی و شخص احمدی‌نژاد بوده و اینکه مبلغ واقعی چه میزان بوده و اساسا ماهیت آن و به چه منظوری تحویل شده، موضوعی فیمابین شخص این بزرگواران بوده است."

پول مورد بحث یک روز پیش از پایان کار دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

کمی پیش از انتشار حکم دادگاه، محمود احمدی‌نژاد با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قاسم سلیمانی خواست او درباره حمید بقایی سکوت نکند.

آقای احمدی‌نژاد تهدید کرده است که "مراودات کاری" میان خود و آقای سلیمانی را منتشر می‌کند.

حمید بقایی به جز اختلاس در پول‌های سپاه اتهامات دیگری نیز دارد، اما برای این فقره به ۱۵ سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان رد مال و ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.

حکم دادگاه می‌گوید که مبلغ سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو "در راستای کمک به برخی کشورهای آفریقایی از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۲، یعنی روزهای پایانی دولت دهم به رئیس‌جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد" داده شده و او این مبلغ را به حمید بقایی سپرده است.

حکم دادگاه می‌گوید مبلغ پرداختی به آقای احمدی‌نژاد "بنا به جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران" به او داده شده، "نه به عنوان یک شخص حقیقی".

این در حالی است که حسن روحانی در ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، یعنی درست یک روز بعد از تاریخ تحویل پول سپاه به آقای احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس جمهور سوگند خورد.

آقایان احمدی‌نژاد و بقایی می‌گویند رسیدگی به پرونده حمید بقایی "سیاسی" است. آنها اتهام‌های مالی را به شدت رد می‌کنند.

پیش از این حمید بقایی در نامه‌ای به قاسم سلیمانی از او خواست که ادعای پرداخت مبلغی از سپاه را تکذیب کند.

_100460892_54470c.jpgآقای بقایی در نامه خود نوشت ادعای پرداخت ارز به او برای توزیع میان سران کشورهای آفریقایی، سپاه پاسداران را زیر سوال می‌برد چرا که صحت آن، به این معناست که سپاه "بدون حساب و کتاب و رعایت قوانین و مقررات، اموال بیت المال را در اختیار افراد فاقد مسئولیت قانونی" می‌گذارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy