Thursday, Mar 22, 2018

صفحه نخست » مرزبانان ترکمنستان دو ماهی‌گیر ایرانی را با شلیک گلوله کشتند

fisherman_032118.jpgمقامات ایران می‌گویند مرزبانان ترکمنستان با شلیک به صیادان ایرانی که در محدوده مرزهای آبی دو کشور به ماهی‌گیری مشغول بودند، دو نفر از آنان را کشته‌اند.

الیاس هیوه‌چی فرماندار بند ترکمن ایران شامگاه چهارشنبه اول فروردین به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، با اعلام این خبر گفت جنازه صیادان و دو صیاد دیگری که زنده مانده‌اند در اختیار ترکمنستان است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گفته وی، این صیادان که همگی از اهالی بندرترکمن هستند، بدون توجه به اخطارهایی که قبلا به همه صیادان بومی منطقه داده شده بود، سه‌شنبه شب در محدوده مرزهای آبی دو کشور اقدام به ماهیگیری کرده‌اند.

این مقام ایرانی برخورد مرزبانان ترکمنستانی را «نامناسب» توصیف کرده و توضیح داده که یکی از صیادان در دم کشته شده و یک نفر دیگر نیز به سبب شدت جراحات فوت کرده است.

ایرنا می‌نویسد که خبر تیراندازی ماموران ترکمنستانی به صیادان ایرانی و کشته شدن دو تن از آنها و دستگیری دو نفر دیگر به صورت گسترده در استان گلستان منتشر شده است، به‌ویژه از طریق کانال‌های تلگرامی.

بر اساس گزارش ایرنا، تیراندازی ماموران مرزبانی ترکمنستان به صیادان بندر ترکمن مسبوق به سابقه است و در سال‌های اخیر شماری از صیادانی که در محدوده مرزهای آبی دو کشور به ماهی‌‌گیری پرداخته بودند، هدف شلیک قرار گرفته‌اند.

این گزارش می‌گوید که «مواج بودن دریا، از کار افتادن دستگاه‌های جی‌پی‌اس و مکان‌نما و خراب شدن قایق‌های ماهیگیری به همراه بی توجهی به هشدارهای دریایی از جمله دلایل ورود احتمالی ماهیگیران ایرانی به مرزهای آبی ترکمنستان در دریای خزر است».

تاکنون گزارش‌های متعددی از برخورد عوامل مرزبانی کشورهای همسایه در آب‌های شمال و جنوب ایران با صیادان ایرانی منتشر شده است. تابستان امسال یک ماهی‌گیر ایرانی در آب‌های خلیج فارس با شلیک گارد مرزبانی عربستان کشته شد. عربستان همچنین چندین صیاد ایرانی را بازداشت کرده و به تازگی ۹ نفر از آنان را پس از دو سال آزاد کرد.

در این شرایط رئیس اتحادیه صیادان ایران گفته بود راه‌حل دستگیری‌های صیادان ایرانی در آب‌های همسایگان «تشکیل بسیج صیادان» است، امری که به نظر می‌رسد بیشتر تلافی‌جویانه باشد.

به گفته وی، بر اساس این طرح «ماهیگیران ایرانی در نقش مرزبان در منطقه عمل می‌کنند و از ورود شناورهای صیادی بیگانه و دست‌برد آنها به ذخایر آبی ایران جلوگیری خواهند کرد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy