Wednesday, Mar 28, 2018

صفحه نخست » سه شرط پیشنهادی نتانیاهو برای باقی ماندن آمریکا در توافق ایران

032818B_top.jpgگزارشی از باراک راوید از کانال ۱۰ اسرائیل در وبسایت خبری «اکسیوس»

صدای آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به وزیران خارجه فرانسه و آلمان در اورشلیم گفت پیش بینی می کند پرزیدنت ترامپ به احتمال زیاد در دوازدهم ماه مه توافق هسته ای ایران را ترک کند. مقام های ارشد اسرائیلی حاضر در آن ملاقات می گویند نتانیاهو از اروپایی ها خواست با تغییرات چشمگیر در برجام موافقت کنند.

قدرت های اروپایی شامل آلمان، فرانسه و بریتانیا درگیر مذاکرات فشرده ای با آمریکا بوده اند تا به فرمولی برای نجات برجام دست پیدا کنند. به باور اروپایی بخت یافتن فرمولی که رضایت خاطر ترامپ را تامین کند اندک است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

نتانیاهو گفت برای جلوگیری از ابطال توافق از سوی آمریکا تغییراتی در سه بخش لازم است:

- وضع تحریم بر برنامه موشک های بالیستیک ایران.

- بازرسی ها از سایت های مشکوک در ایران.

- حذف «بند غروب» در برجام که طی ۹ سال محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران را برمی دارد.

به گفته مقام های اسرائیلی، نتانیاهو به وزیران خارجه اروپایی گفت:

«می توان در این باره بحث کرد که آیا خروج آمریکا از توافق ایران امری خوب یا بد است، اما این یک واقعیت است. بعد شما اروپایی ها باید بین اقتصاد کوچک ایران و اقتصاد عظیم ایالات متحده دست به انتخاب بزنید.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به نتانیاهو گفت که توافق کنونی بهتر از نداشتن توافق است. مقام اسرائیلی گفت نتانیاهو جواب داد: «توافق مونیخ در سال ۱۹۳۸ هم یک توافق بود. من ضمنا می خواهم به یاد شما بیاورم که چه بر سر توافق هسته ای با کره شمالی آمد.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، درباره سفر اخیر خود به تهران با نتانیاهو صحبت کرد. مقام های اسرائیلی می گویند او گفت با توجه به موضع دشوار ایرانی ها نسبت به درخواست اروپایی ها بر سر برنامه موشکی ایران، فعالیت های ایران در سوریه، لبنان و یمن عمیقا مایوس و نا امید از این سفر بازگشته بود.

راج شاه، معاون سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری دوشنبه درباره گزارش رسانه های اسرائیلی از گفته های نتانیاهو به اروپایی ها گفت: «رئیس جمهوری آمریکا فکر می کند این یکی از بدترین توافق های بین المللی است که آمریکا انجام داده است. اگر تغییرات اعمال نشود، رئیس جمهور آماده است که به طور بالقوه این توافق را ترک کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy