Sunday, Mar 18, 2018

صفحه نخست » نیروهای ترکیه در عفرین مجسمه کاوه آهنگر را پایین کشیدند

یورونیوز، نیروهای نظامی ترکیه و متحدانش روز یکشنبه بعد از ورود به شهر عفرین در شمال سوریه مجسمه کاوه را از وسط میدان شهر پایین کشیدند و پرچم ترکیه را بالا بردند.

فیلم منتشر شده از پایین کشیدن مجسمه کاوه نشان می دهد که نیروهای نظامی با انداختن طناب بر گردن این مجسمه و به کمک بولدوزر چندین بار تلاش می‌کنند تا این مجمسه را پایین بکشند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

پایین کشیدن مجسمه کاوه که برای کردها اهمیت نمادین دارد و با فرهنگ نوروز در این منطقه عجین است در بیانیه نیروهای دموکراتیک سوریه نخستین خشونتی ارزیابی شده که نیروهای ترکیه و متحدانش علیه فرهنگ کردی صورت داده‌اند.

3105190.jpg3105191.jpg

تخریب مجسمه کاوه تنها دو روز مانده به نوروز از نظر بسیاری از کردها نشانه آن است که نیروهای ترکیه و متحدانش در پی تخریب و نابودی نمادهای فرهنگ کردی در عفرین هستند.

با این حال هنوز نمی‌توان از تسلط کامل نیروهای ترکیه بر عفرین سخن گفت چرا که بر اساس گزارش‌ها همچنان نبرد میان نیروهای ترکیه و یگان‌های مدافع خلق در بعضی خیابان‌های عفرین ادامه دارد.

ترکیه حدود دو ماه پیش عملیات موسوم به «شاخه زیتون» را برای کنترل عفرین آغاز کرد و این شهر از پنج روز پیش در محاصره نیروهای ترکیه و متحدانش بود.

هراس ترکیه از پایان جنگ با داعش و قدرت گرفتن کردها در شمال سوریه است که می‌تواند باعث افزایش مطالبات کردهای ترکیه شود.

afrin-turkey.jpgترکیه کنترل عفرین را به دست گرفت

رادیو زمانه: رئیس‌جمهوری ترکیه و ارتش این کشور اعلام کردند که کنترل شهر عفرین را در دست گرفته‌اند. «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه تصرف نیمی از شهر به دست نیروهای ترکیه و شبه‌نظامیان ارتش آزاد را تأیید کرده است. درحالی‌که ارتش آزاد سوریه از عقب‌نشینی نیروهای کرد خبر داده، منابع نزدیک به کردها ضمن تصدیق ورود شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه به عفرین اعلام کرده‌اند که در نقاطی از شهر درگیری‌های سنگینی در جریان است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه یکشنبه ۱۸ مارس / ۲۷ اسفند در چناق‌قلعه ادعا کرد که پرچم ترکیه ۸:۳۰ صبح به وقت محلی در مرکز شهر عفرین برافراشته شده است و چنین ادامه داد:

«ما عفرین را اشغال نکردیم. مردمش را از دست ترور نجات دادیم. این عملیات به جهان نشان داد که ترکیه حامی ستمدیدگان است».

هرچند ارتش ترکیه در انتشار آمار کشته‌شدگان به گفته خود «تروریست»، همواره به تلفات نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) نیز اشاره می‌کرد، اما تا پیش از حمله ترکیه به عفرین در ۲۰ ژانویه، هیچ نشانه‌ای از حضور داعش یا دیگر جهادی‌های تندرو در این منطقه وجود نداشت.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ) را گروهی تروریستی می‌داند درحالی‌که کشورهای دیگر این شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای شمال سوریه را تروریست نمی‌دانند. ی پ گ مهم‌ترین نیروی محلی هم‌پیمان ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در سوریه است.

اردوغان همچنین در سخنرانی شنبه خود ارتش ترکیه را «آخرین ارتش اسلام» خواند.

ارتش ترکیه نیز همزمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «مرکز شهر عفرین تحت کنترل نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه است. جستجو برای مین‌ها و وسایل انفجاری دست‌ساز ادامه دارد.»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز کنترل ترکیه بر نیمی از شهر عفرین را تأیید کرده است.

یک سخنگوی ارتش آزاد سوریه که پیاده‌نظام اصلی عملیات موسوم به «شاخه زیتون» را تشکیل می‌دهند، به خبرگزاری رویترز گفته بود که آنها یکشنبه از سه جبهه وارد عفرین شدند اما با مقاومتی در برابر پیشروی‌شان روبرو نشدند. به گفته او، نیروهای کرد عقب‌نشینی کرده بودند.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه از وقوع درگیری‌های شدید در بخش‌هایی از عفرین خبر می‌دهد.

غیرنظامیانی که قربانی شدند

عملیات نظامی ترکیه با اعتراض سازمان‌های حقوق بشری از جمله سازمان ملل و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) همراه بود. از آغاز عملیات حدود ۳۰۰ هزار تن از عفرین آواره شدند که بخشی از آنها آوارگان مناطق دیگر بودند و به کانتون تحت کنترل کردها پناه برده بودند.

هرچند ترکیه هدف‌قراردادن غیرنظامیان را تکذیب کرده، اما به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، دست‌کم ۲۸۹ غیرنظامی از جمله ۴۳ کودک کشته شده‌اند.

این گروه تلفات ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه را ۴۵۶ تن، از جمله ۷۱ سرباز ترک و کشته‌شدگان نیروهای کرد و شبه‌نظامیان حامی دمشق را ۴۴۱ تن اعلام کرده است.

آیا عملیات نظامی ترکیه با عفرین تمام می‌شود؟

دیده‌بان حقوق بشر همچنین مدعی است که صداهای ضبط‌شده فرماندهان و سربازان شبه‌نظامی ارتش آزاد را در اختیار دارد که از قصدشان برای حمله به کانتون جزیره و شهر منبج پس از پایان عملیات در عفرین خبر می‌دهند.

کردهای شمال سوریه سه کانتون در اختیار دارند: عفرین که اکنون به اشغال ترکیه درآمده است، جزیره و کوبانی. منبج نیز در کنترل نیروهای کرد است و ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی نیز آنجا حضور دارند.

بنا به گزارش‌های منتشرشده، آمریکا با ترکیه برای تخلیه منبج به توافق رسیده‌است.

نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری ی پ گ یکشنبه اعلام کردند که عملیات طوفان جزیره در دیرالزور، شرق سوریه علیه داعش را رسماً پایان داده و نیروهای خود را برای دفاع در برابر حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال بازمی‌گرداند. شاید نشانه‌ای بر پایان همکاری آمریکا و کردها در نبرد علیه داعش.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy