Monday, Mar 26, 2018

صفحه نخست » زنان عربستان سعودی در راه وداع با حجاب اجباری

​​​​​​​Saudi_Women.jpgدویچه وله ـ گزارش نشریه اشپیگل حاکی از آن است که زنان پایتخت عربستان سعودی عباهای سیاه و بلند را کنار گذاشته و با مانتوهای رنگی در خیابان‌ها دیده می‌شوند. سخنان ولیعهد این کشور راهگشای تحولی اجتماعی برای زنان سعودی بوده است.

به گزارش خبرنگار نشریه آلمانی "اشپیگل" برخی از زنان در جده و ریاض با مانتوهای رنگارنگ به جای "عبایه" و پوشش سیاه‌رنگ در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها ظاهر می‌شوند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گفته "اشپیگل" این تحول مرهون گفتارهای ملک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است. او هفته گذشته در مصاحبه با فرستنده سی‌ان‌ان گفت که خواستار پوششی "متین و محترم" برای زنان کشورش است. او توضیح داد که چنین پوششی "نباید عبایه [عبای زنانه] یا چادر سیاه باشد".

تا حدود یک سال پیش فروشندگان چادر و عبا در ریاض هر روز با مزاحمت مأموران پلیس عربستان روبرو بودند که به دنبال عباهای زنانه رنگی و تزئینی بودند.

یک هفته پیش از اعلام نظرات ولیعهد عربستان مدارس "جشن عبایه" گرفته بودند. در این جشن از جمله زنانی سراپا پوشیده در میدان جنگ به عنوان سرمشق زنان معرفی شده بودند.

اما عربستان سعودی کشوری پادشاهی است و کلام پادشاه در آن عین قانون است. برای همین است که به گفته خبرنگار "اشپیگل"، بخشی از مردم به "قانون جدید عبایه" عمل می‌کنند.

بنا به گزارش خبرنگار "اشپیگل" اکنون زنان سعودی در خیابان معروف "تحلیه" در ریاض موهای بلند خود را به نمایش می‌گذارند و برخی از آن‌ها با دوستان و همکاران مرد بر سر یک میز می‌نشینند. آنها عبایی را که به طور معمول به زمین می‌رسد باز می‌گذارند و در نتیجه می‌شود شلوار جینی را که زیر آن پوشیده‌اند مشاهده کرد.

به نوشته "اشپیگل"، مسلمانان متعصب و افراطی مات و مبهوت مانده‌اند و فریاد "موهایت را بپوشان" دیگر کارگر نیست. دستور پلیس مذهبی یا ناظران شرعی دیگر کارساز نیست و این در حالیست که تا همین چند وقت پیش مأموران پلیس زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کردند دستگیر می‌کردند و به پاسگاه می‌بردند یا تحویل "قیم" آنها می‌دادند که پدر یا همسر آنهاست.

حال اما به گفته خبرنگار "اشپیگل" کسی جرأت نمی‌کند خلاف خواست ولیعهد سعودی عمل کند. محمد بن سلمان را "موتور اصلاحات عربستان" می‌خوانند و آنچه امروز در خیابان تحلیه در ریاض دیده می‌شود می‌تواند نمونه‌ای از آینده شهرهای عربستان باشد. برخی از مردم می‌گویند: «یک سال بگذرد، و بعد خلاص! دیگر قال عبایه کنده شده است.»

خبرنگار "اشپیگل" این سوال را مطرح می‌کند که این دگرگونی برای کشوری که زنان و مردانش تا کنون در مکان‌های عمومی مثل کافه و دفتر کار با دیوار از هم جدا می‌شدند چه معنایی خواهد داشت؟ او می‌نویسد که می‌توان غرور و رضایت عده‌ای از زنان را حس کرد. اما می‌توان حس عدم امنیت را هم در برخی از آنان مشاهده کرد.

چون همه زنان از تغییر ناگهانی و سریع در جامعه خشنود نیستند. آنها سرتاسر عمر خود را پشت عبا و دیوار به سر برده‌اند. بسیاری از آنها تصور می‌کنند که وقتی همسرشان چهره زن همسایه یا همکارش را ببیند مجبور می‌شوند وارد رقابت بشوند و دائم از خود بپرسند آیا به قدر کافی زیبا هستم؟

گزارشگر "اشپیگل" معتقد است که مدتها طول خواهد کشید تا عربستان سعودی، همان‌گونه که دولت آن اعلام کرده، به کشوری میانه‌رو تبدیل شود، اما تحول شروع شده و بازگشت‌ناپذیر است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy