Thursday, Mar 22, 2018

صفحه نخست » توقف فعالیت بانک خانواده صدر هاشمی‌‌نژاد در مالت به اتهام پولشویی

Pilatus_Bank.jpgرادیو زمانه ـ بعد از بازداشت علی صدر هاشمی‌نژاد در آمریکا به اتهام انتقال غیر قانونی ۱۱۵ میلیون دلار پول به ایران، جمهوری مالت فعالیت بانک پیلاتوس را متوقف کرد. علی هاشمی‌نژاد مدیریت این بانک را به عهده دارد.

دادستان نیویورک ۲۱ مارس/ ۱ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علی صدر هاشمی‌نژاد، مدیر ۳۸ ساله بانک پیلاتوس در مالت با ایجاد شرکت‌های صوری و حساب‌های بانکی متعدد با نام‌های مختلف تلاش کرده مشارکت ایران در پروژه احداث خانه‌های مسکونی در ونزوئلا را پنهان و رد آن را گم کند و به این ترتیب تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را دور بزند و از طریق بانک‌هایی در سوئیس و ترکیه مبلغ ۱۱۵ میلیون دلار را به ایران واریز کند. این معامله از طریق شرکت بین‌المللی مسکن ایران و بانک اقتصاد نوین که در تملک خانواده علی صدر هاشمی‌نژاد است انجام شده. از محمد صدر هاشمی‌نژاد، سهامدار اصلی بانک اقتصاد نوین به عنوان «امپراطور بازار پول» ایران یاد می‌کنند. او یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران راه‌سازی و سدسازی در ایران است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

با بازداشت علی صدر هاشمی‌نژاد، مدیر بانک پیلاتوس انتقادها از دولت مالت هم بالا گرفته است. پیش از این دافنه کاروانا گالیزیا، رونامه‌نگار مالتی که اکتبر/ مهر سال گذشته ترور شد، در چندین مقاله بانک پیلاتوس را به فعالیت‌های غیر شفاف سیاسی و پولشویی متهم کرده بود. برخی از نمایندگان پارلمان مالت، پنجشنبه ۲۲ مارس خواهان ابطال مجوز فعالیت بانک پیلاتوس شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گروهی از فعالان مدنی مقابل بانک پیلاتوس در نزدیکی والتا، پایتخت مالت تجمع کردند. آن‌ها جوزف موسکات، نخست‌وزیر مالت را به مشارکت در پولشویی و معاملات غیر شفاف با خانواده صدر هاشمی‌نژاد متهم کردند.

پلیس مالت اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی همه معاملات بانکی پیلاتوس متوقف شده.

وزارت دارایی مالت هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که بانک پیلاتوس به مدیریت علی صدر هاشمی‌نژاد از هرگونه فعالیت بانکی منع شده است. هنوز مشخص نیست که منع فعالیت‌های این بانک تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. مسئولان بانک پیلاتوس در این‌باره سکوت کرده‌اند.

نخستین بار ماریا افیمووا، یک حسابدار با تبعیت روسیه که در بانک پبلاتوس کار می‌کرد، از فعالیت‌های غیر قانونی این بانک تحت مدیریت علی صدر هاشمی‌نژاد پرده برداشت. دافنه کاروانا گالیزیا بر اساس اظهارات افیمووا گزارش‌های افشاگرانه‌ای درباره مشارکت نخست‌وزیر مالت و همسر او در این معاملات غیرقانونی منتشر کرد که به ترور او انجامید. ماریا افیمووا هم بازداشت شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy